IPPB2/436-429/11-2/MK1 - Podstawa opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-429/11-2/MK1 Podstawa opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną posiadającą siedzibę w Polsce. Planowane jest dokonanie podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy poprzez emisję nowych akcji, celem pozyskania przez spółkę aktywów pozwalających na rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności. Nowoemitowane akcje zostaną zaoferowane wszystkim dotychczasowym akcjonariuszom Wnioskodawcy proporcjonalnie do ilości dotychczas posiadanych przez nich akcji Wnioskodawcy. Akcje nowej emisji będą posiadały wartość nominalną niższą niż wartość wnoszonych przez akcjonariuszy wkładów na ich pokrycie, zaś nadwyżka wartości wkładów nad wartością nominalną objętych akcji zostanie przekazana na poczet kapitału zapasowego Wnioskodawcy (tzw. agio).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jeżeli w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, akcje w podwyższonym kapitale zakładowym obejmowane są po cenie emisyjnej wyższej od wartości nominalnej akcji, podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy, natomiast nadwyżka (agio) wkładu przekazywana na kapitał zapasowy Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, na przedmiotowe pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Artykuł 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.; dalej: UPCC) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Art. 1 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 1 ust. 2 pkt 1 UPCC wskazuje, iż opodatkowaniu podlegają również zmiany umowy (w przypadku spółki akcyjnej - statutu) spółki, o ile powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Art. 1 ust. 3 pkt 2 UPCC wskazuje, iż za zmianę umowy spółki kapitałowej uważa się m.in. podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) UPCC podstawą opodatkowania przy zmianie umowy spółki kapitałowej jest wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Z powyższych przepisów wprost wynika, iż podstawą opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przy zmianie umowy spółki kapitałowej poprzez podwyższenie jej kapitału zakładowego jest wartość o jaką podwyższono kapitał zakładowy spółki kapitałowej, Kapitał zakładowy jest pojęciem, którym posługuje się Kodeks spółek handlowych. Przepisy tego kodeksu nakazują określenie wysokości kapitału zakładowego w treści statutu spółki akcyjnej. W związku z brakiem odmiennej definicji kapitału zakładowego na gruncie przepisów podatkowych, należy przyjąć, iż pojęcie to ma takie samo znaczenie jak te, które zostało mu nadane w Kodeksie spółek handlowych. W związku z powyższym nawet w sytuacji gdy część wartości wkładów wnoszonych w zamian za obejmowane akcje jest przeznaczana na poczet kapitału zapasowego, podstawą opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie wyłącznie wartość o jaką został zmieniony kapitał zakładowy danej spółki.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w dotychczas wydanych interpretacjach indywidualnych. Tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 września 2010 r. sygn. IPPB2/436-260/10-3/AF wskazał iż; " (...) podstawę opodatkowania (...) będzie stanowiła wartość, o którą zostanie podwyższony kapitał zakładowy. Natomiast nadwyżka (tzw. agio) przekazywana na kapitał zapasowy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych." Analogiczna interpretacja przedmiotowych przepisów została również przedstawiona przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2010 r. sygn. IPPB2/436-90/10-2/MZ w której wskazano iż: (...) opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega wyłącznie podwyższenie kapitału zakładowego, natomiast nie są opodatkowane wkłady powodujące podwyższenie kapitału zapasowego" oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 5 sierpnia 2010 r. sygn. IBPB2/436-106/10/MZ.

W związku z powyższym, pomimo przeznaczenia części wartości wkładów na poczet kapitału zapasowego Wnioskodawcy, będzie on zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych jedynie od wartości podwyższonego kapitału zakładowego. Natomiast nadwyżka (tzw. agio) przekazana na kapitał zapasowy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W przypadku umowy spółki za zmianę umowy według art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy uważa się przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Podwyższenie kapitału zakładowego oznacza powiększenie środków kapitałowych spółki (bez względu na wybór formy), a fakt ten uważa się za zmianę umowy spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

a.

rzeczywisty ośrodek zarządzania albo

b.

siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Obowiązek podatkowy przy zmianie umowy spółki kapitałowej powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną (art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.).

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej - na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki - na spółce.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania stanowi przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego - wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy, a zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 tej ustawy stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5%.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką akcyjną posiadającą siedzibę w Polsce. Planowane jest dokonanie podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy poprzez emisję nowych akcji, celem pozyskania przez spółkę aktywów pozwalających na rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności. Nowoemitowane akcje zostaną zaoferowane wszystkim dotychczasowym akcjonariuszom Wnioskodawcy proporcjonalnie do ilości dotychczas posiadanych przez nich akcji Wnioskodawcy. Akcje nowej emisji będą posiadały wartość nominalną niższą niż wartość wnoszonych przez akcjonariuszy wkładów na ich pokrycie, zaś nadwyżka wartości wkładów nad wartością nominalną objętych akcji zostanie przekazana na poczet kapitału zapasowego Wnioskodawcy (tzw. agio).

Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega wyłącznie podwyższenie kapitału zakładowego, natomiast nie są opodatkowane wkłady powodujące podwyższenie kapitału zapasowego. A zatem, podstawę opodatkowania powyższym podatkiem będzie stanowiła wartość, o którą zostanie podwyższony kapitał zakładowy. Natomiast nadwyżka (tzw. agio) przekazywana na kapitał zapasowy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl