IPPB2/436-620/12-2/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-620/12-2/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania dopłat ujętych w księgach na poczet kapitału rezerwowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania dopłat ujętych w księgach na poczet kapitału rezerwowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gospodarki mieszkaniowej. Jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego (gmina posiada 100% udziałów Spółki). Spółka administruje nieruchomościami Gminy i Skarbu Państwa na podstawie umowy o administrowanie oraz nieruchomościami, Wspólnot Mieszkaniowych oraz własnymi budynkami mieszkalnymi. Spółka prowadzi remonty i modernizacje obiektów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu oraz prowadzi zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. Na podstawie art. 177 k.s.h. oraz na podstawie Umowy Spółki Wspólnik podjął Uchwałę i wniósł dopłatę na rzecz Spółki w kwocie 1.000.000,00 zł na spłatę zobowiązań, wynikających z tytułu realizacji umowy o administrowanie z dnia 2 stycznia 2001 r. zawartej z Gminą Miasto. Wielkość dopłat została ujęta w księgach na poczet kapitału rezerwowego. Dopłata nie powoduje zmiany umowy Spółki.

Otrzymane przez Spółkę dopłaty nie stanowią dla niej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy p.d.o.p.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wniesienie dopłat do Spółki rodzi skutki w postaci konieczności złożenia deklaracji podatkowej p.c.c.-3 oraz konieczności uiszczenia podatku w wysokości 0,5% podstawy opodatkowania.

2.

Czy wartość zapłaconego przez Spółkę podatku p.c.c. od dopłat stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania Nr 1 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki, a także zmiany tych umów w przypadku, gdy zmiana powoduje podwyższenie kapitału art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k. Zasady opodatkowania dotyczące umów spółek i zmian stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmian. Podatkowi podlega zarówno ustanowienie umowy lub zmiana. Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega wyłącznie podwyższenie kapitału zakładowego, natomiast nie są opodatkowane wkłady powodujące podwyższenie innych kapitałów w spółkach, np. kapitału rezerwowego. Podstawę opodatkowania stanowi tylko wartość podwyższenia kapitału zakładowego. Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy wartość podwyższenia innych kapitałów tj. rezerwowego, zapasowego nie będzie podlegało podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Spółka z ostrożności naliczyła i wpłaciła 0,5% podatek p.c.c., pomimo, że podjęta przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Uchwała nie miała na celu podwyższenie kapitału zakładowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zadanego we wniosku pytania.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki.

Stosownie do ust. 2 ww. przepisu podatkowi podlegają także zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 ww. artykułu przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany.

Wskazać również należy, że zgodnie z art. 1a pkt 2 użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gospodarki mieszkaniowej. Jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego (gmina posiada 100% udziałów Spółki). Spółka administruje nieruchomościami Gminy i Skarbu Państwa na podstawie umowy o administrowanie oraz nieruchomościami, Wspólnot Mieszkaniowych oraz własnymi budynkami mieszkalnymi. Spółka prowadzi remonty i modernizacje obiektów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu oraz prowadzi zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. Na podstawie art. 171 k.s.h. oraz na podstawie Umowy Spółki Wspólnik podjął Uchwałę i wniósł dopłatę na rzecz Spółki w kwocie 1.000.000,00 zł na spłatę zobowiązań, wynikających z tytułu realizacji umowy o administrowanie z dnia 2 stycznia 2001 r. zawartej z Gminą Miasto. Wielkość dopłat została ujęta w księgach na poczet kapitału rezerwowego.

Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 2 w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Analiza zacytowanych przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazuje, że opodatkowaniu tym podatkiem podlegają umowy spółki, jak również ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W regulacji zawartej w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawodawca postanowił natomiast, że w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się m.in. dopłaty. Powyższe oznacza, że przyjęta w ustawie generalna zasada, zgodnie z którą zmiany umów podlegają podatkowi, jeżeli powodują podwyższenie podstawy opodatkowania, doznaje wyłomu w odniesieniu do umów spółki. Przepisami ustawy objęto bowiem wszystkie te przypadki, gdy na skutek zmiany umowy spółki dochodzi do podwyższenia podstawy opodatkowania, jak i inne czynności, uznane przez ustawodawcę za zmianę takiej umowy. W konsekwencji więc w odniesieniu do umowy spółki przedmiotem opodatkowania są zmiany tej umowy (aktu założycielskiego lub statutu), powodujące podwyższenie podstawy opodatkowania, jak i inne czynności wymienione w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy, tj. dopłaty udzielone spółce przez udziałowca.

Reasumując, należy stwierdzić, że wniesienie dopłat przez udziałowca stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Bez znaczenia dla opodatkowania opisanej czynności pozostaje fakt, że dopłaty te przeznaczone zostały na kapitał rezerwowy, a nie zakładowy spółki. W świetle treści art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy wniesienie dopłat stanowi, co wykazano wyżej, odrębne od zmiany umowy spółki związanej z podwyższeniem kapitału zakładowego, zdarzenie podatkowoprawne, skutkujące powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych, które, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9, podlega opodatkowaniu według stawki wynoszącej 0,5%, a podstawę opodatkowania w tym przypadku, stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. c stanowi kwota dopłat. Konsekwencją powyższego był ciążący na Spółce, a wynikający z art. 10 ust. 1 ustawy obowiązek złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru oraz obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl