IPPB2/436-97/08-2/MZ - Czy spółdzielnia prowadząca gospodarstwo rolne, może skorzystać ze zwolnienia z PCC z tytułu nabycia nieruchomości, która wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego oraz będzie wykorzystana do prowadzenia działalności rolniczej?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-97/08-2/MZ Czy spółdzielnia prowadząca gospodarstwo rolne, może skorzystać ze zwolnienia z PCC z tytułu nabycia nieruchomości, która wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego oraz będzie wykorzystana do prowadzenia działalności rolniczej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2008 r. (data wpływu 11 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 2 ww. ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 2 ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

XX Rolnicza Spółdzielnia nabyła w dniu 15 stycznia 2008 r. zabudowaną nieruchomość położoną w T... składającą się z czterech działek Nr ewid. A/1 o pow. 3,2412 ha, Nr A/2 o pow. 1,6763 ha, Nr ewid. A/3 o pow. 0,5821 ha oraz Nr ewid. A/4 o pow. 0,4247 ha.

Na przedmiotowych działkach znajdują się budynki o funkcji zbiorników, silosów, magazynów oraz o funkcji biurowej, usługowej i handlowej. XX Rolnicza Spółdzielnia nabyła opisaną powyżej nieruchomość w celu włączenia jej do posiadanego gospodarstwa rolnego. Zgodnie ze Statutem Spółdzielnia prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Spółdzielnia może skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ww. ustawy?

Zdaniem wnioskodawcy:

Spółdzielnia jest właścicielem więcej niż 1 ha gruntów rolnych, od których odprowadza podatek rolny. Nabywana nieruchomość nie znajduje się na obszarze miasta i nie znajdują się na niej budynki mieszkalne lub ich części. Wobec powyższego spełniony jest warunek zwolnienia opisanego na wstępie przeniesienia własności nieruchomości. Ponadto przepis ten zawiera trzy niezależne warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia, a zatem wystarczy spełnienie jednego z nich, aby transakcja podlegała zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych. Ponieważ Spółdzielnia prowadzi gospodarstwo rolne, a ze względu na charakter nabywanej nieruchomości - zabudowana magazynami i silosami - będzie ona wykorzystana do prowadzonej przez Spółdzielnię działalności rolniczej; nabywana nieruchomość wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego. Istnieje zatem przesłanka, by transakcja ta korzystała ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów:

a.

sprzedaży,

b.

dożywocia,

c.

o dział spadku - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

d.

o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

e.

darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

f.

zamiany - do wysokości wartości rynkowej nieruchomości wraz z jej częściami składowymi,

g.

(uchylona),

*

pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

*

Tak sformułowany przepis upoważnia do wniosku, że dla skuteczności zwolnienia musi wystąpić jedna z poniższych ewentualności:

*

przenoszona nieruchomość musi stanowić (niekoniecznie w całości) gospodarstwo rolne zbywcy; późniejsza zmiana charakteru nieruchomości nie ma znaczenia, bądź

*

przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym lub jego częścią, jednak w połączeniu z nieruchomościami nabywcy możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź

*

przenoszona nieruchomość nie będąca gospodarstwem rolnym (lub jego częścią) zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.

Zobowiązanie podatkowe powstanie zatem wtedy, gdy zbywana nieruchomość nie stanowi całości lub części gospodarstwa rolnego i jednocześnie w wyniku jej przeniesienia w skład gospodarstwa rolnego nie wejdzie.

Powyższe okoliczności muszą wystąpić w chwili dokonania wskazanej czynności prawnej (tzn. w tym momencie muszą zaistnieć wskazane wyżej skutki przeniesienia nieruchomości gruntowej).

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wyjaśnia pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tym zakresie do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Na podstawie art. 1 i 2 ust. 1 powyższej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów - sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza - o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Spółdzielnia prowadzi gospodarstwo rolne. Ponadto nieruchomość wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego oraz będzie wykorzystana do prowadzenia działalności rolniczej. A zatem zostały spełnione przesłanki zawarte w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Reasumując stwierdza się, iż z tytułu nabycia nieruchomości Spółdzielnia może skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl