IPPB2/436-465/09-4/AF - Określenie podstawy opodatkowania w przypadku wniesienia przedsiębiorstwa do spółki cywilnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-465/09-4/AF Określenie podstawy opodatkowania w przypadku wniesienia przedsiębiorstwa do spółki cywilnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu 10 listopada 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 14 grudnia 2009 r. (data nadania 15 grudnia 2009 r., data wpływu 17 grudnia 2009 r.) na wezwanie Nr IPPB1/415-855/ 09-2/KS, IPPP3/443-1022/09-2/MM oraz IPPB2/436-465/09-2/AF z dnia 10 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określenia podstawy opodatkowania wniesienia przedsiębiorstwa do spółki cywilnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określenia podstawy opodatkowania wniesienia przedsiębiorstwa do spółki cywilnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży części zamiennych do pojazdów samochodowych i maszyn rolniczych. Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, jest czynnym podatnikiem VAT. Zakupy związane są z działalnością opodatkowaną. Obecnie Wnioskodawca zamierza całe przedsiębiorstwo, tj. środku trwałe (w tym budynek sklepu wraz z gruntem), wyposażenie i towary handlowe wnieść aportem do spółki cywilnej, którą ma zamiar założyć razem z synem i żoną.

Pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. Nr IPPB1/415-855/09-2/KS, IPPP3/443-1022/09-2/MM oraz IPPB2/436-465/09-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania wskazanie, m.in. czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być udzielona także w zakresie podatku od spadków i darowizn, w części D.2 poz. 40 wniosku został zaznaczony podatek dochodowy od osób fizycznych, w poz. 41 podatek od towarów i usług oraz w poz. 44 podatek od spadków i darowizn, natomiast w części D.3 wniosku, jako przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem interpretacji indywidualnej wskazano podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek od towarów i usług, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jeżeli zakres interpretacji ma dotyczyć także podatku od spadków i darowizn to należy sprecyzować pytanie przyporządkowane do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz uiścić opłatę wysokości 40 zł oraz uiścić opłatę w wysokości 40 zł, jeśli interpretacja ma dotyczyć podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 grudnia 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie pismem z dnia 14 grudnia 2009 r. (data nadania 15 grudnia 2009 r., data wpływu 17 grudnia 2009 r.) wskazując, m.in. iż we wniosku w poz. 44 błędnie zaznaczony został podatek od spadków i darowizn, powinien zostać zaznaczony w poz. 43 podatek od czynności cywilnoprawnych, do którego odnosi się pytanie Nr 3. Wnioskodawca do wniosku załączył kserokopię wpłaty na kwotę 160 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jakie będą skutki podatkowe wniesienia przedsiębiorstwa do nowo powstałej spółki cywilnej w podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie Wnioskodawcy jako wnoszącego wkład i jednocześnie likwidującego jednoosobową działalność gospodarczą oraz po stronie pozostałych wspólników spółki cywilnej...

2.

Jakie będą skutki podatkowe wniesienia przedsiębiorstwa do nowo powstałej spółki cywilnej w podatku od towarów i usług...

3.

Według jakiej wartości w umowie spółki powinny zostać wykazane wnoszone przez Wnioskodawcę środki trwałe, wyposażenie oraz towary handlowe jako wartość przedsiębiorstwa...

4.

Jak ustalić wartość przejętych środków trwałych dla celów amortyzacji...

5.

Czy wniesione aportem do spółki cywilnej towary handlowe należy odnieść w koszty zakupu towarów pod datą ich wniesienia do spółki czy też ująć w remanencie początkowym sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności spółki, który należy wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów...

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane postanowienie w dniu 8 lutego 2010 r. Nr IPPPB2/436-540/09-4/AF. W zakresie podatku od towarów i usług została wydana w dniu 8 stycznia 2010 r. interpretacja indywidualna Nr IPPP3/443-1022/09-3/MM. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostały wydane w dniu 5 lutego 2010 r. interpretacje indywidualne Nr IPPB1/415-855/09-4/KS, IPPB1/415-855/09-5/KS, IPPB1/415-855/09-6/KS oraz postanowienie Nr IPPB1/415-88/09-7/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy podatek od czynności cywilnoprawnych trzeba zapłacić od umowy spółki. Podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość wkładów wniesionych do spółki, dlatego też Wnioskodawca uważa, iż wartość środków trwałych, wyposażenia oraz towarów handlowych, jako wartość przedsiębiorstwa, należy ustalić w oparciu o regulacje zawarte w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, które stanowią, że przedmiot czynności cywilnoprawnych ocenia się według jego wartości rynkowej, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1a pkt 1 użyte w powyższej ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

W myśl art. 1 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy umowa spółki osobowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej znajduje się siedziba tej spółki.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego. Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów, która winna być wyceniona przez wspólników przy zawieraniu umowy spółki.

Jednocześnie, zgodnie z art. 6 ust. 9 ustawy od podstawy opodatkowania odlicza się:

1.

kwotę wynagrodzenia wraz z podatkiem od towarów i usług, pobraną przez notariusza za sporządzenie aktu notarialnego umowy spółki albo jej zmiany, jeżeli powoduje ona zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego;

2.

opłatę sądową związaną z wpisem spółki do rejestru przedsiębiorców lub zmianą wpisu w tym rejestrze dotyczącą wkładu do spółki albo kapitału zakładowego;

3.

opłatę za zamieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszenia o wpisach, o których mowa w pkt 2.

Obowiązek podatkowy na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść całe przedsiębiorstwo, tj. środki trwałe (w tym budynek sklepu wraz z gruntem), wyposażenie i towary handlowe aportem do spółki cywilnej, którą Wnioskodawca ma zamiar założyć razem z synem i żoną. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wartość środków trwałych, wyposażenia oraz towarów handlowych, jako wartość przedsiębiorstwa, należy ustalić w oparciu o regulacje zawarte w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, które stanowią, że przedmiot czynności cywilnoprawnych ocenia się według jego wartości rynkowej, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Powołany przez Wnioskodawcę przepis z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi, iż wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów. Należy jednak zauważyć, iż ustawodawca w art. 6 ustawy generalnie jako miernik wartości lub praw majątkowych będących przedmiotem czynności wymienionych w art. 1 ustawy wskazuje "wartość rynkową". Od tej zasady istnieją wyjątki. Zgodnie bowiem z literalnym brzmieniem przepisu podstawę opodatkowania przy umowie spółki stosownie do art. 6 pkt 1 lit. a) wartość wkładów do spółki osobowej lub kapitałowej. A zatem, nie ma podstaw do odwoływania się przy zawarciu umowy spółki, jako miernika "wartości rynkowej" skoro ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych tak nie stanowi.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż dla określenia podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w umowie spółki, wnoszone przez Wnioskodawcę środki trwałe, wyposażenie oraz towary handlowe, jako wartość przedsiębiorstwa powinny zostać wykazane według wartości wkładów wycenionych przez wspólników przy zawieraniu umowy spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl