IPPB2/436-43/12-4/MZ - Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych transakcji sprzedaży budynków biurowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-43/12-4/MZ Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych transakcji sprzedaży budynków biurowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 kwietnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży budynków biurowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży budynków biurowych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 2 kwietnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: "E.") jest spółką kapitałową z siedzibą w Warszawie. Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. E. planuje zakup a następnie wynajmowanie dwóch położonych w Polsce budynków użytkowych przeznaczonych na biura oraz budowli znajdujących na tych samych działkach co ww. budynki użytkowe (dalej: "budynki biurowe"). W związku z planowanym wynajmem budynków biurowych położonych w Polsce E. będzie wystawiała faktury z podatkiem VAT i będzie rozliczała VAT w Polsce. Budynki biurowe nabywane przez E. będą wynajmowane na cele inne niż mieszkaniowe.

E. nabędzie budynki biurowe od przedsiębiorcy z siedzibą w Niemczech, S. który to przedsiębiorca jest w Polsce zarejestrowany jako czynny podatnik polskiego podatku od towarów i usług (dalej: "sprzedający"). Oprócz budynków biurowych sprzedający posiada w Polsce inne budynki użytkowe, które są przez niego oddane w najem. Sprzedający nabył budynki biurowe w ramach transakcji podlegającej VAT w celu ich wynajmowania i późniejszego zbycia. W momencie sprzedaży nieruchomości przez sprzedającego spółce E. większość powierzchni tych budynków będzie wynajęta. Jednocześnie od momentu nabycia budynków biurowych przez sprzedającego oraz od zawarcia pierwszej umowy najmu dotyczącej wynajmu powierzchni w sprzedawanych budynkach biurowych a dniem sprzedaży nieruchomości spółce E. upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Po nabyciu budynków biurowych sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej tych budynków. Spółka E. oraz sprzedający złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, że wybierają opodatkowanie budynków i budowli znajdujących się na nabywanym gruncie.

W dniu nabycia nieruchomości E. przejmie na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego umowy najmu zawarte przez sprzedającego. Wraz z nabyciem nieruchomości E. przejmie tylko te zobowiązania, które wynikają z umów najmu i które z mocy prawa przechodzą na E. E. nie przejmie żadnych pozostałych zobowiązań sprzedającego, w szczególności z tytułu finansowania nieruchomości, ani jego majątku poza sprzedawaną nieruchomością, ani personelu, ani ksiąg rachunkowych sprzedającego. Sprzedający, poza wynajmowaniem budynków biurowych zbywanych na rzecz E., dokonuje innych czynności podlegających VAT i niekorzystających ze zwolnienia z VAT, a mianowicie zajmuje się wynajmem pozostałych posiadanych budynków. Działalność w zakresie wynajmu pozostałych budynków będzie kontynuowana przez sprzedającego po sprzedaniu budynków biurowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z zawarciem umowy sprzedaży budynków biurowych ze sprzedającym na E. będzie ciążył obowiązek podatkowy z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych.

2.

Czy E. będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie nieruchomości od spółki obiektowej.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.Zdaniem Wnioskodawcy, zawarcie umowy sprzedaży budynków biurowych ze sprzedającym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o p.c.c.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 1 ust. 1 lit. a) Ustawy o p.c.c. umowy sprzedaży podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych. od tej zasady ustawodawca przewidział pewne wyjątki. W świetle art. 2 pkt 4 lit. a) Ustawy o p.c.c. nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem: umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że umowa zobowiązująca do przeniesienia nieruchomości będzie miała formę umowy sprzedaży. Stosownie do postanowień art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. umowy sprzedaży.Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając jednakże na uwadze zdarzenie przyszłe opisane we wniosku podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż E. Sp. z o.o. (dalej: "E.") jest spółką kapitałową z siedzibą w Warszawie. Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. E. planuje zakup a następnie wynajmowanie dwóch położonych w Polsce budynków użytkowych przeznaczonych na biura oraz budowli znajdujących na tych samych działkach co ww. budynki użytkowe (dalej: "budynki biurowe"). E. nabędzie budynki biurowe od przedsiębiorcy z siedzibą w Niemczech, S., który to przedsiębiorca jest w Polsce zarejestrowany jako czynny podatnik polskiego podatku od towarów i usług (dalej: "sprzedający").

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że przedmiotowa transakcja dostawy budynków będzie podlegała opodatkowaniu VAT - z uwagi na fakt, iż jak wskazano - strony transakcji wybiorą opodatkowanie budynków i budowli znajdujących się na nabywanym gruncie, składając właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy.

Przyjmując powyższe jako element przedstawionego opisu sprawy wskazać należy, iż w sytuacji, gdy Strony wybiorą opcję opodatkowania budynków i budowli podatkiem od towarów i usług, powyższa umowa sprzedaży budynków biurowych będzie korzystała z wyłączenia na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl