IPPB2/436-443/13-2/LS - Skutki podatkowe nabycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-443/13-2/LS Skutki podatkowe nabycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia Nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie rozwiązań energooszczędnych. Specjalizacją Spółki są takie dziedziny jak chłodnictwo i klimatyzacja, ogrzewnictwo, ciepłownictwo oraz rozwiązania z zakresu energii odnawialnej, a także sterowanie silnikami elektrycznymi. Spółka prowadzi w Polsce działalność produkcyjną i handlową. Spółka jest podatnikiem VAT czynnym. Spółka nie świadczy usług zwolnionych z opodatkowania VAT.

W chwili obecnej Spółka planuje nabycie kilku nieruchomości gruntowych w celach inwestycyjnych. Na ich terenie Spółka planuje wybudowanie obiektów (hal produkcyjnych) związanych z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.

Nieruchomości stanowiące przedmiot zainteresowania Spółki stanowią własność osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (Sprzedający). Sprzedający są podatnikami VAT czynnymi.

Pośród nieruchomości, którymi jest zainteresowana Spółka znajdują się między innymi dwie działki położone we wsi C. Pierwsza z działek, o numerze ewidencyjnym 196/5 została nabyta przez Sprzedających 22 czerwca 2010 r., na podstawie aktu notarialnego. Przedmiotowa nieruchomość stanowi grunt niezabudowany położony we wsi C. 12 A, Druga z działek, o numerze ewidencyjnym 201/5, została nabyta przez Sprzedających 14 maja 2010 r. Powyższa nieruchomość stanowi również grunt niezabudowany położony we wsi C.

Obie powyżej opisane działki (tekst jedn.: działki o numerze ewidencyjnym 196/5 oraz 201/5) są nieogrodzone i są położone bezpośrednio przy drodze publicznej. Działki o numerach ewidencyjnych 196/5 oraz 201/5 (dalej również jako: Nieruchomości gruntowe), o których mowa powyżej, są objęte Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP).

Zgodnie z MPZP, działki stanowią teren strefy oznaczonej na rysunku planu symbolem 3ZU (tereny strefy izolacyjnej wokół oczyszczalni ścieków i kompostowni z usługami technicznymi).

Przeznaczenie działek, zgodnie z MPZP, uwzględnia między innymi urządzenia komunikacji, infrastruktury technicznej i ochrony środowiska, obiekty i urządzenia niezbędne ze względów technologicznych, socjalnych, przeciwpożarowych dla potrzeb działki lub potrzeb lokalnych, reklamy oraz maszty telekomunikacyjne.

MPZP dopuszcza również, o ile przepisy szczególne i odrębne nie stanowią inaczej - usługi techniczne, usługi rzemiosła, składy, bazy, magazyny, usługi techniczne komunikacji pod warunkiem, że ewentualne oddziaływanie wywołane tą działalnością zostanie ograniczone do terenu ZU.

MPZP obejmujący działki określa szczegółowo zasady zagospodarowania oraz kształtowania zabudowy na przedmiotowych działkach. Kopia wypisu z MPZP stanowi załącznik do niniejszego wniosku.

Z uwagi na przeznaczenie przedmiotowych działek pod zabudowę z MPZP, Sprzedający planuje opodatkowanie przyszłych dostaw Nieruchomości gruntowych na rzecz Spółki podstawową stawką VAT (obecnie w wysokości 23%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości gruntowych.

2. Czy planowane nabycie Nieruchomości gruntowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług w dniu 9 września 2013 r. została wydana interpretacja indywidualna Nr IPPP1/443-851/13-2/AW.

Zdaniem Wnioskodawcy,

W ocenie Spółki, planowane nabycie Nieruchomości gruntowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z ustawą o p.c.c., opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w tej ustawie.

W świetle art. 2 ust. 4 lit. a ustawy o p.c.c. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych p.c.c.> czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej transakcji jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część (...)

Wobec powyższego oraz w związku z tym, że sprzedaż Nieruchomości gruntowych na rzecz Spółki będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, przesłanki art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c. wyłączające konieczność opodatkowania transakcji p.c.c. zostaną spełnione. W konsekwencji sprzedaż Nieruchomości gruntowych na rzecz Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu p.c.c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy) i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

W związku z tym podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tych czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Zaznaczyć jednak należy, że w przypadku umów sprzedaży nieruchomości o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawka podatku od umowy sprzedaży - wynosi 2%, gdy przedmiot umowy stanowią nieruchomości, rzeczy ruchome, prawo użytkowania wieczystego, własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego oraz wynikające z przepisów prawa spółdzielczego: prawo do domu jednorodzinnego oraz prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie rozwiązań energooszczędnych. Specjalizacją Spółki są takie dziedziny jak chłodnictwo i klimatyzacja, ogrzewnictwo, ciepłownictwo oraz rozwiązania z zakresu energii odnawialnej, a także sterowanie silnikami elektrycznymi. Spółka prowadzi w Polsce działalność produkcyjną i handlową. Spółka jest podatnikiem VAT czynnym. Spółka nie świadczy usług zwolnionych z opodatkowania VAT. W chwili obecnej Spółka planuje nabycie kilku nieruchomości gruntowych w celach inwestycyjnych. Na ich terenie Spółka planuje wybudowanie obiektów (hal produkcyjnych) związanych z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Nieruchomości stanowiące przedmiot zainteresowania Spółki stanowią własność osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (Sprzedający). Sprzedający są podatnikami VAT czynnymi. Pośród nieruchomości, którymi jest zainteresowana Spółka znajdują się między innymi dwie działki położone we wsi C. Pierwsza z działek, o numerze ewidencyjnym 196/5 została nabyta przez Sprzedających 22 czerwca 2010 r., na podstawie aktu notarialnego. Przedmiotowa nieruchomość stanowi grunt niezabudowany położony we wsi C. 12 A,. Druga z działek, o numerze ewidencyjnym 201/5, została nabyta przez Sprzedających 14 maja 2010 r. Powyższa nieruchomość stanowi również grunt niezabudowany położony we wsi C. Obie powyżej opisane działki (tekst jedn.: działki o numerze ewidencyjnym 196/5 oraz 201/5) są nieogrodzone i są położone bezpośrednio przy drodze publicznej. Działki o numerach ewidencyjnych 196/5 oraz 201/5 (dalej również jako: Nieruchomości gruntowe), o których mowa powyżej, są objęte Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP).

W interpretacji indywidualnej z dnia 9 września 2013 r. Nr IPPP1/443-851/13-2/AW dotyczącej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż: "Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że nabycie przedmiotowej nieruchomości niezabudowanej objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym stanowi ona teren przeznaczony pod zabudowę będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%. Grunt ten spełnia definicję terenu budowlanego opisaną w art. 2 pkt 33 ustawy, tym samym dostawa tej nieruchomości nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy."

A zatem, skoro transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powyższa czynność będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl