IPPB2/436-448/08-2/AF - Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie kupna działki rolnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-448/08-2/AF Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie kupna działki rolnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu 2 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie kupna działki rolnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie kupna działki rolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest żoną rolnika, posiadającego gospodarstwo rolne o pow. 1,5 ha przeliczeniowego, położonego we wsi J., gmin T., powiat Z., woj. mazowieckie (gospodarstwo to nie wchodzi w skład wspólnoty majątkowej małżeńskiej). Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. W dniu 8 sierpnia 2008 r. wraz z mężem Wnioskodawczyni nabyła - za fundusze pochodzące z majątku wspólnego - nieruchomość niezabudowaną, stanowiącą działkę gruntów ornych i sadu - ozn. Nr 351/21 o obszarze 0,1700 ha - zaewidencjonowaną w ewidencji gruntów symbolami R, S-R. Działka położona jest we wsi J., obręb VIII J., gmina N., powiat L.. Nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego (w rozumieniu o przepisów o podatku rolnym) będącego własnością męża Wnioskodawczyni. Nabyta nieruchomość, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy N. leży na terenie zabudowy zagrodowej MR z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej MN. Wnioskodawczyni wraz mężem nie wyklucza starań o przekształcenie nabytej działki na działkę budowlaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawczyni jest zobowiązana do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych... (Wnioskodawczyni nadmienia, iż wraz mężem rozlicza się wspólnie PIT-36 w R.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawczyni, w zaistniałym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 8 sierpnia 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, albowiem zakupiona działka weszła w skład i rozszerzyła gospodarstwo rolne stanowiące własność męża Wnioskodawczyni. Nowo nabyta działka stanowi wspólność majątkową małżeńską. Wnioskodawczyni nadmienia, iż w tejże sprawie została już wydana interpretacja indywidualna Nr IPPB2/436-323/08-3/AF z dnia 14 listopada 2008 r. na wniosek męża Wnioskodawczyni.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 1 ust. 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy sprzedaży.

Na podstawie art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) umową sprzedaży jest umowa, zgodnie z którą sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Istotną cechą umowy sprzedaży jest zawsze wymiana określonych rzeczy na pieniądze. Zatem cenę w umowie sprzedaży stanowi suma pieniężna. W polskim prawie umowa sprzedaży nie wymaga do swej ważności żadnej szczególnej formy, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie (np. forma aktu notarialnego przy sprzedaży nieruchomości). Zawarcie umowy sprzedaży następuje w wyniku zgodnego oświadczenia woli stron.

Zgodnie z zapisem art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wyjaśnia pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tym zakresie do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

W myśl art. 1 i 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów - sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza - o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z zapisem art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów:

a.

sprzedaży,

b.

dożywocia,

c.

o dział spadku - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

d.

o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

e.

darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

f.

zamiany - do wysokości wartości rynkowej nieruchomości wraz z jej częściami składowymi

g.

(zamiany)pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Tak sformułowany przepis upoważnia do wniosku, że dla skuteczności zwolnienia musi wystąpić jedna z poniższych ewentualności:

*

przenoszona nieruchomość musi stanowić (niekoniecznie w całości) gospodarstwo rolne zbywcy; późniejsza zmiana charakteru nieruchomości nie ma znaczenia, bądź

*

przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym lub jego częścią, jednak w połączeniu z nieruchomościami nabywcy możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź

*

przenoszona nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym (lub jego częścią) zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.

Powyższy przepis oznacza, że ocena warunków czy nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego dokonywana jest w momencie zawarcia czynności prawnej. Natomiast późniejsza zmiana przeznaczenia gruntu nie skutkuje pozbawienia prawa do zwolnienia od podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że nabyła Pani na współwłasność nieruchomość niezabudowaną, stanowiącą działkę gruntów ornych i sadu o pow. 0,1700 ha. Nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, będącego własnością Pani męża.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Reasumując, należy stwierdzić, iż z tytułu nabycia udziału w działce gruntów ornych i sadu o pow. 0,1700 ha jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniła treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, iż wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 26 listopada 2008 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany numer rachunku bankowego:

XXX

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl