IPPB2/436-72/09-2/MZ - PCC - w zakresie podwyższenia wkładu w spółce oraz przejęcia długu przez spółkę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-72/09-2/MZ PCC - w zakresie podwyższenia wkładu w spółce oraz przejęcia długu przez spółkę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podwyższenia wkładu w Spółce oraz przejęcia długu przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podwyższenia wkładu w Spółce oraz przejęcia długu przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jedynym komplementariuszem Spółki T. Sp. z o. o. S. z siedzibą w W. (dalej: "S") jest Spółka T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. (dalej: "Sp. z o.o."). Sp. z o. o. jest właścicielem nieruchomości, którą nabyła w czerwcu 2007 r. za kwotę 7.800.000 zł. (siedem milionów osiemset tysięcy złotych). Zakup ww. nieruchomości został sfinansowany w całości z pożyczek udzielonych przez wspólników Sp. z o.o. (każdy z dwóch wspólników pożyczył Sp. z o.o. po 4.000.000 zł), z czego Sp. z o.o. spłaciła dotychczas 300.000 zł (po 150.000 zł każdemu wspólnikowi). Spłata pożyczki w pozostałym zakresie zabezpieczona została hipotekami kaucyjnymi ustanowionymi na rzecz każdego z ww. pożyczkodawców na ww. nieruchomości do wysokości najwyższej po 3.880.000 zł (łącznie 7.760.000 zł). Sp. z o.o. zamierza wnieść ww. nieruchomość obciążoną hipoteką tytułem podwyższenia wkładu w S i przenieść własność tej nieruchomości na S. Jednocześnie wraz z przejściem własności nieruchomości zawarte zostaną umowy przejęcia przez S długu sp. z o.o. wynikającego z udzielonych przez wspólników Sp. z o.o. pożyczek. Przejęcie długu nastąpi jednak pod warunkiem, że nastąpi przejście własności ww. nieruchomości na S. Wartość podwyższonego wkładu Sp. z o.o. do S - wobec obciążenia wnoszonej nieruchomości hipotekami do łącznej wysokości 7.760.000 zł oraz obowiązku spłaty długu wynikającego z pożyczek - wspólnicy S określą w akcie notarialnym zmieniającym dotychczasową umowę spółki S na kwotę 40.000 zł (czterdzieści tysięcy złotych).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy stawka podatku od czynności cywilnoprawnych w opisanym stanie faktycznym, z tytułu podwyższenia w drodze zmiany umowy spółki wkładu sp. z o.o. do S i wniesienia na jego pokrycie nieruchomości obciążonej hipoteką wynosić będzie 0,5%...

2.

Czy podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w opisanym stanie faktycznym, z tytułu podwyższenia w drodze zmiany umowy spółki wkładu sp. z o.o. do S i wniesienia na jego pokrycie nieruchomości obciążonej hipoteką stanowić będzie wartość wkładu o jaką podwyższa się dotychczasowy wkład sp. z o.o., określoną w akcie notarialnym zmieniającym umowę spółki S...

3.

Czy wniesienie przez sp. z o. o. nieruchomości do S i podwyższenie tym samym wkładu sp. z o.o. do S w opisanym stanie faktycznym będzie powodować powstanie do stronie S bądź jej wspólników przychodu, a tym samym, czy powstanie po ich stronie obowiązek uiszczenia podatku dochodowego...

4.

Czy umowa przejęcia długu przez S od sp. z o.o. będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...

Odpowiedź w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. pyt. 1 i 2

Zdaniem S, w opisanym stanie faktycznym, stawka podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu podwyższenia wkładu komplementariusza do spółki komandytowo-akcyjnej wynosić będzie 0,5%, zaś podstawą opodatkowania będzie wartość wkładu o jaką podwyższa się dotychczasowy wkład komplementariusza, określoną w akcie notarialnym zmieniającym dotychczasową umowę spółki.

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z dnia 9 września 2000 r. (Dz. U. 07.68.450 t. j. z późn. zm.) dalej "PCC", podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki, jeżeli powoduje powiększenie podstawy opodatkowania. Zgodnie z treścią art. 1 ust. 3 pkt 1 PCC, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki. Zatem zmiana umowy spółki opodatkowana jest według tej samej stawki podatkowej co zawarcie umowy spółki. Wobec powyższego zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 9 PCC, który stanowi, że stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5%, w opisanym stanie faktycznym stawka podatku będzie wynosić 0,5%.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 8 PCC podstawę opodatkowania przy umowie spółki w przypadku podwyższenia wkładów do spółki osobowej stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej. Stosownie do treści art. 25 w zw. z art. 126 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r., - Kodeks spółek Handlowych (Dz. U. 00.94, 1037 z późn. zm.), wartość wkładów komplementariusza spółki komandytowo-akcyjnej, określana jest przez wspólników, w umowie spółki. Jak podkreślił Z. Ofiarski (komentarz do art. 6 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. 00.86.959), Z. Ofiarski, ustawy: o opłacie skarbowej, o podatku od czynności cywilnoprawnych. Komentarz, Dom Wydawniczy ABC 2003, wyd. II) ustawodawca określił podstawę opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych jako wartość przedmiotu opodatkowania, z tym że w zależności od rodzaju czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu jest to wartość rynkowa, wartość świadczeń, wartość wkładów, wartość dopłat itd. Są to zatem odrębne i niezależne od siebie kryteria oceny wartości przedmiotu opodatkowania. Zdaniem Z. Ofiarskiego ustawodawca istotnie zróżnicował podstawę opodatkowania przy umowie spółki (w stosunku do większości pozostałych czynności cywilnoprawnych, dla których podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa). Autor podkreślił, iż przy zmianie umowy spółki podstawę opodatkowania omawianym podatkiem stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki. Nie jest nią zatem wartość rynkowa wkładu.

Zdaniem A. Goetel oraz M. Goetel (komentarz do art. 6 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. 05.41.399), A. Goetel, M. Goetel, podatek od czynności cywilnoprawnych. Komentarz, Oficyna, 2007) analizując przepisy dotyczące spółek, łatwo zauważyć, że ustawodawca, określając podstawę opodatkowania, nie odwołuje się do pojęcia "wartości rynkowej" rzeczy lub praw majątkowych (są one przecież typową postacią niepieniężnych wkładów do spółki), lecz wyłącznie do ich "wartości". W spółkach osobowych wartość wnoszonych wkładów musi być określona w umowie spółki (przy zmianie umowy spółki wartość wkładów powiększających majątek spółki zostanie podana w aneksie do umowy). Autorzy podkreślają, iż wartość wkładów niepieniężnych wyceniają sami wspólnicy, a organ podatkowy nie może tej wyceny podważyć, nawet gdyby miał co do jej trafności uzasadnione wątpliwości. Ustawodawca w sposób wyraźny dał do zrozumienia, że w tym zakresie nie ma zastosowania miernik wartości rynkowej.

Ad. pyt. 4

Zdaniem S umowa przejęcia długu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, bowiem nie ma jej w katalogu czynności podlegających temu podatkowi, wskazanemu w art. 1 ust. 1 pkt 1 PCC.

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 pkt 1 PCC podatkowi podlegają oznaczone czynności cywilnoprawne. Brzmienie tego przepisu uzasadnia przy tym pogląd, że katalog w nim zawarty ma charakter zamknięty, oznacza to brak podstaw do orzekania o obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych innych, aniżeli wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 PCC.

Takie stanowisko zajął m.in. Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze w piśmie z dnia 20 maja 2004 r., Nr US I-3/436/5/EP/2004. Jego zdaniem umowa przejęcia długu zawarta Zgodnie z art. 519 § 2 pkt 1 Kodeksu cywilnego jako nienależąca do katalogu czynności cywilnoprawnych wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 PCC, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podobnie stanowisko zajęły organy podatkowe w interpretacji Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z 31 marca 2005 r. (OG-005/29/2005/PM-436/1/05 oraz w interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 15 kwietnia 2008 r. (IPPB2/436-4/08-4/AS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl