IPPB2/4511-116/15-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/4511-116/15-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2015 r. (data wpływu 9 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika związanych z opodatkowaniem nagród, w związku z prowadzoną przez Spółkę sprzedażą premiową, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika związanych z opodatkowaniem nagród, w związku z prowadzoną przez Spółkę sprzedażą premiową, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2015 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Bank (dalej: "Bank") - jako bank krajowy w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 1376 z późn. zm.) - wykonuje czynności bankowe oraz czynności wymienione w art. 6 Prawa bankowego.

W związku z tą działalnością Bank prowadzi na rzecz swoich klientów sprzedaż premiową, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Sprzedaż premiowa prowadzona przez Bank ma na celu promocję oferowanych usług. W ramach sprzedaży premiowej klienci mogą m.in. otrzymywać nagrody za płatność niektórymi kartami. Wartość nagrody kalkulowana może być np. w oparciu o określoną w regulaminach wartość procentową miesięcznych transakcji bezgotówkowych. Nagroda przekazywana jest na określony w regulaminie rachunek klienta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W świetle opisanego powyżej stanu faktycznego, mając na uwadze spoczywający na Banku obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Bank prosi o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego w zakresie odpowiedzi na pytanie, czy przychody z nagród związanych ze sprzedażą premiową, opodatkowane do tej pory na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2, z uwzględnieniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od 1 stycznia 2015 r. nadal podlegają opodatkowaniu na podstawie tych przepisów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a, 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku jest m.in. wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z powyższym, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową była zwolniona z podatku dochodowego, muszą być spełnione następujące warunki:

* nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie może dotyczyć nagród otrzymanych przez osoby fizyczne w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Zdaniem Banku, przychody z nagród związanych ze sprzedażą premiową, opodatkowane do 31 grudnia 2014 r. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są od 1 stycznia 2015 r. nadal opodatkowane na podstawie tych przepisów. W związku z tym, Bank nadal będzie płatnikiem podatku na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na zasady opodatkowania wskazanych przychodów nie wpłynie wprowadzenie od 1 stycznia 2015 r. nowego art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wprowadza regulację, zgodnie z którą podatek z tytułu świadczeń otrzymanych m.in. od banków w związku z promocjami oferowanymi przez te banki, wynosi 19% świadczenia. Zakres zastosowania tego przepisu określony jest szeroko, co oznacza, że nowy przepis dotyczy zasad opodatkowania wszystkich "świadczeń" wypłacanych w określonych okolicznościach.

Dotychczas obowiązujące przepisy - art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują szczegółową regulację w zakresie opodatkowania nagród związanych ze sprzedażą premiową. Ustawodawca nie wskazał wprost jaka jest relacja art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 do art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, zdaniem Banku, znajdzie tu zastosowanie ogólna zasada wykładni prawa, zgodnie z którą norma szczegółowa ma pierwszeństwo zastosowania przez normą ogólniejszą (lex specialis derogat legi generali). Skoro więc ustawodawca pozostawił dotychczasowe szczegółowe przepisy dotyczące zasad opodatkowania wymienionych w tych przepisach i wskazanych przez Bank przychodów (art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), to wprowadzenie nowej normy generalnej (art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) - dotyczącej, co do zasady wszystkich świadczeń - nie będzie mieć, zdaniem Banku, wpływu na zasady opodatkowania wskazanych przez Bank i wymienionych bezpośrednio w ustawie przychodów. Odwrotna interpretacja byłaby sprzeczna z podstawowymi zasadami wykładni przepisów prawa, a ponadto podważałaby założenia racjonalności ustawodawcy. Skoro więc ustawodawca nie wykreślił zwolnień z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to mają one w dalszym ciągu zastosowanie i nowy obowiązek podatkowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stosować z uwzględnieniem tych zwolnień.

Powyższe stanowisko zostało również wyrażone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 stycznia 2015 r. sygn. IBPBII/1/415-838/14/AŻ, zgodnie z którą: "Jeśli (...) Wnioskodawca będzie wypłacał nagrody związane ze sprzedażą premiową, to do przychodów z tego tytułu znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz - jeżeli spełnione zostaną przesłanki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania - art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Wprowadzenie nowej normy, zawartej w art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy, nie będzie więc wpływać na zakres opodatkowania przychodów z tego tytułu. Należy wskazać, iż wprowadzony przepis nie zastąpił żadnej dotychczasowej normy lecz wprowadził dodatkową regulację w zakresie swojej hipotezy."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - należy wskazać, że orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl