IPPB2/436-452/10-5/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-452/10-5/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 24 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 19 stycznia 2011 r. Nr IPPB2/436-452/10-3/MZ i Nr IPPP3/443-1146/10-3/JK (data nadania 19 stycznia 2011 r., data doręczenia 24 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umowy pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umowy pożyczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja zamierza zaciągnąć pożyczkę środków pieniężnych na działalność bieżącą roku 2011 od Spółdzielni. Z początkiem roku 2010, pożyczając od tej samej Spółdzielni na działalność bieżącą, Fundacja odprowadziła do Urzędu Skarbowego podatek od czynności cywilnoprawnych, w wysokości 2% od kwoty pożyczki, zgodnie z art. 7 ustawy p.c.c. Zarówno Spółdzielnia jak Fundusz jest płatnikiem podatku VAT, a pożyczka w każdym przypadku jest oprocentowana. Jednocześnie zarówno Fundacja jak Spółdzielnia nie ma wpisanej w zakresie działalności gospodarczej czynności polegającej na pożyczaniu pieniędzy.

Pismem z dnia 19 stycznia 2011 r. Nr IPPB2/436-452/10-3/MZ i Nr IPPP3/443-1146/10-3/JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* Dostarczenie dokumentu - oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem - (odpowiednio odpis z Krajowego Rejestru Sądowego), z którego wynika prawo Pana A. M. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, tj. stosowne umocowanie, dla osoby która przedmiotowy wniosek podpisała,

* Wskazanie, czy przedmiotem interpretacji ma być zarówno stan faktyczny, jak i zdarzenie przyszłe. A zatem, jeżeli przedmiotem interpretacji ma być stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, wówczas należy uzupełnić wniosek w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych poprzez:

o podanie dokładnej daty zawarcia umowy pożyczki zawartej w 2010 r.,

o uzupełnienie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego poprzez określenie, gdzie znajdowały się/będą znajdowały się pieniądze w chwili zawarcia czynności cywilnoprawnej (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też terytorium innego państwa) oraz wskazanie miejsca dokonania czynności cywilnoprawnej, tj. zawarcia umowy pożyczki (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też terytorium innego państwa),

* Uzupełnienie wniosku w zakresie podatku od towarów i usług poprzez:

o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, tj. wskazanie czy zdaniem Wnioskodawcy w opisanej sytuacji przedmiotowa czynność jest zwolniona z opodatkowania VAT

o jeśli przedmiotem interpretacji ma być stan faktyczny wskazanie kwalifikacji PKWiU czynności wskazanej we wniosku, w związku z § 3 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), który stanowi, iż na potrzeby VAT do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną na podstawie Rozporządzenia z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

* Jeżeli wniosek będzie dotyczył stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy dokonać dodatkowej opłaty na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczenie kserokopii dowodu uiszczenia opłaty do tut. Organu.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

* Przedmiotem interpretacji ma być zarówno stan faktyczny, jak i zdarzenie przyszłe.

* Stan faktyczny dotyczy umowy pożyczki zawartej z Spółdzielnią w dniu 8 stycznia 2010 r. w B., na terytorium RP. Pieniądze w chwili zawarcia czynności cywilnoprawnej znajdowały się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Pieniądze nie znajdowały się poza terytorium RP, ani też nie będą się znajdować w przyszłości na terenie Innego państwa niż RP.

* Ponadto Wnioskodawca uzupełnił wniosek w zakresie podatku VAT oraz przesłał oryginał odpisu z KRS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Fundacja jako pożyczkobiorca powinna odprowadzać podatek p.c.c. zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o p.c.c. w wysokości 2% od wartości pożyczki, czy czynność ta jest zwolniona z opodatkowania VAT jako usługa pośrednictwa finansowego i sklasyfikowana jako PKWiU 65.22.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie stanu faktycznego, natomiast odnośnie zdarzenia przyszłego zostanie wydana odrębna interpretacja. W zakresie podatku od towarów i usług w dniu 22 lutego 2011 r. zostały wydane interpretacje Nr IPPP3/443-1146/10-5/JK oraz Nr IPPP3/443-1146/10-6/JK.

Zdaniem Wnioskodawcy

W opisanej sytuacji przedmiotowa czynność nie podlega pod działalnie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych p.c.c., gdyż czynność ta wykonana została przez podatnika podatku VAT i mieści się w zakresie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, art. 15 ust. 2, jednocześnie czynność ta jest zwolniona z opodatkowania VAT, gdyż jest to usługa pośrednictwa finansowego sklasyfikowana jako PKWiU 65.22 - usługi udzielania pożyczek poza systemem bankowym. Usługi te mieszczą się w dziale usługi pośrednictwa finansowego, zwolnionego z podatku VAT. Jednocześnie nie zostały też wymienione w dziewięciu rodzajach usług, które mogą skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Artykuł 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, że przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Do elementów znamionujących umowę pożyczki należy obowiązek jej zwrotu. Przy czym, nie tyle dotyczy to oznaczenia terminu zwrotu, ile zaznaczenia samego obowiązku zwrotu - który, jak wskazuje się w orzecznictwie, w myśl art. 720 § 1 ww. ustawy, jest elementem przedmiotowo istotnym dla tego rodzaju umowy, bez którego nie ma umowy pożyczki. W zależności od tego, jak zostanie ukształtowana przez strony umowa pożyczki, może ona przyjąć postać umowy nieodpłatnej bądź też odpłatnej, gdzie pożyczkobiorca zobowiązany będzie do zapłaty odsetek. Umowa pożyczki jest umową konsensualną. Dochodzi do skutku poprzez zgodne oświadczenia woli.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa pożyczki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa zostanie zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Pożyczka podlega również podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i uzupełnienia wynika, iż Fundacja w dniu 8 stycznia 2010 r. zawarła umowę pożyczki (jako pożyczkobiorca) z Spółdzielnią. Umowa pożyczki została zawarta w B., na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Pieniądze w chwili zawarcia czynności cywilnoprawnej znajdowały się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej

A zatem, umowa pożyczki podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższa czynność będzie podlegała regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie umowy pożyczki podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji z dnia 22 lutego 2011 r. Nr IPPP3/443-1146/10-5/JK w zakresie podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż usługa udzielenia pożyczki mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 65.22, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, przy czym korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy jako usługa wymieniona w poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

A zatem, skoro umowa pożyczki była objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, ale korzystała ze zwolnienia z tego podatku, powyższa czynność została wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl