IPPB2/4514-67/15-2/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/4514-67/15-2/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2015 r. (data wpływu 2 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wprowadzenia Nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych do prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wprowadzenia Nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych do prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Opis zdarzenia przyszłego:

1. Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu PIT.

2. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w Polsce, w zakresie innym niż obrót nieruchomościami (tekst jedn.: działalność prawniczą).

3. Wnioskodawca jest w dniu złożenia niniejszego wniosku wyłącznym właścicielem/wieczystym użytkownikiem łącznie 9 nieruchomości gruntowych zabudowanych znajdujących się (i) na terenie miasta oraz (ii) na terenie 5 innych miejscowości w Polsce oraz właścicielem budynków i budowli wybudowanych na nieruchomościach znajdujących się w wieczystym użytkowaniu. Dodatkowo, w dniu złożenia tego wniosku, Wnioskodawca jest również właścicielem dwóch lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość (wszystkie powyższe nieruchomości będą w dalszej części wniosku zwane "Nieruchomościami").

4. Nieruchomości zostały nabyte przez Wnioskodawcę w następujący sposób: w 1997 r. (dwie nieruchomości), w 2004 r. (jedna nieruchomość), w 2007 r. (jedna nieruchomość), w 2008 r. (jedna nieruchomość), w 2010 r. (jedna nieruchomość), w 2011 r. (jedna nieruchomość), w 2012 r. (cztery nieruchomości) oraz w 2013 r. (jedna nieruchomość). Jedna z Nieruchomości została nabyta w dwóch częściach: w 2004 r. (większa jej część) oraz w 2007 r. (mniejsza jej część).

5. Nieruchomości były nabywane przez Wnioskodawcę częściowo ze środków własnych, częściowo z kredytów. Przy nabyciu każdej z Nieruchomości, Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT.

6. Po nabyciu Nieruchomości Wnioskodawca nie wprowadził żadnej z nich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej.

7. Przez okres od momentu nabycia, niektóre z Nieruchomości były lub są nadal wynajmowane przez Wnioskodawcę prywatnie (tekst jedn.: poza prowadzoną działalnością gospodarczą), a jeżeli dana Nieruchomość jest wynajmowana, to Wnioskodawca opłaca od czynszu z wynajmu Nieruchomości zryczałtowany podatek dochodowy wg stawki 8,5%. Na pobierane kwoty czynszu najmu Wnioskodawca wystawia faktury VAT, a następnie odprowadza należny z tych faktur podatek VAT.

Zdarzenie przyszłe:

8. Wnioskodawca zamierza wprowadzić Nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wprowadzenie przez Wnioskodawcę Nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spowoduje wystąpienie po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych.

2. Czy wprowadzenie przez Wnioskodawcę Nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spowoduje wystąpienie po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług.

3. Czy wprowadzenie przez Wnioskodawcę Nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spowoduje wystąpienie po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Niniejsza interpretacja dotyczy pytania Nr 1 dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wprowadzenie przez niego Nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy jakiegokolwiek obowiązku podatkowego z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych.

Artykuł 1 ust. 1 pkt 1 ustawy od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCCU) przewiduje, że podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne: (i) umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i innych prawa majątkowych; (i) umowa pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych co do gatunku; (iii) umowa darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy; (iv) umowa dożywocia; (v) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat; (vi) ustanowienie hipoteki; (vii) ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności; (viii) umowa depozytu nieprawidłowego; (ix) umowy spółki.

Podatkowi podlegają także zmiany umów wskazanych w art. 1 ust. 1 pkt 1 PCCU, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (art. 1 ust. 1 pkt 2) PCCU) a także orzeczenia sądów, w tym również polubownych, jeżeli wywołują te same skutki prawne jak czynności cywilnoprawne wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1) lub pkt 2) PCCU.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog enumeratywnie wymienionych zdarzeń, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Jednocześnie Wnioskodawca zauważa, że czynność polegająca na wprowadzeniu Nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości prawnych i niematerialnych nie ma charakteru czynności cywilnoprawnej. W doktrynie prawa cywilnego podkreśla się, że immanentną cechą "czynności prawnej" jest oświadczenie woli, tj. każde zachowanie się osoby, z którego wynika - przy uwzględnieniu towarzyszących okoliczności, zasad współżycia społecznego i ustalonych zwyczajów - zamiar przejawienia woli wywołania określonego stosunku prawnego (tak np. Z. Radwański w System Prawa Cywilnego. Tom 2 - część ogólna. 2 Wydanie, W-wa 2008 str. 16). Jeżeli dane zdarzenie nie jest czynnością prawną w rozumieniu cywilistycznym, tzn. jego immanentną cechą nie jest oświadczenie woli ukierunkowane na powstanie, zmianę lub rozwiązanie stosunku prawnego, to takie zdarzenie nie może być określane jako czynność cywilnoprawna w rozumieniu PCCU, a tym samym jego zaistnienie nie może powodować powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Analiza czynności polegającej na wprowadzeniu danego składnika majątkowego do ewidencji środków trwałych i wartości prawnych i niematerialnych pozwala na stwierdzenie, że nie ma ona charakteru czynności cywilnoprawnej, a zatem nie powinna rodzić obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Ponadto czynność wprowadzenia składnika majątkowego podatnika do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie jest wskazana w art. 1 ust. 1 PCCU jako czynność cywilnoprawna, której wystąpienie rodzi obowiązek podatkowy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl