IPPB2/436-419/09-2/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-419/09-2/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wniesienia aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie w zakresie wniesienia aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 5 marca 2009 r. Gmina na podstawie art. 6 i art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej oraz w wykonaniu uchwały Rady Miejskiej z 27 stycznia 2009 r. przekształciła zakład budżetowy jakim był M, w R w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą Spółka P. W związku z treścią przywołanych wyżej przepisów, a zwłaszcza wymienionego wyżej art. 23, Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki dotychczasowego zakładu budżetowego, w szczególności stała się stroną obowiązujących umów na dostawę wody i odbiór ścieków.

Kapitał zakładowy Spółki został objęty przez Gminę w zamian za aport w postaci:

* własności nieruchomości wraz z budynkami, budowlami, naniesieniami oraz sieciami wodociągowymi stanowiącymi Stację Uzdatniania Wody,

* prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkami, budowlami, naniesieniami oraz sieciami kanalizacyjnymi, stanowiącymi Oczyszczalnię Ścieków Komunalnych,

* prawa własności ruchomości w postaci wozu asenizacyjnego, ciągnika, przyczepy do ciągnika, agregatu ZP4, komputera do sterowania urządzeniami na potrzeby stacji uzdatniania wody oraz spektofotometru.

Wymienione wyżej nieruchomości, jak i ruchomości wniesione jako aport do nowoutworzonej spółki stanowiły mienie przedsiębiorstwa jakim był zakład budżetowy pod nazwą M w R i tworzyły zorganizowaną jego część w postaci Stacji Uzdatniania Wody i Oczyszczalni Ścieków Komunalnych obok drugiej jego części zajmującej się administracją budynków komunalnych.

Zarówno nieruchomości, jak też ruchomości wypełniają dyspozycję art. 55 (1) Kodeksu Cywilnego w zakresie elementów składowych przedsiębiorstwa. Należy w tym miejscu podkreślić, że do nowoutworzonej spółki przeszli także pracownicy dotychczasowego M w R pracujący w Stacji Uzdatniania Wody i Oczyszczania Ścieków Komunalnych, a także pracownicy biurowi.

Jak wynika z powyższego, aport wniesiony do spółki przez gminę R w postaci nieruchomości wraz ze znajdującymi się na nich Stacją Uzdatniania Wody i Oczyszczalnią Ścieków Komunalnych, pojazdami i innymi urządzeniami, a także towarzyszące jemu przejęcie przez nową spółkę praw i obowiązków z umów na dostawę wody i odbiór ścieków, z jednoczesnym przejściem pracowników dotychczasowego zakładu budżetowego, powoduje, że aport powyższy to wyodrębniony organizacyjnie i finansowo zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do dostarczania mieszkańcom gminy, wody do picia i oczyszczania ścieków, stanowiący w praktyce niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie mogące realizować swoje zadania.

Wobec powyższego przedstawiony aport wypełnia także definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa określoną w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Naszym zdaniem można także przyjąć, że wniesiony aport obejmował całe przedsiębiorstwo prowadzone przez M w R, to jest Stację Uzdatniania Wody i Oczyszczalnię Ścieków Komunalnych, gdyż przed wniesieniem aportu z przedsiębiorstwa prowadzonego przez M w R została wyłączona i przeniesiona do urzędu Gminy jego część w postaci administracji budynków komunalnych, co także wypełnia treść przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wniesienie przez Gminę opisanego wyżej aportu do Przedsiębiorstwa Wodociągów i kanalizacji Sp. z o.o. jest obciążone podatkiem VAT.

2.

Czy wniesienie przez Gminę opisanego wyżej aportu do Spółki P jest objęte podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli nie jest objęte podatkiem VAT.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług została wydana w dniu 15 października 2009 r. Interpretacja indywidualna Nr IPPP3/443-665/09-2/JB.

Zdaniem Wnioskodawcy

Artykuł 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, w którym nie wymienia się opodatkowania czynności prawnej, polegającej na przeniesieniu własności aportu - aport wniesiony przez gminę R do Spółki P nie podlega temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wniesienie aportu do spółki jako czynność czysto techniczna będąca następstwem zawarcia lub zmiany umowy spółki jest czynnością wtórną do faktu zwiększenia majątku spółki i jako czynność nie wymieniona nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlega m.in. umowa spółki, a także zmiany umów wskazanych w art. 1 ust. 1 ustawy, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy).

W myśl art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy, przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany.

W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Brzmienie cytowanego przepisu upoważnia do wniosku, że przyjęta na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych generalna zasada, zgodnie z którą zmiany umów podlegają podatkowi, jeżeli powodują podwyższenie podstawy opodatkowania, doznaje wyłomu w odniesieniu do umów spółki. Przepisami ustawy objęto bowiem wszystkie te przypadki, gdy dochodzi do podwyższenia podstawy opodatkowania, niezależnie od tego, czy źródłem, tego podwyższenia jest zmiana umowy spółki.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną, zaś podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość wkładów, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 lit. b) ustawy).

Należy zwrócić uwagę, iż podjęcie przez wspólników spółki kapitałowej uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego nie jest równoznaczne z przemieszczeniem majątku pomiędzy wspólnikiem, a spółką. Są to dwie oddzielne i różne czynności prawne, o czym świadczy treść art. 257-262 Kodeksu spółek handlowych, rozdzielających tryb uchwalenia podwyższenia kapitału od złożenia i formy oświadczenia o objęciu nowych udziałów, czy wniesieniu wkładów niepieniężnych.

Proces podwyższenia kapitału zakładowego spółki z o.o. obejmuje zatem stronę formalną, jaką są czynności związane z podwyższeniem, w tym również czynność zmiany umowy spółki oraz stronę faktyczną w postaci wniesienia wkładów do spółki na podwyższenia kapitału zakładowego.

Uchwała o podwyższeniu kapitału nie powoduje wniesienia aportu lecz jedynie daje podstawę podmiotowi uprawnionemu (spółce) żądania wykonania przez wspólnika ciążącego na nim z mocy umowy spółki zobowiązania.

Z cytowanego powyżej przepisu art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyraźnie wynika, iż ustawa nie uzależnia momentu powstania obowiązku podatkowego od fizycznego wykonania zobowiązania, tzn. wniesienia do spółki deklarowanego wkładu. Wynika to z faktu, że opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlega tylko i wyłącznie czynność cywilnoprawna objęta ustawą-wymieniona w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - a nie jej przedmiot (np. wniesienie wkładu).

W świetle powyższego wniesienie aportu do spółki jako czynność czysto techniczna będąca następstwem zawarcia lub zmiany umowy spółki jest czynnością wtórną do faktu zmiany umowy spółki i jako czynność nie wymieniona nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych opodatkowaniem podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W wydanej interpretacji nie został poddany analizie fakt, czy przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z o.o. stanowi zmianę umowy spółki oraz nie weryfikowano przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego pod kątem ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.)

Dokumenty dołączone do wniosku nie zostały poddane analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl