IPPB3/423-1015/11-5/PK1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1015/11-5/PK1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązywania przepisów przejściowych, a także możliwości obniżenia podatku o wartość zryczałtowanego podatku z tytułu wypłaty dywidendy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązywania przepisów przejściowych, a także możliwości obniżenia podatku o wartość zryczałtowanego podatku z tytułu wypłaty dywidendy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka Akcyjna (Wnioskodawca) nabyła w styczniu 2007 r. 100% udziałów w spółce Przedsiębiorstwo Projektowo-Usługowe "B." Sp. z o.o. (Spółka). Spółka wypłaciła 27 lipca 2007 r. swojemu 100% udziałowcowi - spółce K. dywidendę za rok 2006 w wysokości 611.625,18 zł nie potrącając i nie odprowadzając do Urzędu Skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego - 19% (Spółka skorzystała z przepisu obowiązującego od 1 stycznia 2007 r., który przewidywał zwolnienie od opodatkowania dywidend wypłacanych "spółkom matkom" - art. 22 ust. 4 u.p.d.o.p. 2007).

Dokonując wypłaty przedmiotowej dywidendy Spółka nie wzięła jednak pod uwagę, że K. posiada przesunięty rok obrotowy, który trwał od 31.08.2006 do 31 grudnia 2007 r. Tym samym, zgodnie z przepisami przejściowymi ustawy u.p.d.o.p. Zmiany, jeszcze przez cały 2007 rok do spółki K. miały zastosowanie przepisy obowiązujące do końca 2006 r., które nakazywały pobranie podatku zryczałtowanego, a następnie umożliwiały jego odliczenie od podatku (art. 23 u.p.d.o.p. 2006).

W celu naprawienia swojego błędu, w marcu 2008 r., Spółka wpłaciła do właściwego Urzędu Skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy od wypłaconej dywidendy wraz z należnymi odsetkami za zwłokę. Jednocześnie K. zwróciła do Spółki kwotę odpowiadającą wysokości zapłaconego do Urzędu Skarbowego podatku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w celu wyeliminowania wątpliwości co do konsekwencji powstających na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z zapłaconym podatkiem z tytułu wypłaconej dywidendy, spółka K. pragnie potwierdzić Jej rozumienie art. 2 u.p.d.o.p. Zmiany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy do spółki K. będą miały do końca 2007 r. zastosowanie przepisy obowiązujące do końca 2006 r.

2.

Czy w związku z pobraniem przez B. zryczałtowanego podatku z tytułu wypłaty dywidendy, K. przysługuje prawo do obniżenia podatku o wartość uiszczonego przez Spółkę zryczałtowanego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli na dzień wypłaty dywidendy do Wnioskodawcy miały zastosowanie przepisy obowiązujące do końca 2006 r., pobranie przez płatnika (B.) podatku od wypłaconej K. dywidendy, daje K. prawo do obniżenia wysokości podatku dochodowego zapłaconego w 2008 r.

Dnia 1 stycznia 2007 r. weszły w życie zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na mocy których rozszerzono o polskie spółki kapitałowe, katalog podmiotów uprawnionych do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dywidend otrzymywanych od "spółek córek" (do końca 2006 r., takie zwolnienie przysługiwało tylko wtedy, gdy spółka - otrzymująca od polskiego podmiotu dywidendę - miała siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej).

Otóż, w myśl art. 22 ust. 4 u.p.d.o.p. 2007:

"Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki: 1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

1.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu. na miejsce ich osiągania,

2.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% (424) udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

3.

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

a.

spółka, o której mowa w pkt 2, albo

b.

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Konsekwencją wprowadzenia powyższego zwolnienia było to, że jednocześnie od 1 stycznia 2007 r. przestał obowiązywać art. 23 u.p.d.o.p. 2006, który dawał możliwość obniżenia podatku od przychod6w uzyskiwanych z działalności gospodarczej - o podatek zapłacony od przychodów z udziału w zyskach osób prawnych.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzająca wyżej opisane zmiany, zawierała również przepisy przejściowe (u.p.d.o.p. Zmiany), na mocy których:

* (art. 2)"Podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2007 r. i zakończy się po tym dniu, stosują do przyjętego przez siebie roku podatkowego ustawę, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r."

* (art. 7. 1.)"Podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r.

* (art. 7.2.)"Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, którzy przed dniem 1 stycznia 2008 r. uzyskali dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lecz nie nabyli prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, dokonują odliczenia podatku pobranego od tych dochodów w zakresie i na zasadach określonych w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r."

W analizowanej sytuacji istotne znacznie ma treść w szczególności art. 2 u.p.d.o.p. Zmiany. Biorąc pod uwagę, że rok obrotowy K. trwał od 31.08.2006 do 31 listopada 2007 r., uznać należy, że do końca 2007 r. K. była zobowiązana stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązujące do końca 2006 r.

Oznacza to, że przy wypłacie dywidendy do K., spółka B. była zobowiązana do pobrania zryczałtowanego 19% podatku od osób prawnych (art. 26 ust. 3 u.p.d.o.p. 2006). Spółka ostatecznie dopełniła tego obowiązku odprowadzając w marcu 2008 r. należny podatek wraz z odsetkami za nieterminowe uregulowanie należności publicznoprawnej. Fakt, że podatek został zapłacony pozwala K. na skorzystanie z możliwości pomniejszenia podatku dochodowego o podatek zryczałtowany zapłacony z tytułu otrzymanej dywidendy.

Otóż, zgodnie z treścią art. 23 UPOOP 2006- mającego zastosowanie do K.:

* Kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19.

* W razie braku możliwości odliczenia, o którym mowa w ust. 1., kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych,"

A więc, aby była możliwość skorzystania z uprawnienia przewidzianego w art. 23 UODOP 2006, muszą zostać spełnione następujące warunki:

* dywidenda musi zostać wypłacona,

* musi zostać uiszczony podatek od otrzymanych dywidend

* za dany rok podatkowy podatnik wykazuje podatek dochodowy, który można pomniejszyć o podatek od otrzymanych dywidend (w przeciwnym razie podatnik ma prawo do pomniejszenia podatku w kolejnych latach).

Przez "uiszczenie" przyjęło się rozumieć wypłatę do udziałowca/akcjonariusza dywidendy pomniejszonej o zryczałtowany podatek dochodowy.

Powyższe stanowisko potwierdza Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej w postanowieniu z 27 lutego 2006 r., PDP/423-3/06/13345:

"Zatem przyjąć należy, iż sam fakt pobrania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej w miesiącu grudniu 2005 r. zaliczki na poczet dywidendy jest równoznaczne z uiszczeniem tego podatku, co daje Podatnikowi prawo do jego odliczenia w rozliczeniu za 2005 r.,"

Biorąc pod uwagę, że;

* dywidenda została wypłacona

* podatek od otrzymanej dywidendy został pobrany

* K. wykazała za rok obrotowy (trwający 31.08.2006 do 31 grudnia 2007 r.) podatek dochodowy,

* spółce K. przysługiwało prawo do pomniejszenia o pobrany podatek podatku dochodowego za 2008 r.,

W związku powyższym, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, jeżeli na mocy przepisów przejściowych u.p.d.o.p. Zmiany do K. miały zastosowanie przepisy u.p.d.o.p. 2006 i spełnione zostały warunki umożliwiające odliczenie podatku zryczałtowanego od podatku obliczonego na zasadach ogólnych (art. 23 u.p.d.o.p. 2006), Wnioskodawca może dokonać korekty deklaracji podatkowej CIT-8 złożonej za 2008 r., pomniejszając wysokość wykazanego podatku o wartość zapłaconego podatku od dywidendy za 2006 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl