IPPB2/436-640/13-4/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-640/13-4/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2014 r. (data nadania 20 lutego 2014 r., data wpływu 24 lutego 2014 r.) na wezwanie z dnia 14 lutego 2014 r. (data nadania 14 lutego 2014 r., data doręczenia 18 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pan J. W. (dalej także: "Wnioskodawca") zaciągnął pożyczkę od spółki A. I. L. z siedzibą na Cyprze (dalej: "A." lub "Spółka"). Dotychczas Spółka posiadała i przeprowadzała podobne transakcje z wykorzystaniem rachunku bankowego w banku z siedzibą na Cyprze, tym niemniej pożyczka, której dotyczy niniejszy wniosek została przelana z rachunku bankowego prowadzonego przez bank z siedzibą w Polsce.

A. jest podmiotem, który zgodnie ze swoim statutem zajmuje się udzielaniem pożyczek.

Pismem z dnia 14 lutego 2014 r. Nr IPPP3/443-1096/13-2/IG i Nr IPPB2/436-640/13-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* wskazanie, którego stanu faktycznego dotyczy uiszczona kwota, bądź uiszczenie brakującej opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie stanów faktycznych oraz przedstawienie kserokopii tej opłaty wymaganej na podstawie art. 14f ust. 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Wnioskodawca w dniu 25 listopada 2013 r. uiścił opłatę w wysokości 40,00 zł, co odpowiada jednemu stanowi faktycznemu.

W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca oczekuje pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie 2 zaistniałych stanów faktycznych (dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej pożyczki oraz podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w Polsce od otrzymanej pożyczki) należy uiścić brakującą opłatę w wysokości 40 zł od 1 stanu faktycznego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania.

Dodatkowo wnosi się o uzupełnienie stanu faktycznego o następujące informacje:

* Czy Wnioskodawca jest podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą i czy jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

* Czy Spółka udzielająca pożyczki posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, że:

* Wnioskodawca jest podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

* Spółka udzielająca pożyczki nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

* Ponadto w załączeniu Wnioskodawca przesłał dowód wpłaty brakującej opłaty w wysokości 40 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy udzielenie pożyczki przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2. Czy udzielenie pożyczki przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy skutkować będzie obowiązkiem zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w Polsce.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych, w zakresie podatku od towarów i usług w dniu 7 marca 2014 r. została wydana interpretacja Nr IPPP3/443-1096/13-4/IG.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie pożyczki przez A. nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 4 Ustawy o p.c.c. nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem - umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach, - umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zważywszy, że jak wykazano w punkcie 1 powyżej, udzielenie Wnioskodawcy pożyczki przez A, podlega opodatkowaniu VAT, to w świetle cytowanej regulacji, czynność ta nie podlega "dodatkowo" opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podkreślenia wymaga, że przepisy ustawy o p.c.c. nie uzależniają powyższego wyłączenia z opodatkowania od miejsca świadczenia usługi w rozumieniu Ustawy o VAT. Bez względu zatem na miejsce świadczenia pożyczki, Wnioskodawca nie ma obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od czynności cywilnoprawnych (z tytułu jej zawarcia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Ponieważ przepisy ww. ustawy nie definiują czynności prawnych objętych opodatkowaniem to w tej materii należy odwołać się do znaczenia nadanego im w przepisach prawa cywilnego.

Artykuł 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, że przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Do elementów znamionujących umowę pożyczki należy obowiązek jej zwrotu. Przy czym, nie tyle dotyczy to oznaczenia terminu zwrotu, ile zaznaczenia samego obowiązku zwrotu - który, jak wskazuje się w orzecznictwie, w myśl art. 720 § 1 ww. ustawy, jest elementem przedmiotowo istotnym dla tego rodzaju umowy, bez którego nie ma umowy pożyczki. W zależności od tego, jak zostanie ukształtowana przez strony umowa pożyczki, może ona przyjąć postać umowy nieodpłatnej bądź też odpłatnej, gdzie pożyczkobiorca zobowiązany będzie do zapłaty odsetek. Umowa pożyczki jest umową konsensualną. Dochodzi do skutku poprzez zgodne oświadczenia woli.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa pożyczki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa została zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Pożyczka podlega również podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższa czynność podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie umowy pożyczki podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Nr IPPP3/443-1096/13-4/IG z dnia 7 marca 2014 r. dotyczącej podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, że "Z opisu sytuacji wynika, że w sprawie istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego. Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że udzielenie pożyczki stanowi usługę pośrednictwa finansowego objętą podatkiem VAT. Jednakże w tej konkretnej sytuacji nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy zawartym w uzasadnieniu jego stanowiska, że "Reasumując, należy stwierdzić, że bez względu na miejsce świadczenia usługi, udzielenie pożyczki przez A. Wnioskodawcy objęte jest zakresem przedmiotowym Dyrektywy i Ustawy o VAT, co oznacza, że Spółka z tytułu jej udzielenia Wnioskodawcy jest podatnikiem podatku VAT". W przedmiotowej sprawie udzielenie przez podmiot zagraniczny pożyczki dla Wnioskodawcy będzie stanowić dla Wnioskodawcy import usług podlegający opodatkowaniu w Polsce. Dla rozliczenia tej transakcji w zakresie podatku od towarów i usług obowiązany będzie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy Wnioskodawca, jako podatnik i nabywca przedmiotowych usług. Usługi te będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy."

A zatem, skoro umowa pożyczki stanowi czynność objętą zakresem podatku od towarów i usług, powyższa pożyczka korzysta z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl