IPPB2/436-432/10-3/MZ - Opodatkowanie podatkiem od spadków i darowizn darowizny pakietu udziałów na rzecz spółki kapitałowej prawa cypryjskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-432/10-3/MZ Opodatkowanie podatkiem od spadków i darowizn darowizny pakietu udziałów na rzecz spółki kapitałowej prawa cypryjskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 9 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie umowy darowizny Pakietu Udziałów na rzecz C. dokonanej przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie umowy darowizny Pakietu Udziałów na rzecz C. dokonanej przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pan L. I. (dalej: Wnioskodawca) jest osobą fizyczną, będącą rezydentem podatkowym w Polsce, podlegającemu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca posiada pakiet udziałów w spółce kapitałowej prawa duńskiego (dalej: Spółka duńska), której obecnie jest jedynym udziałowcem.

Wnioskodawca rozważa przekazanie części lub całości posiadanego pakietu udziałów w Spółce duńskiej w drodze umowy darowizny do spółki kapitałowej prawa cypryjskiego (dalej: C.), której będzie jedynym udziałowcem. C. będzie rezydentem podatkowym na Cyprze, tzn. będzie podlegać tam opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Na dzień dokonania darowizny Wnioskodawca będzie jedynym udziałowcem C., tj. będzie posiadał 100% udziałów w C. Jednocześnie, nie wyklucza się, iż na dzień dokonania darowizny, Wnioskodawca będzie posiadał mniejszościowy pakiet udziałów w Spółce duńskiej (dalej: Pakiet Udziałów), natomiast większościowym udziałowcem Spółki duńskiej będzie C.

Wnioskodawca zamierza przekazać na rzecz C. Pakiet Udziałów pod tytułem darmym, tj. w zamian za dokonanie darowizny nie otrzyma żadnego świadczenia od C. W szczególności Wnioskodawca nie otrzyma zapłaty w gotówce za pakiet Udziałów ani nie obejmie dodatkowych udziałów w C. W związku z otrzymaniem darowizny, C. nie będzie również zobowiązane do późniejszych świadczeń na rzecz Wnioskodawcy z tego tytułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonanie przez Wnioskodawcę opisanej w stanie faktycznym darowizny Pakietu Udziałów na rzecz C. będzie dla Wnioskodawcy neutralne podatkowo, tj. w szczególności nie wywoła u Wnioskodawcy żadnych skutków podatkowych w podatku od spadków i darowizn oraz powstania dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od spadków i darowizn. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekazanie C. Pakietu Udziałów w drodze darowizny nie wywoła żadnych skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn podatkowi podlega m.in. nabycie przez osoby fizyczne w drodze darowizny własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 5 ww. ustawy obowiązek podatkowy w takiej sytuacji ciąży na obdarowanym.

W przedmiotowym przypadku obdarowanym nie będzie osoba fizyczna (obdarowanym będzie spółka kapitałowa, będąca osobą prawną, z siedzibą na Cyprze).

Ponadto, przedmiotem darowizny będzie Pakiet Udziałów w spółce kapitałowej prawa duńskiego, a więc przedmiotem darowizny będą prawa majątkowe, które nie są wykonywane na terytorium Polski. Jednocześnie, jak wskazano w stanie faktycznym - obdarowany będzie rezydentem podatkowym na Cyprze.

Dodatkowo, skoro obowiązek podatkowy w przypadku podatku od spadków i darowizn ciąży na obdarowanym, to niezależnie od statusu prawnego obdarowanego, Wnioskodawca, jako darczyńca nie będzie zobowiązany do jego odprowadzenia.

W świetle powyższego, przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w ogóle nie znajdą zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym i tym samym, dokonanie przez Wnioskodawcę darowizny Pakietu Udziałów na rzecz C. nie wywoła konsekwencji podatkowych na gruncie podatku od spadków i darowizn na stronie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona w licznych interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 23 lipca 2010 r. (sygn. IPPB2/436-192/10-2/MZ).

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dokonanie darowizny Pakietu Udziałów na rzecz C. nie spowoduje żadnych konsekwencji podatkowych na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768) podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia "darowizna", dlatego należy w tym zakresie odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Powyższe oznacza, że darowizna musi wzbogacić obdarowanego, a darczyńca nie może w zamian uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili darowizny ani w przyszłości.

Jak wynika z treści art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn ustawodawca opodatkowanie podatkiem od spadków i darowizn ograniczył do nabycia własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej m.in. tytułem darowizny wyłącznie przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Powyższe oznacza, że po stronie Wnioskodawcy nie powstanie z tytułu przeprowadzonej w przyszłości darowizny obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl