IPPB2/4511-924/15-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/4511-924/15-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2015 r. (data wpływu 19 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją programu motywacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją programu motywacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką skupiającą się na prowadzeniu działalności na rynku nieruchomości i należącą do międzynarodowej grupy finansowej. Spółka planuje wdrożyć program motywacyjny oparty o instrumenty pochodne (dalej: Program). Programem mają zostać objęte wybrane osoby zatrudnione przez Spółkę (dalej: Uprawnieni). Celem Programu jest zwiększenie wydajności pracy Uprawnionych poprzez system oparty o realizację indywidualnych celów, który może zostać dodatkowo uzależniony od wyników finansowych Spółki. Zdaniem Wnioskodawcy wdrożenie Programu powinno przełożyć się na realizację długoterminowych celów biznesowych, w tym wzrost rentowności i wartości rynkowej Spółki.

Zgodnie z założeniami Programu, Uprawnieni będą mieli prawo do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia pieniężnego wskutek realizacji instrumentów pochodnych, opartych o określone wskaźniki finansowe (dalej: Prawo). Program realizowany będzie na podstawie regulaminu (dalej: Regulamin) oraz odrębnych umów zawieranych z Uprawnionymi (dalej: Umowy). Umowy będą niezależne od innych umów zawartych z Uprawnionymi i na ich podstawie Uprawnionym zostaną odpłatnie przyznane Prawa. Cena nabycia Prawa przez danego Uprawnionego wynosić będzie 1 zł. Realizacja Prawa oraz finalna wartość rocznego rozliczenia pieniężnego (dalej: Rozliczenie Pieniężne) należnego Uprawnionym będzie zależna od wartości różnorodnych wskaźników bazowych (np. rentowności Spółki, przychodów określonego działu Spółki, przychodów osiągniętych przez Uprawnionego na rzecz Spółki, dalej: Wskaźniki) w danym roku kalendarzowym trwania Programu. Ponadto, zgodnie z Regulaminem oraz Umowami, do momentu realizacji Prawa (czyli de facto do momentu, w którym Rozliczenie Pieniężne stanie się należne) Uprawnieni nie będą mieć prawa do zbycia, obciążenia lub przeniesienia Praw na osoby trzecie. Zgodnie z założeniami Programu, w zależności od charakteru przyjętych Wskaźników i warunków realizacji Prawa oraz algorytmów kalkulacji Rozliczenia Pieniężnego, będzie on realizowany w dwóch wariantach, z zastrzeżeniem, Ze zgodnie z Regulaminem oraz Umową dany Uprawniony będzie objęty wyłącznie jednym z dwóch wariantów Programu.

Zgodnie z pierwszym wariantem Programu (dalej: Pierwszy Wariant), realizacja Prawa będzie uzależniona od osiągnięcia przez Uprawnionego w danym roku obrachunkowym na rzecz Spółki przychodów (dalej: Przychody Uprawnionego) na z góry określonym poziomie i może zostać dodatkowo uzależniona od (i) osiągnięcia określonego poziomu przychodów przez określony dział Spółki i / lub (ii) zyskowności Spółki. Na podstawie przydzielonego Prawa Uprawniony będzie mieć prawo do otrzymania Rozliczenia Pieniężnego w kwocie stanowiącej sumę (i) dwukrotności kwoty określonej w Umowie (dalej: Kwota Umowna) i (ii) określonego z góry dla danego roku obrachunkowego procentu kwoty Przychodów Uprawnionego przekraczającej dwunastokrotność Kwoty Umownej pomnożonej przez 2,5 (dalej: Próg), pod warunkiem, że kwota Przychodów Uprawnionego będzie nie mniejsza niż Próg.

Podsumowując, realizacja Prawa oraz związaną z tym wypłata Rozliczenia Pieniężnego w ramach Pierwszego Wariantu będzie możliwa, jeśli:

Przychody Uprawnionego > 12 x 2,5 x Kwota Umowna (Próg).

W przypadku realizacji Prawa wysokość Rozliczenia Pieniężnego kalkulowanego w ramach Pierwszego Wariantu będzie obliczana zgodnie z poniższym algorytmem:

Rozliczenie Pieniężne = 2 x Kwota Umowna + n% x (Przychody Uprawnionego - Próg).

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że w przyszłych okresach może ulec zmianie zarówno wysokość Kwoty Umownej, jak i sposób kalkulacji Progu oraz Rozliczenia Pieniężnego obliczanego w ramach Pierwszego Wariantu. Niemniej jednak, realizacja Prawa oraz wysokość Rozliczenia Pieniężnego zawsze będzie uzależniona od Przychodów Uprawnionego i może zostać dodatkowo uzależniona od wskaźników finansowych / rentowności osiąganej przez Spółkę.

Zgodnie z drugim wariantem Programu (dalej: Drugi Wariant), realizacja Prawa będzie uzależniona od osiągnięcia przez Spółkę na przestrzeni roku obrotowego dodatniego wyniku operacyjnego (dalej: EBIT). W ramach Drugiego Wariantu Uprawniony otrzyma Prawo, na podstawie którego będzie uprawniony do otrzymania Rozliczenia Pieniężnego w kwocie stanowiącej ekwiwalent z góry określonego na dany rok obrachunkowy procentu EBIT przed wypłatą rozliczenia, pod warunkiem, że EBIT będzie liczbą dodatnią.

Podsumowując, realizacja Prawa oraz związana z tym wypłata Rozliczenia Pieniężnego w ramach Drugiego Wariantu będzie możliwa, jeśli:

EBIT > 0.

W przypadku realizacji Prawa wysokość Rozliczenia Pieniężnego kalkulowanego w ramach Drugiego Wariantu będzie obliczana zgodnie z poniższym algorytmem:

Rozliczenie Pieniężne = n% x EBIT.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że w przyszłych okresach zmianie może ulec wysokość procentu EBIT, na którego podstawie kalkulowana jest wysokość Rozliczenia Pieniężnego w ramach Drugiego Wariantu. Niemniej jednak, realizacja Prawa oraz wysokość Rozliczenia Pieniężnego w powyższym zakresie zawsze będzie uzależniona od wartości realizowanego przez Spółkę wskaźnika EBIT. Szczegółowy sposób wyliczenia Rozliczenia Pieniężnego wynikającego z realizacji Prawa ustalany będzie w Umowie z danym Uprawnionym. Powyższe oznacza, że Prawo ma charakter indywidualny i warunkowy - brak jest jakichkolwiek gwarancji co do wartości Rozliczenia Pieniężnego i realizacji Prawa.

Ocena warunków realizacji Prawa oraz finalna wartość Rozliczenia Pieniężnego danego Uprawnionego będzie określana przez Wnioskodawcę na koniec każdego roku obrotowego (odpowiadającemu rokowi kalendarzowemu) Spółki, po zatwierdzeniu jej sprawozdania finansowego przez Walne Zgromadzenie Spółki, ale nie później niż do dnia 31 marca roku następującego po danym roku obrotowym (nawet jeżeli sprawozdanie finansowe nie zostanie do tego czasu zatwierdzone przez Walne Zgromadzenie Spółki). Wypłata Rozliczenia Pieniężnego nastąpi wyłącznie wtedy jeśli przed datą realizacji Prawa (i) Uprawniony nie złożył wypowiedzenia Umowy (chyba, Ze miało to miejsce na skutek poważnego i nieusuniętego naruszenia warunków Umowy przez Wnioskodawcę), ani (ii) Umowa nie została rozwiązana przez Spółkę na skutek poważnego i nieusuniętego naruszenia jej warunków przez Uprawnionego.

Walne Zgromadzenie Spółki będzie również określać warunki realizacji Prawa oraz sposoby kalkulacji Rozliczenia Pieniężnego na następny okres obrachunkowy. W związku z tym, że realizacja Prawa oraz wartość Rozliczenia Pieniężnego zależy zarówno w Pierwszym Wariancie, jak i Drugim Wariancie bezpośrednio od wartości instrumentów bazowych - Wskaźników, Spółka stoi na stanowisku, iż przyznane Prawa będą stanowić pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 Ustawy o PIT oraz art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm., dalej: Ustawa o OIF).

Na tle przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca pragnie potwierdzić, że w związku z wdrożeniem Programu oraz w konsekwencji ewentualną realizacją Praw i wypłatami Rozliczeń Pieniężnych na rzecz Uprawnionych po jego stronie nie wystąpią jakiekolwiek obowiązki płatnika lub informacyjne, za wyjątkiem obowiązku wystawienia formularza PIT-8C.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Rozliczenia Pieniężne należne Uprawnionym z tytułu realizacji Praw powinny być zakwalifikowane jako przychody z kapitałów pieniężnych, podlegające opodatkowaniu w momencie realizacji Praw zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy o PIT i w związku z tym na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika lub informacyjne w rozumieniu Ustawy o PIT, za wyjątkiem obowiązku wystawienia formularzy PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, Rozliczenia Pieniężne należne Uprawnionym z tytułu realizacji Praw powinny być zakwalifikowane jako przychody z kapitałów pieniężnych, podlegające opodatkowaniu w momencie realizacji Praw zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy o PIT i w związku z tym na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika lub informacyjne w rozumieniu Ustawy o PIT, za wyjątkiem obowiązku wystawienia formularzy PIT-8C.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu PIT podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.,U. z 2015 r., poz. 613, dalej: Ordynacja Podatkowa) zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT, jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych został przedstawiony w art. 17 ust. 1 Ustawy o PIT. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Za pochodne instrumenty finansowe - stosownie do art. 5a pkt 13 Ustawy o PIT - uważa się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy o OIF, z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy o OIF, instrumentami finansowymi są niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania;

b.

instrumenty rynku pieniężnego;

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa,

d.

które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne;

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron;

f.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, Ze są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu;

g.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych;

h.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego;

i.

kontrakty na różnicę;

j.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Niezależnie, zgodnie z art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF, przez instrumenty pochodne rozumie się opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Analiza wskazanych powyżej przepisów Ustawy o OIF prowadzi do wniosku, Ze cechą pochodnych instrumentów finansowych jest to, Ze ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, czyli np. wartości akcji, obligacji, wartości indeksu giełdowego, rentowności, wskaźnika finansowego, itp.

Potwierdzeniem powyższego może być również treść Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 149, poz. 1674 z późn. zm., dalej: Rozporządzenie MF), zgodnie z którą instrument pochodny to taki instrument finansowy, którego:

a.

wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości;

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w celu realizacji długoterminowych celów biznesowych poprzez zwiększenie wydajności Uprawnionych, Spółka planuje wdrożyć Program. Zgodnie z założeniami Programu, wybranym Uprawnionym przydzielone zostaną Prawa, a sam Program realizowany będzie na podstawie Regulaminu oraz Umów niezależnych od innych umów zawartych przez Wnioskodawcę z poszczególnymi Uprawnionymi. Realizacja Prawa będzie skutkowała wypłatą Rozliczenia Pieniężnego, której wysokość będzie zależna od wartości Wskaźników w danym roku kalendarzowym trwania Programu.

Szczegółowy sposób wyliczenia Rozliczenia Pieniężnego wynikającego z realizacji Prawa ustalany będzie w Umowach zawieranych z poszczególnymi Uprawnionymi, natomiast ocena warunków realizacji Prawa oraz finalna wartość Rozliczenia Pieniężnego danego Uprawnionego będzie określana przez Wnioskodawcę. Realizacja Praw będzie mogła zatem nastąpić dopiero po zakończeniu określonego okresu rozliczeniowego (roku kalendarzowego) i po spełnieniu warunków określonych w Umowach. Walne Zgromadzenie Spółki będzie również określać warunki realizacji Prawa oraz sposoby kalkulacji Rozliczenia Pieniężnego na następny rok obrotowy.

Program będzie realizowany w dwóch wariantach, z zastrzeżeniem, że zgodnie z Regulaminem oraz Umową dany Uprawniony będzie objęty wyłącznie jednym z dwóch wariantów Programu. Niemniej jednak, realizacja Prawa oraz wartość ewentualnego Rozliczenia Pieniężnego zarówno w ramach Pierwszego Wariantu, jak i Drugiego Wariantu, będzie zawsze uzależniona od wartości Wskaźników.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Prawa udzielone Uprawnionym należy zakwalifikować jako:

* instrumenty pochodne w rozumieniu art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF, ze względu na to, że Prawo jest prawem majątkowym, którego cena (tekst jedn.: kwota do uzyskania z tytułu realizacji Prawa, czyli Rozliczenie Pieniężne) zależy bezpośrednio od wartości instrumentów bazowych - Wskaźników;

* instrumenty finansowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy o OIF, gdyż są niebędącymi papierami wartościowymi instrumentami pochodnymi, których instrumentem bazowym są wskaźniki rentowności i finansowe (tekst jedn.: Wskaźniki) i są wykonywane przez rozliczenie pieniężne (tekst jedn.: Rozliczenie Pieniężne);

* instrumenty pochodne w rozumieniu Rozporządzenia MF, ponieważ są to instrumenty finansowe, których wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego (tekst jedn.: Wskaźników), wartość wydatków poniesionych na nabycie Praw jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, a rozliczenie (tekst jedn.: Rozliczenie Pieniężne) nastąpi w przyszłości.

W związku z tym, w świetle art. 5a pkt 13 Ustawy o PIT, Prawa należy uznać zdaniem Wnioskodawcy za pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu Ustawy o PIT, niezależnie od tego, czy są realizowane w ramach Pierwszego Wariantu, czy też Drugiego Wariantu. Za wskazaną klasyfikacją Praw - zdaniem Spółki - przemawia ponadto to, że:

* przystąpienie do Programu nie stwarza po stronie Uprawnionych jakiegokolwiek uprawnienia do akcji / udziałów Spółki, a w konsekwencji Program nie dotyczy papierów wartościowych - tym samym spełniony jest warunek z art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy o OIF, tj. Prawa nie są papierami wartościowymi;

* Uprawnieni mają prawo do uzyskania świadczenia z tytułu uczestnictwa w Programie (tekst jedn.: Rozliczenia Pieniężnego), zaś Spółka jest zobowiązana do realizacji zobowiązania z tego tytułu, w określonym terminie i na określonych warunkach - tym samym, wzajemne prawa i obowiązki Wnioskodawcy i Uprawnionych są charakterystyczne dla nabywcy i wystawcy pochodnego instrumentu finansowego;

* rozliczenie instrumentu następuje poprzez wypłatę Uprawnionym Rozliczeń Pieniężnych;

* fakt wypłacenia oraz wartości Rozliczeń Pieniężnych wypłacanych w ramach Programu są skorelowane z jasno określonymi i zdefiniowanymi instrumentami bazowymi - Wskaźnikami, niezależnie od wariantu realizacji Programu.

W związku z powyższym, ewentualne przychody uzyskiwane przez Uprawnionych z tytułu uczestnictwa w Programie oraz realizacji Praw, tj. Rozliczenia Pieniężne, należy zdaniem Wnioskodawcy uznać za przychody, o których mowa w 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, tj. za przychody z kapitałów pieniężnych z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy o PIT, za datę powstania przychodu z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych uważa się moment realizacji tych praw.

Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym, Uprawnieni w momencie przystąpienia do Programu (tekst jedn.: otrzymania Praw) nie mają jakiejkolwiek gwarancji co do wartości Rozliczenia Pieniężnego i realizacji Prawa, gdyż ewentualna realizacja Praw oraz wypłata Rozliczeń Pieniężnych (oraz ich wartość) jest uzależniona od kształtowania się wartości instrumentów bazowych - Wskaźników. Ponadto, szczegółowy sposób wyliczenia Rozliczenia Pieniężnego wynikającego z realizacji Prawa ustalany będzie w Umowach zawieranych odrębnie z poszczególnymi Uprawnionymi.

Oznacza to, że Prawo ma charakter indywidualny i warunkowy - brak jest jakichkolwiek gwarancji co do wartości Rozliczenia Pieniężnego i realizacji Prawa. Uprawnieni w momencie przyznania Prawa nie uzyskują zatem żadnego przysporzenia majątkowego, co nie rodzi skutku w postaci powstania przychodów w rozumieniu Ustawy o PIT.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności mające wpływ na datę powstania przychodów Uprawnionych z tytułu realizacji Praw, zdaniem Wnioskodawcy przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych (tekst jedn.: realizacji Praw) powstanie po stronie Uprawnionych dopiero w momencie realizacji Praw, tj. w momencie spełnienia warunków uprawniających do ich realizacji, gdyż dopiero wtedy Uprawnieni uzyskają przysporzenie majątkowe.

Przechodząc do analizy obowiązków Wnioskodawcy w zakresie funkcji płatnika w związku z realizacją Programu należy w pierwszej kolejności odnieść się do art. 8 Ordynacji Podatkowej. Zgodnie ze wskazanym przepisem płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Na podstawie art. 30 § 1 Ordynacji Podatkowej płatnik odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Przepisy Ustawy o PIT (art. 31) nakładają obowiązki płatników na osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane "zakładami pracy". Są one obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie natomiast do art. 39 ust. 3 Ustawy o PIT, osoby prawne są zobowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu m.in. z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C). Obowiązek sporządzenia informacji P1T-8C ciąży na podmiotach, które dokonują wypłat świadczeń stanowiących dla podatników przychody z kapitałów pieniężnych.

Odnosząc powyższe przepisy dotyczące obowiązków płatnika Wnioskodawca pragnie podkreślić, że jak już wcześniej wykazano realizacja Praw przez Uprawnionych w ramach wdrożonego Programu spowoduje po ich stronie powstanie przychodów z kapitałów pieniężnych, które zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT należy zakwalifikować jako przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. Zdaniem Wnioskodawcy w świetle przeprowadzonej analizy przepisów brak jest podstaw, aby uznać, że Uprawnieni z tytułu realizacji Praw uzyskają przychody, które można by było zakwalifikować do innych źródeł przychodów niż kapitały pieniężne. W szczególności, Uprawnieni nie uzyskają przychodów ze stosunku pracy, co mogłoby spowodować powstanie po stronię Spółki obowiązków związanych z pełnieniem funkcji płatnika. Ewentualne świadczenia (Rozliczenie Pieniężne), które mogą być należne Uprawnionym wynikają z przyznanych im instrumentów pochodnych (tekst jedn.: Praw), a zatem nie są związane z przychodami z art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT.

Powyższe oznacza, że w przypadku realizacji Praw przez Uprawnionych Wnioskodawca zobowiązany będzie jedynie do sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C Uprawnionym i właściwym dla nich urzędom skarbowym.

Reasumując, Wnioskodawca jest zdania, że Rozliczenia Pieniężne należne Uprawnionym z tytułu realizacji Praw powinny być zakwalifikowane po stronie Uprawnionych jako przychody z kapitałów pieniężnych, podlegające opodatkowaniu w momencie realizacji Praw zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy o PIT i w związku z tym na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika lub informacyjne w rozumieniu Ustawy o PIT, za wyjątkiem obowiązku wystawienia formularzy P1T-8C.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów w podobnych stanach faktycznych, m.in.:

* interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z 3 sierpnia 2015 r. (nr IBPB-2- 2/4511-143/15/NG);

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lipca 2015 r. (nr IPPB2/4511 -513/15-2/KW1);

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 maja 2015 r. (nr ILPB1 /4511 -1 -316/15-2/AP);

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 marca 2015 r. (nr IPPB2/415-973/14-4/MK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl