IPPB2/436-392/10-4/MZ - Opodatkowanie PCC sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-392/10-4/MZ Opodatkowanie PCC sprzedaży lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2010 r. (data wpływu 12 października 2010 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 2 grudnia 2010 r. Nr IPPB2/436-392/10-2/MZ (data nadania 2 grudnia 2010 r., data doręczenia 10 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia w trybie przetargu lokalu mieszkalnego wraz z ustanowieniem odrębnej własności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia w trybie przetargu lokalu mieszkalnego wraz z ustanowieniem odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa w trybie przetargu sprzedała Wnioskodawcy lokal mieszkalny wraz z ustanowieniem odrębnej własności. Spółdzielnia jest podatnikiem VAT. Lokal został zbudowany w 1970 r.. Wnioskodawca zawarł notarialną umowę kupna tego mieszkania. Notariusz Małgorzata C. w kancelarii w W. pobrała od Wnioskodawcy kwotę 5.502 zł tytułem podatku od czynności cywilnoprawnej (Repertorium A numer...).

Pismem z dnia 2 grudnia 2010 r. Nr IPPB2/436-392/10-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* wskazanie daty nabycia lokalu mieszkalnego,

* przedstawienie własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które winno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym i zadanym pytaniem.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

* przedmiotowy lokal mieszkalny Wnioskodawca nabył dnia 8 września 2010 r. od Spółdzielni Mieszkaniowej aktem notarialnym (Repertorium A numer...),

* Ponadto Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest to podatek należny.

Zdaniem Wnioskodawcy

Wnioskodawca uważa, że w procesie sporządzania umowy kupna-sprzedaży, Pani Notariusz bezpodstawnie pobrała od kupującego lokal mieszkalny, tj. Wnioskodawcy podatek od czynności cywilnoprawnych, ponieważ art. 2 pkt 4 ustawy wskazuje, iż nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W tym konkretnym przypadku sprzedający lokal mieszkalny - Spółdzielnia Mieszkaniowa jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w powyższym nie decyduje okoliczność, iż strony danej umowy sprzedaży są podatnikami VAT, lecz jedynie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (wyrok NSA z dnia 18 lutego 2003 r., sygn. akt SA/Bk 877/02).

Uwzględniając powyższe uważa, że kupujący, tj. Wnioskodawca powinien być zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 64 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że umowa zobowiązująca do przeniesienia lokalu mieszkalnego miała formę umowy sprzedaży. Stosownie do postanowień art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. umowy sprzedaży.

Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając jednakże na uwadze stan faktyczny opisany we wniosku podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz uzupełnienia wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa w trybie przetargu w dniu 8 września 2010 r. sprzedała Wnioskodawcy lokal mieszkalny wraz z ustanowieniem odrębnej własności. Spółdzielnia jest podatnikiem VAT. Lokal został zbudowany w 1970 r.. Wnioskodawca zawarł notarialną umowę kupna tego mieszkania. Notariusz Małgorzata C w kancelarii w W pobrała od Wnioskodawcy kwotę 5.502 zł tytułem podatku od czynności cywilnoprawnej (Repertorium A numer...).

Na podstawie art. 10 ust. 1, 2 i 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego, są obowiązani obliczyć, pobrać podatek i wpłacić na rachunek organu podatkowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, a także przekazać w tym terminie deklarację o wysokości pobranego i wpłaconego podatku przez płatnika według ustalonego wzoru.

Reasumując, stwierdzić należy, że tutejszy Organ podatkowy - zgodnie ze złożonym wnioskiem - nie rozstrzyga w niniejszej interpretacji, czy przedmiotowa umowa sprzedaży była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

A zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, iż w tym konkretnym przypadku sprzedający lokal mieszkalny, tj. Spółdzielnia Mieszkaniowa jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, powyższa czynność korzystała z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takiej sytuacji pobrany podatek przez Notariusza był podatkiem nienależnym. Natomiast w przypadku, gdy powyższa transakcja nie była objęta zakresem podatku od towarów i usług lub była objęta zakresem podatku od towarów i usług, ale korzystała ze zwolnienia z tego podatku, czynność ta była opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wówczas podatek pobrany przez Notariusza był podatkiem należnym. Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

Dodatkowo należy wskazać, iż art. 2 pkt 4 ustawy zawiera czynności, które nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, a nie czynności zwolnione od podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl