IPPB2/436-678/13-2/LS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-678/13-2/LS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2013 r. (data wpływu 19 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki osobowej w spółkę akcyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki osobowej w spółkę akcyjną.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka Jawna") jest spółką osobową posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest w stanie likwidacji, nie zostało wszczęte w stosunku do Niego postępowanie upadłościowe ani naprawcze.

Wniesienie wkładów do Spółki Jawnej przez wspólników Spółki Jawnej było opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Obecnie w związku z dalszym rozwojem firmy Spółka Jawna zostanie przekształcona w spółkę akcyjną (dalej: "Spółka Akcyjna"), która będzie rezydentem podatkowym w Polsce, tj. spółką posiadającą siedzibę i zarząd w Polsce i podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Przekształcenie to byłoby dokonane w trybie art. 551 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: "k.s.h.").

W wyniku przekształcenia wysokość kapitału zakładowego spółki przekształconej (Spółki Akcyjnej) może być niższa, równa lub wyższa od wartości wkładów w spółce przekształcanej (Spółce Jawnej).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w zaprezentowanym stanie faktycznym zasadne jest stanowisko Wnioskodawcy, iż przekształcenie Spółki Jawnej w Spółkę Akcyjną nie będzie rodziło obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o p.c.c. w tej części kapitału zakładowego Spółki Akcyjnej, w jakiej kapitał zakładowy Spółki Akcyjnej będzie odpowiadał wkładom wspólników Spółki Jawnej opodatkowanym uprzednio podatkiem od czynności cywilnoprawnych, natomiast będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w części, w jakiej zakładowy Spółki Akcyjnej będzie przewyższał wartość wkładów wspólników przekształcanej Spółki Jawnej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Podsumowanie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym przekształcenie Spółki Jawnej w Spółkę Akcyjną nie będzie rodziło obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o p.c.c. w tej części kapitału zakładowego Spółki Akcyjnej, w jakiej kapitał zakładowy Spółki Akcyjnej będzie odpowiadał wkładom wspólników Spółki Jawnej opodatkowanym uprzednio podatkiem od czynności cywilnoprawnych, natomiast będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w części, w jakiej kapitał zakładowy Spółki Akcyjnej będzie przewyższał wartość wkładów wspólników przekształcanej Spółki Jawnej.

UZASADNIENIE

Zgodnie z ustawą o p.c.c. w przypadku umów spółki innej niż spółka cywilna, obowiązek podatkowy ciąży na spółce (art. 4 pkt 9 ustawy o p.c.c.).

W myśl art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: "k.s.h."), spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka akcyjna (spółka przekształcana> może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Stosownie do art. 552 k.s.h. spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia>. Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f ustawy o p.c.c. podstawę opodatkowania przy przekształceniu lub łączeniu spółek stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia. Jednocześnie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o p.c.c. wskazuje, iż stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.

Należy jednak wskazać, że zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. a ustawy o p.c.c. zwolnieniu z opodatkowania podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany. Wkłady wspólników Spółki Jawnej podlegały już opodatkowaniem podatkiem od czynności cywilnoprawnych w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo tego, że opisane przekształcenie Spółki jawnej w Spółkę Akcyjną stanowi na gruncie ustawy o p.c.c. zmianę umowy spółki, nie będzie ona jednak podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w tej części, w której wkłady wspólników w Spółki jawnej odpowiadać będą kapitałowi zakładowemu Spółki Akcyjnej. W konsekwencji, część ta podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania przewidzianemu w art. 9 pkt 11 lit. a ustawy o p.c.c. Opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegać będzie natomiast kapitał zakładowy Spółki Akcyjnej w części, w jakiej będzie on przewyższał wartość wkładów wspólników przekształcanej Spółki jawnej.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca pragnie wskazać na następujące interpretacje indywidualne wydane w analogicznych stanach faktycznych:

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 10 września 2013 r., sygn. IPTPB2/436-79/13-2/k.k.

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 listopada 2011 r., sygn. IPTPB2/436-37/11-2/k.k.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż co do zasady wiążą one w sprawach, w których zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl