IPPB2/436-91/11-5/MZ - Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia praw do spadku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-91/11-5/MZ Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia praw do spadku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 17 marca 2011 r. Nr IPPB2/415-207/11-3/AS i Nr IPPB2/436-91/11-3/MZ (data nadania 17 marca 2011 r., data doręczenia 11 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu nabycia praw do spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu nabycia praw do spadku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W przyszłym roku, tj. 2012 - Wnioskodawca zamierza wykupić lokal na własność jako główny najemca ww. lokalu. Skutki prawne do prawa dziedziczenia najmu Wnioskodawca wywodzi od spadkodawcy ustawowego - Zygmunta C. - członka rodziny z którym od 20.XI. 1974 r. do chwili jego śmierci Wnioskodawca mieszkał, tj. do 24 czerwca 1982 r. i był zameldowany (na pobyt stały), a w akt najmu I lokalu wszedł 24 II 1982 r. Na podstawie art. 691 k.c. na mocy ustawy prawo lokalowe z dnia 10.IV.1974 r. art. 9 ust. 2 pkt 1 (Dz. U. Nr 30, poz. 165) - jako powinowaty w tej samej linii i stopniu, a spadek Wnioskodawca nabył z mocy samego prawa - 24 czerwca 1982 r., gdyż spadek otwiera się zawsze z chwilą śmierci spadkodawcy, a 13 kwietnia 1988 r. Wnioskodawca zamienił I lokal na II lokal na podstawie decyzji zezwalającej na zamianę i przydział - nr decyzji xx/88. Zamiany Wnioskodawca dokonał z Panią Heleną M. - głównym najemcą lokalu. Lokal składa się z 3 pokoi (59,5 m2). Spadek Wnioskodawca nabył przed ślubem (ślub - 23.X.1982 r., rozwód 27 sierpnia 2009 r.). Ww. lokal po uchwale sesji Rady Gminy Wnioskodawca zamierza wykupić jako główny najemca w 10 rocznych ratach. Ekspektatywa nabycia prawa własności do lokalu należy do aktywów spadku. Ekspektatywa nabycia prawa własności jest oczekiwaniem prawnym, które spełni się pod warunkiem zawieszającym, a obowiązek podatkowy przy nabyciu pod warunkiem zawieszającym powstaje z chwilą ziszczenia się warunku. Naczelnik Urzędu Skarbowego może jednak ustalić należność podatkową, jaka przypadłaby w razie ziszczenia się takiego warunku i należność tę zabezpieczyć.

Pismem z dnia 17 marca 2011 r. Nr IPPB2/415-207/11-3/AS oraz Nr IPPB2/436-91/11-3/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* Wskazanie, czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być udzielona: w zakresie podatku od spadków i darowizn, ustawy o podatku od dochodowego od osób fizycznych, czy też w zakresie innej ustawy. W złożonym wniosku zakreślił Pan w części D. 2 poz. 44 - podatek od spadków i darowizn. Dokonana wpłata odpowiada jednemu stanowi faktycznemu. W związku z tym należy wskazać, z jakiego zakresu prawa podatkowego ma zostać wydana interpretacja indywidualna. Należy wskazać, iż sprecyzowane we wniosku pytanie Nr 1 nie dotyczy przepisów prawa podatkowego, lecz przepisów ustawy - Kodeks cywilny. Odnosząc się do pytania Nr 2 należy wskazać, iż w tak przedstawionym stanie faktycznym nie może być przedmiotem interpretacji, gdyż nie wynika z niego, z jakiego tytułu ma powstać obowiązek podatkowy oraz w jakim podatku.

* Jeżeli interpretacja ma być wydana w zakresie podatku od spadków i darowizn, wówczas należy:

* wskazać stopień pokrewieństwa pomiędzy Wnioskodawcą a spadkodawcą,

* podać datę uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu praw do spadku (jeżeli w powyższej sprawie została przeprowadzona sprawa spadkowa),

* określić, czy Wnioskodawca dokonał rozliczenia z tytułu nabycia praw do spadku po zmarłym we właściwym urzędzie skarbowym,

* sprecyzować pytanie w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które winno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym jak i zadanym pytaniem.

* Jeżeli zakres interpretacji ma dotyczyć podatku dochodowego od osób fizycznych, wówczas należy:

* sprecyzować pytanie w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które winno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym jak i zadanym pytaniem.

* Natomiast, jeżeli interpretacja ma być udzielona w zakresie innego podatku, to należy:

* wskazać w zakresie przepisów jakiej ustawy podatkowej,

* sformułować pytanie oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które winno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym jak i zadanym pytaniem.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

* Na nabywcy ciąży obowiązek podatkowy chyba, że jest zwolniony podmiotowo lub przedmiotowo z mocy prawa z obowiązku jego uiszczenia - Wnioskodawca nie opłacił podatku i nie został zwolniony.

* W związku z faktem, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego, co wynika z pkt 54 wniosku ORD-IN, a nie stanu faktycznego - Wnioskodawca wyczerpująco przedstawił we wniosku z 12 stycznia 2011 r. (ORD-IN) - zaistniałe zdarzenie przyszłe (pkt 54) oraz przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w pkt 55, tj. zadał 2 pytania dotyczące zdarzenia przyszłego, a w pkt 56 przedstawił własne stanowisko do pytań przedstawionych w poz. 55, a w poz. I oświadczenie i podpis wnioskodawcy, Wnioskodawca oświadczył, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku - nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postępowaniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, bowiem wniosek z dnia 12 stycznia 2011 r. ORD-IN dotyczy zdarzenia przyszłego, tj. ekspektatywy nabycia prawa własności do lokalu, o co Wnioskodawca wystąpił w dniu 12 stycznia 2011 r. na druku urzędowym.

* Z kolei wywodzenie skutków prawnych do prawa dziedziczenia najmu od spadkodawcy ustawowego Zygmunta C. - w istocie nie jest opisem stanu faktycznego. Ponadto w pkt 1 Wnioskodawca zadał pytanie, czy ekspektatywa nabycia prawa własności do lokalu przekształca się w ekspektatywę odrębnej własności lokalu czy też w prawo własności po wykupie lokalu przez głównego najemcę, a nie jak wynika z treści wezwania "czy ekspektatywa odrębnej własności lokalu przekształca się w prawo własności po wykupie lokalu. Skoro art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 j.t. z późn. zm.) na podstawie której wydawana jest indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego, bowiem przy nabyciu pod warunkiem zawieszającym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ziszczenia się warunku, a Naczelnik Urzędu Skarbowego może jednak ustalić należność podatkową, jaka przypadałaby w razie ziszczenia się takiego warunku i należność tę zabezpieczyć - zatem interpretacja dotyczy przepisów w zakresie podatku od spadków i darowizn, a nie w zakresie interpretacji przepisów prawa cywilnego, co i w istocie nie leży w kompetencji tut. organu, co stwierdził organ w wezwaniu.

* Ponadto należy podnieść, co wynika z art. 14f § 2 w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. A zatem, jeżeli interpretacja ma być wydana w zakresie dwóch stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, a nie w zakresie dwóch ustaw podatkowych - co wynika z treści wezwania i jest to nadinterpretacja, należy dokonać wpłaty dodatkowej opłaty w kwocie 40 zł W związku z faktem, że wniosek z 12 stycznia 2011 r. dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wniósł opłatę w dniu 24 stycznia 2011 r. wysokości 40 zł. Dwa zadane pytania są przyporządkowane jednemu zdarzeniu przyszłemu i nie należy domniemywać, że w pierwszym pytaniu - nie mieści się zagadnienie oceny przepisów w zakresie podatku od spadków i darowizn. Pytanie to zostało zmienione w wezwaniu wbrew intencji wnoszącego wniosek - co skutkowało stwierdzeniem organu w wezwaniu, że cyt. "w tak określonym zakresie nie mieści się zagadnienie oceny przepisów prawa cywilnego, którego żąda wnioskodawca w pierwszym pytaniu zadanym w przedmiotowym wniosku z dnia 17 stycznia 2011 r."

* Po pierwsze należy podnieść, że wniosek został złożony w dniu 12 stycznia 2011 r., a nie 17 stycznia 2011 r., a ponadto Wnioskodawca nie żądał interpretacji przepisów prawa cywilnego, które w istocie nie mieści się jako zagadnienie oceny przepisów prawa w zakresie podatku od spadków i darowizn, o które Wnioskodawca występował we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r., a które z kolei mieści się w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 - j.t. z późn. zm.) - rozdział 1a.

* Ponadto Wnioskodawca podnosi, że organ przy uzupełnieniu wniosku nakazał powołać się na znak sprawy umieszczony w nagłówku wezwania, przy czym nie sprecyzował na który z dwóch znaków sprawy - Wnioskodawca ma się powołać, podaje zatem dwa znaki sprawy, przy czym na kopercie podano tylko pierwszy.

* Z kolei przechodząc do punktów a,b,c,d - Wnioskodawca oświadcza, że fakt zgonu od którego zależy dziedziczenie ustawowe stosunek małżeństwa, pokrewieństwa udowadnia się za pomocą aktów stanu cywilnego. Akta te stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, co wyraźnie wynika z art. 4 Pr ASC (akta te Wnioskodawca załączył do postępowania o stwierdzenie nabycia spadku). Do dziedziczenia spadku przez spadkobierców dochodzi z mocy samego prawa i bez znaczenia dla przejścia praw i obowiązków majątkowych zmarłego na spadkobierców - pozostaje także tytuł ich powołania do spadku (art. 922 § 1 k.c., art. 924 k.c., art. 926 § 1 k.c.).

* W akt najmu I lokalu Wnioskodawca wszedł - 24. II. 1982 r. na podstawie art. 691 k.c. jako powinowaty w tej samej linii i stopniu (Prawo lokalowe z 10.IV.1974 r. art. 9 ust. 2 pkt 1 Dz. U. Nr 30 poz. 165), a 13 kwietnia 1988 r. Wnioskodawca zamienił I lokal na obecny, który jako główny najemca (prawo pierwokupu) zamierza wykupić. Z kolei spadek otwiera się z chwila śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku lub notarialnego poświadczenia dziedziczenia, a nabycie spadku może następować w wyniku dziedziczenia ustawowego albo z testamentu, a w świetle art. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy powstaje odpowiednio: przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku (ust. 1 pkt 1), dlatego też w zeznaniu podatkowym SD-3 z 14.XII.2010 r. (do Naczelnika U.S.), datę powstania obowiązku podatkowego Wnioskodawca podał na dzień 24 czerwca 1982 r. zgodnie z art. 6 ustawy - bowiem Wnioskodawca spadek przyjął w ramach sukcesji generalnej w trybie art. 922 k.c. na zasadach ogólnych - z mocy samego prawa, w rubryce 89 zeznania SD-3 - Wnioskodawca podał stopień powinowactwa, a nie pokrewieństwa zgodnie z pouczeniem. Z kolei Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18.XII.2000 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych - zgłoszenie o którym mowa w § 1 zawiera następujące dane: datę powstania obowiązku podatkowego, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - dzień uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku.

* W związku z faktem, że do Sądu Rejonowego Wnioskodawca złożył w dniu 07.XII.2010 r. wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, zabezpieczenie spadku i spis inwentarza, co Wnioskodawca wykazał w rubryce F2 (długi, ciężary i nakłady), a łączną czystą wartość w rubryce 86 podał na kwotę 7.319 zł - postępowanie to jeszcze nie zakończyło się. Ponadto polskie prawo spadkowe nie wiąże nabycia spadku z dokonanym przez Sąd stwierdzeniem nabycia spadku, gdyż zgodnie z art. 925 k.c. - spadkobierca nabywa spadek zawsze z chwilą otwarcia spadku. Sąd potwierdza jedynie zmianę w stanie prawnym. Przejście praw i obowiązków zachodzi poza sądem i bez jego udziału. Przyjęcie spadku z mocy samego prawa - to względna zdolność do dziedziczenia, sądowe stwierdzenie spadku - daje bezwzględną zdolność do dziedziczenia. Art. 1025 § 2 k.c. dopuszcza domniemanie prawne - ten który uzyskał sądowe stwierdzenie nabywa spadek - jest spadkobiercą. Przy czym - nie należy z kolei domniemywać, że ten który nie uzyskał ww. postanowienia - nie jest spadkobiercą. Skoro spadek nabył z chwilą otwarcia spadku i według przepisów k.c. jest spadkobiercą. W obu przypadkach skutki prawne są odmienne, tj. względna lub bezwzględna zdolność do dziedziczenia. Skutki te nie wywołują jednakże ujemnej przesłanki procesowej skutkującej brakiem opodatkowania rzeczy i pieniędzy i praw majątkowych, o których mowa w ustawie z 18 lipca 1983 r. w brzmieniu obowiązującym od 01.I.2007 r. i nadal aktualnym w 2010 r. i 2011 r., a podatkowi od spadków i darowizn podlegają w szczególności, z tytułów wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1-6 ustawy (po najnowszej nowelizacji, a w szczególności - dziedziczenie, w przypadku Wnioskodawcy jest to prawo dziedziczenia najmu.

* W związku z faktem, że Wnioskodawca wniósł zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej na odmowę wszczęcia postępowania w przedmiocie zeznania SD-3 z dnia 14.XII.2010 r., a dzień powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 6 - Wnioskodawca podał na 24 czerwca 1982 r. (data śmierci spadkodawcy), tj. data powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18.XII.2006 r. Wnioskodawca nie dokonał rozliczenia z tytułu nabycia praw do spadku po zmarłym Zygmuncie C. - mężu ciotecznej babki Wnioskodawcy - Bronisławy C. - rodzonej siostry babci Wnioskodawcy - Zofii H. - matki Wnioskodawcy ojca Ludwika H.

* Ponadto należy podnieść, że zgodnie z § 7 art. 165 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowa - organ podatkowy nie wydaje postanowienia o wszczęciu postępowania w przypadku złożenia zeznania podatkowego przez podatników podatku od spadku i darowizn. W tym przypadku za datę wszczęcia postępowania przyjmuje się datę złożenia zeznania. Ponadto Wnioskodawca sprecyzował pytania, tj. 2 pytania oraz przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego, a nie zaistniałego stanu faktycznego, bowiem elementy stanu faktycznego są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, a elementy zdarzenia przyszłego objęte wnioskiem z dnia 12 stycznia 2011 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego w dniu złożenia wniosku.

* W związku z powyższym 2 zadane pytania we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. są powiązane ze zdarzeniem przyszłym opisanym w pkt 54 ORD-IN z dnia 12 stycznia 2011 r. i Wnioskodawca przedstawił w pkt 56 własne stanowisko do pytań w ilości dwóch przedstawionych w poz. 56 wniosku Ord-IN z dnia 12 stycznia 2011 r., a ocena prawna dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego a nie stanu faktycznego i są powiązane z przedstawionym zdarzeniem przyszłym poprzez wywiedzenie skutków prawnych do norm dziedziczenia najmu, które w istocie nie są opisem stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy ekspektatywa nabycia prawa własności do lokalu przekształca się w ekspektatywę odrębnej własności lokalu, czy też w prawo własności po wykupie lokalu przez głównego najemcę.

2.

Czy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma, czy też z chwilą powołania się podatnika przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt ekspektatywy nabycia prawa własności lokalu.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od spadków i darowizn odnośnie pytania 2, natomiast w zakresie pytania 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ziszczenia się warunku zawieszającego. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma, jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku, gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt ekspektatywy nabycia prawa własności lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że spadek jest instytucją regulowaną przepisami zawartymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). W myśl art. 922 § 1 tej ustawy przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób.

Zgodnie z art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast stosownie do przepisu art. 925 tej ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Zaś powołanie do spadku, jak stanowi art. 926 Kodeksu cywilnego, wynika z ustawy albo z testamentu. Z kolei na podstawie art. 1012 przytoczonej ustawy spadkobierca może bądź przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności za długi (przyjęcie proste), bądź przyjąć spadek z ograniczeniem tej odpowiedzialności (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza), bądź też spadek odrzucić, przy czym w myśl art. 1015 § 1 oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania.

W świetle natomiast art. 1025 § 1 Kodeksu sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę, zaś notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia. W związku z tym istnieje domniemanie, o czym mowa w § 2 ww. artykułu, że osoba, która uzyskała stwierdzenie nabycia spadku albo poświadczenie dziedziczenia, jest spadkobiercą. Istotnym jest również, że stwierdzenie nabycia spadku oraz poświadczenie dziedziczenia nie może nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od otwarcia spadku, chyba że wszyscy znani spadkobiercy złożyli już oświadczenia o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku.

Zatem prawomocne postanowienie sądu ma charakter deklaratoryjny, stwierdza bowiem jedynie nabycie spadku przez spadkobiercę i nie może być wydane póki wszyscy znani spadkobiercy nie złożą oświadczenia o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku, nie później jednak niż przed upływem sześciu miesięcy od otwarcia spadku.

Wobec powyższego nabycie przez Pana spadku po spadkodawcy nastąpiło w dacie jego śmierci, tj. 24 czerwca 1982 r., stąd też w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) należy stosować przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem spadku.

Stosownie zaś do art. 5 powołanej ustawy, obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych, a w wypadku darowizny obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na obdarowanym i darczyńcy.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., obowiązek podatkowy przy nabyciu w drodze dziedziczenia powstaje z chwilą przyjęcia spadku. W przypadku, gdy nabycie nie zgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem (orzeczeniem Sądu) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się postanowienia (art. 6 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn). Zatem datą nabycia majątku w drodze dziedziczenia jest data otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy, natomiast obowiązek podatkowy powstaje z datą uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i uzupełnienia wynika, iż obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn w przedmiotowej sprawie jeszcze nie powstał, bowiem w dniu 7 grudnia 2010 r. Wnioskodawca złożył w Sądzie wniosek o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym. A zatem, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym obowiązek podatkowy powstanie dopiero z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu o nabyciu praw do spadku.

Ponadto należy wskazać, iż Wnioskodawca w złożonym wniosku powołał treść przepisu art. 6 ust. 4 zdanie 2 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. "W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt nabycia". W tym miejscu należy wskazać, iż art. 6 ust. 4 zdanie 2 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. posiadał zapis "Gdy nabycie w drodze darowizny nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przed organem podatkowym na okoliczność dokonania tej darowizny".

Reasumując należy stwierdzić, iż w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym obowiązek podatkowy jeszcze nie powstał. Taki obowiązek powstanie dopiero z chwilą uzyskania i uprawomocnienia się postanowienia sądu o nabyciu praw do spadku po zmarłym.

Jednocześnie należy wskazać, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku i ocenił stanowisko Wnioskodawcy jedynie na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie może bowiem prowadzić postępowania ani prowadzić rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego trybu orzekania, w tym w postępowaniu kontrolnym czy podatkowym prowadzonym w oparciu o konkretną dokumentację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl