IPPB2/436-90/14-4/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-90/14-4/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2014 r. (data nadania 28 marca 2014 r., data wpływu 31 marca 2014 r.) na wezwanie z dnia 4 marca 2014 r. Nr IPPB2/436-90/14-2/AF o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia działki rolnej:

* w zakresie zastosowania art. 9 pkt 2 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - jest nieprawidłowe.

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia działki rolnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X. Sp. z o.o. zamierza zakupić część nieruchomości od gospodarstwa rolnego - stanowiącą własność osoby fizycznej w miejscowości R., gmina P.

Z gospodarstwa rolnego o areale 5,44 ha wydzielone mają być połączone działki o powierzchni 1,9205 ha wraz z zabudowaniami wzniesionymi w latach poprzednich, które służyły jako magazyny składowania narzędzi i części, garaże, oraz inne związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego i zamieszkiwaniem, a także znajdującymi się tam mediami: woda, gaz, energia elektryczna, szambo.

Cała nieruchomość (w tym wydzielone działki) - stanowią grunty rolne o najniższej (najgorszej) klasie ziemi: RVI i RVIZ.

Z informacji wydanej 28 stycznia 2014 r. przez Sekretarza Gminy P. wynika, że zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego grunty będące przedmiotem zakupu w miejscowości R. stanowią działki rolne z możliwością zabudowy mieszkaniowo - usługowej (MU) i rolne (R).

Dalej z informacji Sekretarza Gminy wynika, że wieś R. nie posiada opracowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a jedynie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

X. zamierza na zakupionych gruntach nieruchomości rolnej:

1. Dokonać remontu i adaptacji istniejącego obiektu z przystosowaniem go do przetwórstwa rolnego i zamieszkania.

2. Dobudować na nieruchomości obiekt z zapleczem do produkcji i przechowywania żywności mrożonej.

3. Na pozostałej części nieruchomości ewentualnie prowadzić uprawę roślin lub drzew owocowych akceptujących słabe grunty rolne.

X. Sp. z o.o. informuje, że w zakresie swojej działalności posiada wszystkie uprawnienia do prowadzenia powyższej działalności - jest firmą polską, od 23 lat zajmuje się produkcją żywności mrożonej i przetwórstwem rolno-spożywczym przeznaczonym na rynek krajowy i eksport (około 35%) całej produkcji.

Pismem z dnia 24 marca 2014 r. Nr IPPB2/436-90/14-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez uzupełnienie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez jednoznaczne wskazanie:

* czy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty będą stanowiły gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy;

* czy w skład nabywanej nieruchomości wchodzą położone na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, wskazując, że w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym w chwili dokonania czynności, nabyte grunty będą stanowiły gospodarstwo rolne. Nabyta nieruchomość jest położona na terenie wiejskim. W skład nabywanej nieruchomości nie wchodzą położone na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w istniejącym stanie X. Sp. z o.o. kupując działkę rolną, wydzieloną z gospodarstwa rolnego winna zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 pkt 2g ustawy o p.c.c. "zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne" i dalej w nieuchylonej części lit. g "w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne".

X. kupuje grunty rolne, które aktualnie i w momencie przeniesienia własności stanowią część gospodarstwa rolnego o bardzo niskiej klasie ziemi, na gruntach rolnych będzie realizowała inwestycje i prowadziła działalność produkcji żywności oraz przedsięwzięcia związaną z przetwórstwem rolno-spożywczym i prawdopodobnie również uprawami rolnymi.

W kwestii zasadniczej ustawodawca nie stawia żadnych warunków co będzie się działo z nieruchomością potem. Istotny jest moment zakupu, a więc przeniesienia własności.

Stanowisko takie prezentowane jest również przez niektóre środowiska prawnicze, specjalizujące się w interpretacji przepisów prawa podatkowego (jedną z takich opinii Wnioskodawca załączył).

W takim stanie, zdaniem Wnioskodawcy - X. Sp. z o.o. nie powinna zapłacić podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie części gruntów rolnych gospodarstwa rolnego w wysokości 2%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie skutków podatkowych nabycia działki rolnej w zakresie zastosowania art. 9 pkt 2 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, za prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży - przy umowie sprzedaży na kupującym.

Przepis art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera katalog czynności cywilnoprawnych zwolnionych z tego podatku. Na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a tej ustawy, zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Ponadto należy mieć na uwadze, że z powyższego zwolnienia wyłączone są znajdujące się na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części. Tym samym jeżeli w skład nabywanej nieruchomości wchodzą położone na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części to zabudowania te nie korzystają z omawianego zwolnienia i podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych. Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zakupić część nieruchomości od gospodarstwa rolnego - stanowiącą własność osoby fizycznej. Z gospodarstwa rolnego o areale 5,44 ha wydzielone mają być połączone działki o powierzchni 1,9205 ha wraz z zabudowaniami wzniesionymi w latach poprzednich, które służyły jako magazyny składowania narzędzi i części, garaże, oraz inne związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego i zamieszkiwaniem, a także znajdującymi się tam mediami: woda, gaz, energia elektryczna, szambo. Cała nieruchomość (w tym wydzielone działki) - stanowią grunty rolne o najniższej (najgorszej) klasie ziemi: RVI i RVIZ. Z informacji wydanej 28 stycznia 2014 r. przez Sekretarza Gminy wynika, że zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego grunty będące przedmiotem zakupu stanowią działki rolne z możliwością zabudowy mieszkaniowo - usługowej (MU) i rolne (R). Dalej z informacji Sekretarza Gminy wynika, że wieś nie posiada opracowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a jedynie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca zamierza na zakupionych gruntach nieruchomości rolnej dokonać remontu i adaptacji istniejącego obiektu z przystosowaniem go do przetwórstwa rolnego i zamieszkania, dobudować na nieruchomości obiekt z zapleczem do produkcji i przechowywania żywności mrożonej. Na pozostałej części nieruchomości ewentualnie prowadzić uprawę roślin lub drzew owocowych akceptujących słabe grunty rolne. W rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym w chwili dokonania czynności, nabyte grunty będą stanowiły gospodarstwo rolne. Nabyta nieruchomość jest położona na terenie wiejskim. W skład nabywanej nieruchomości nie wchodzą położone na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że przyjmując za Wnioskodawcą, że w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej nabyte grunty będą stanowiły gospodarstwo rolne - powyższa transakcja będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy wskazać, że w niniejszej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 9 pkt 2 lit. g., który został uchylony z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629). W związku z powyższym w tej części stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

W odniesieniu do dołączonej przez Wnioskodawcę opinii, należy wskazać, że nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl