IPPB3/423-1019/08-4/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1019/08-4/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2008 r. (data wpływu 23 lipca 2008 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data wpływu 7 października 2008 r.) na wezwanie Nr IP-PB3-423-1019/08-2/IŚ z dnia 30 września 2008 r. (data nadania 30 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnień przedmiotowych w tym podatku:

* jest prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z tytułu przeznaczenia dochodów na działalność szkoleniową,

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z tytułu przeznaczenia dochodów na działalność wydawniczą,

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia składek członkowskich, które nie są przeznaczane na działalność gospodarczą.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnień przedmiotowych w tym podatku z tytułu przeznaczenia dochodów na cele statutowe oraz w odniesieniu do składek członkowskich, które nie są przeznaczane na działalność gospodarczą.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 30 września 2008 r. Nr IP-PB3-423-1019/08-2/IŚ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w tym zakresie.

Wniosek uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Polska Izba uzyskuje swoje dochody ze składek członkowskich, dotacji, subwencji oraz dochodów z przeprowadzonych warsztatów, szkoleń, seminariów itp.

Dochody powyższe są przeznaczane na cele statutowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione są z opodatkowania składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Obowiązujące brzmienie tego przepisu zostało mu nadane od dnia 1 stycznia 2005 r. na mocy art. 1 pkt 9 lit. a) tiret drugi ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 534, poz. 2533).

Należy stwierdzić, iż w przepisie w sposób ogólny - jako organizacje polityczne, społeczne, zawodowe określono podmioty, których dochody w postaci składek członkowskich są wolne od podatku. Jednakże do polskiego systemu prawnego nie wprowadzono generalnych definicji takich organizacji, z których wynikałby podmiotowy zakres tego zwolnienia.

Zagwarantowano natomiast w art. 11, 12, 10 Konstytucji wolność tworzenia i działania partii politycznych, związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników indywidualnych, stowarzyszeń ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń, jak również różnego rodzaju samorządów.

Polska Izba powstała i działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. Nr 35, poz. 195 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 i następnych ww. ustawy jest to dobrowolne zrzeszenie działające w oparciu o ustawę z dna 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. Nr 35, poz. 195 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 tej ustawy izba gospodarcza jest organizacją samorządu gospodarczego reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej lub usługowej - w szczególności wobec organów państwowych.

Majątek izby powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, z własnej działalności oraz dochodów z majątku izby.

Dochód z działalności gospodarczej izby służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków (art. 14 ust. 1 i 2 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że do tego typu organizacji mają zastosowanie postanowienia art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. podatku dochodowym od osób prawnych.

W doktrynie prawa administracyjnego i konstytucyjnego buduje się pojecie organizacji społecznych nie w oparciu o kryterium przyznania jednostkom organizacyjnym expressis verbis statusu organizacji społecznej, gdyż są to rozwiązania wyjątkowe (por. art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 1964 r. o Polskim Czerwonym Krzyżu) a poszukuje się kryteriów materialnych, np. formy organizacyjnej, a za podstawowe kryterium przyjmuje się zrzeszanie się obywateli.

Podstawowe znaczenie dla tego rodzaju rozwiązania mają przepisy art. 11, art. 12 oraz art. 17 Konstytucji RP, która - uznając różnorodność form organizacyjnych zrzeszania się - poza regulacją zrzeszania się w partie polityczne, związki zawodowe, organizacje społeczno-zawodowe, organizacje pracodawców, nie przesądza form organizacyjnych zrzeszania się odsyłając do regulacji ustawowych.

W oparciu o poglądy doktryny, rozwiązania przyjęte w polskim prawie oraz orzecznictwo sądowe przyjmuje się, iż pod pojęciem organizacji społecznych należy rozumieć " (...) wszelkie trwałe zrzeszenia osób fizycznych a także prawnych tzn. takie grupy tych podmiotów, które związane są wspólnym celem i stałą więzią organizacyjną, nie wchodzące w skład aparatu państwowego i nie będące zarazem spółkami prywatnymi" (por. E. Smoktunowicz. Prawo zrzeszania się w Polsce.).

Za taką definicją pojęcia organizacji społecznej opowiedział się także Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale podjętej w składzie siedmiu sędziów z dnia 12 grudnia 2005 r. (sygn. II OPS 4/05).

NSA, powołując się na poglądy nauki, za podstawowe kryterium w budowie organizacji przyjął kryterium trwałego zrzeszania się określonej grupy społecznej. Jako pomocnicze kryteria wymienił: dobrowolność członkostwa oraz szczególne rozwiązania dotyczące struktury organizacyjnej wewnętrznej tzn. takiej, w której najwyższą pozycję zajmuje ogół członków, wszelkie zaś inne organy są mu bezpośrednio lub pośrednio podporządkowane.

W świetle powyższego oraz na podstawie analizy postanowień Statutu Izba stwierdza, iż jest organizacją posiadającą wszystkie wymienione wyżej cechy.

Zgodnie z § 1 ust. 2 - Izba, jako jednostka samorządu gospodarczego, utworzona i działająca na podstawie ustawy o izbach gospodarczych, reprezentuje interesy gospodarcze zrzeszonych w niej członków.

Z § 1 ust. 1 i § 6 Statutu wynika, iż członkami Izby mogą być (na zasadzie dobrowolności) osoby fizyczne i prawne prowadzące działalność gospodarczą, której przedmiotem jest prowadzenie szkoleń.

Z kolei, zgodnie z § 12 Statutu, najwyższą władzą jest Walne Zgromadzenie członków Izby.

Z tych względów Izba opowiada się za stanowiskiem, iż będąc jednostką samorządu gospodarczego posiada status organizacji społecznej.

Z uwagi na powyższe i treść § 31 Statutu, zgodnie z którym Izba może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, a dochód z działalności Izby (na który składają się m.in. składki członkowskie) służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków, Izba stwierdza, iż pozyskane składki członkowskie mogą podlegać zwolnieniu, jeżeli zostały wykorzystane na cele nie związane z działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Polska Izba może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy otrzymywane przez Izbę składki członkowskie mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) Polska Izba jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przeznaczającym dochody na cel statutowy, którym jest działalność oświatowa określona w § 4 pkt 2, 5 Statutu. Realizuje te cele poprzez prowadzenie działalności szkoleniowej i wydawniczej, co jest tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2) Otrzymywane składki członkowskie są zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu przeznaczenia dochodów na statutową działalność oświatową za prawidłowe,

* w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia z tytułu przeznaczenia dochodów na działalność wydawniczą za nieprawidłowe,

* w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do składek członkowskich, które nie są przeznaczane na działalność gospodarczą za nieprawidłowe.

Ad. 1) Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. Nr 35, poz. 195 z późn. zm.) izby gospodarcze są organizacjami samorządu terytorialnego, reprezentującymi interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej lub usługowej, w szczególności wobec organów państwowych.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. ustawy izba gospodarcza może:

1.

przyczyniać się do tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego oraz wspierać inicjatywy gospodarcze członków,

2.

popierać, we współpracy z właściwymi organami oświatowymi, rozwój kształcenia zawodowego, wspierać naukę zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników,

3.

delegować swoich przedstawicieli, na zaproszenie organów państwowych, do uczestnictwa w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych w sprawach działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej i usługowej,

4.

organizować i stwarzać warunki do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestniczyć na odrębnie określonych zasadach w postępowaniu sądowym w związku działalnością gospodarczą jej członków,

5.

wydawać opinie o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej,

6.

informować o funkcjonowaniu przedsiębiorców oraz wyrażać opinie o stanie rozwoju gospodarczego na obszarze działania izby.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne pod podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

* działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

* kulturalna,

* w zakresie kultury fizycznej i sportu,

* ochrony środowiska,

* wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,

* dobroczynności,

* ochrony zdrowia i pomocy społecznej,

* rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,

* kultu religijnego.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1.

przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

2.

przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

3.

zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest izb gospodarczych, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył izb gospodarczych z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2)

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

A zatem omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, ze składek członkowskich.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w Statucie Izby mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu a załączony przez Izbę do wniosku Statut nie podlega analizie w toku wydawania niniejszej interpretacji.

Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej - toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Ta ścisła reguła interpretacyjna uwzględnia prymat wykładni językowej. Kiedy wykładnia gramatyczna pozwala na właściwe zastosowanie normy prawnej - niedopuszczalne jest poprawianie, czy też korygowanie treści aktu prawnego poprzez wykładnię systemową, czy też celowościową.

Izba przedstawiając we wniosku własne stanowisko podaje, iż przeznacza dochody na cel statutowy, którym jest działalność oświatowa, określona w § 4 pkt 2, 5 Statutu i realizuje te cele poprzez prowadzenie działalności szkoleniowej i wydawniczej.

Jako, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje użytego w art. 17 ust. 1 pkt 4 pojęcia "oświata" - dla określenia znaczenia tego pojęcia - zasadnym jest w tym przypadku odwołanie się do innych ustaw i posłużenie się wykładnią gramatyczną.

Według językowego znaczenia tego wyrazu (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/) przez oświatę należy rozumieć "proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie". Natomiast oświatowy, oznacza "związany z kulturą, rozrywką, oświatą".

Jednocześnie w art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) wskazano, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 2a ust. 1 tej ustawy, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania - a więc potencjalnie Izba mieści się w grupie podmiotów wspierających system oświaty.

Zauważyć ponadto należy, iż szkolenia stanowią jedną z form pozaszkolnego uzupełniania, poszerzania wiedzy lub zmiany profilu posiadanego wykształcenia zawodowego przez osoby dorosłe, pracujące lub poszukujące pracy - przy czym cytowana ustawa o systemie oświaty, stanowiąca podstawę systemu oświaty w Polsce, zapewnia każdemu obywatelowi, niezależnie od wieku, prawo dokształcania się i możliwość uzupełniania wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych oraz specjalistycznych.

Wobec powyższego działalność szkoleniowa jest działalnością oświatową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast tutejszy organ podatkowy nie zgadza się ze stanowiskiem Izby, iż działalność wydawnicza jest działalnością oświatową. Działalność wydawnicza obejmuje zadania związane z samym wydaniem określonych materiałów - a nie z samym procesem szerzenia oświaty, tj. z procesem kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie.

Ogólnie na pojęcie działalność wydawnicza, w zależności od rodzaju publikacji, mogą składać się takie elementy, jak np. określenie rynku i odbiorców, nakreślenie koncepcji danej publikacji (w szczególności poprzez określenie rodzaju tekstów w niej zamieszczonych, sposobu ilustrowania itp.), rejestracja tytułu, ewentualne zatrudnienie dziennikarzy, grafików, zbieranie informacji i przetwarzanie, zamawianie tekstów, zbieranie reklam i ogłoszeń, zatwierdzanie do druku, druk we własnym wydawnictwie, bądź zlecenie w zakładzie poligraficznym oraz dystrybucja.

Dochód uzyskiwany z działalności wydawniczej w części przeznaczonej na wyżej określone czynności, czyli na dalszą działalność wydawniczą, która nie jest tożsama z działalnością oświatową nie korzysta więc ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Odpowiadając zatem na pytanie pierwsze postawione we wniosku stwierdzić należy, iż:

* w zakresie działalności szkoleniowej Izba może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem, że cele określone w Statucie Izby są tożsame z celami oświatowymi a dochody uzyskiwane przez Izbę (w tym również ze składek członkowskich i inne) zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele tej działalności szkoleniowej;

* w zakresie działalności wydawniczej dochód uzyskiwany przez Izbę z tej działalności w części przeznaczonej na tę działalność nie korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.

Ad. 2) Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 40 przepisu wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Aby Izba mogła skorzystać z tego zwolnienia, koniecznym jest spełnienie warunku uznania Izby za jedną z wymienionych w tym przepisie organizacji.

Jednakże Izba w aspekcie prawnopodatkowym nie może być zaliczona do żadnej z kategorii podmiotów wymienionych w powołanym przepisie. Jednoznacznie przesądzają o tym przepisy powołanej na wstępie ustawy o izbach gospodarczych, które określają status prawny podmiotów, jakimi są izby gospodarcze, w tym Izba - Wnioskodawca.

Z literalnego brzmienia art. 2 tej ustawy wprost wynika, że izba gospodarcza jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej lub usługowej, w szczególności wobec organów państwowych.

Podkreślić należy, iż organizacje samorządu gospodarczego nie mogą być utożsamiane z organizacjami politycznymi, społecznymi, czy zawodowymi, które zrzeszają osoby fizyczne o określonym profilu zawodowym.

Jednocześnie - zgodnie z obowiązująca ścisłą regułą interpretacyjną w odniesieniu do ulg i zwolnień podatkowych, o której wspomniano wyżej - przepisy art. 17 ust. 1 pkt 40 również muszą być interpretowane w sposób ścisły.

W związku z powyższym - wbrew stanowisku zaprezentowanemu we wniosku - zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy podatkowej nie ma zastosowania do otrzymywanych przez izby gospodarcze, w tym przez Izbę składek członkowskich, wnoszonych przez zrzeszone w nich podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Argumentacja przedstawiona we wniosku, iż Izba będąc jednostką samorządu gospodarczego posiada status organizacji społecznej w rozumieniu przepisu art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zasługuje na uwzględnienie.

Zaprezentowany w tej materii wywód, oparty na stanowisku NSA wyrażonym w uchwale z dn. 12.12.2005., sygn. II OPS 4/05 a także oparty na poglądach nauki - nie ma przełożenia w rozpatrywanej sprawie.

Wspomniana uchwała NSA dotyczyła innej problematyki, tj. rozstrzygnięcia czy fundacja, a więc podmiot o innym statusie prawnym niż izba gospodarcza, spełnia kryteria organizacji społecznej w aspekcie możliwości udziału w postępowaniu sądowoadministracyjnym.

Organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - co również miało miejsce w toku wydawania niniejszej interpretacji - jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć, ponieważ dotyczą one indywidualnych spraw, osadzonych w określonym stanie faktycznym, nie zawsze mającym odniesienie do innej sprawy.

Ponadto w dziedzinie prawa, w tym również podatkowego obowiązuje zakaz analogii. Jest to wprawdzie pojęcie doktrynalne i nie jest wyrażone wprost w przepisach prawa podatkowego, ale funkcjonuje w doktrynie prawnej.

Podsumowując (odpowiedź na pytanie drugie): Izba nie jest uprawniona do stosowania zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do składek członkowskich, które nie są przeznaczane na działalność gospodarczą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl