IPPB2/436-330/13-6/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-330/13-6/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2013 r. (data nadania 27 czerwca 2013 r., data wpływu 1 lipca 2013 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-285/13-2/JK2 z dnia 12 czerwca 2013 r. (data doręczenia 20 czerwca 2013 r.) oraz pismem z dnia 22 lipca 2013 r. (data nadania 22 lipca 2013 r., data wpływu 25 lipca 2013 r.) na wezwanie z dnia 9 lipca 2013 r. (data doręczenia 15 lipca 2013 r.) Nr IPPB2/436-330/13-4/AF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia ugody pozasądowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia ugody pozasądowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 20 marca 2013 r. została zawarta ugoda pozasądowa związana z modernizacją ewidencji gruntów realizowanego przez Urząd Powiatu. Dotychczasowy stan granicy odbiega od stanu ewidencji gruntów. Strony zawarły ugodę akceptującą uznanie istniejącej granicy działek 1665 - właściciel P. R. i działki 1059 - właściciel Mirosław B.

Z tytułu roszczeń Wnioskodawca otrzymał od Mirosława B. kwotę 16.000 zł (szesnaście tysięcy złotych) wyczerpującą roszczenia ze zmiany granic działek 1665 i 1059 (zmiana powierzchni działki 80 m2). Wnioskodawca prosi o opinie, czy otrzymana kwota 16.000 zł podlega opodatkowaniu. Złożenie wniosku jest wynikiem odpowiedzi Urzędu Skarbowego. Strony zaakceptowały stan obecny na gruncie. Wnioskodawca jest właścicielem działki od roku 1995 uzyskanej w drodze darowizny.

Pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. Nr IPPB4/415-285/13-2/JK2 (data doręczenia 20 czerwca 2013 r.) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

I. Wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej (należy wskazać oznaczenie przepisów wraz z nazwą aktu prawnego od każdego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego bez przytaczania treści przepisów).

W wezwaniu wskazano, iż wątpliwość tut. Organu wzbudził fakt, iż we wniosku w części D.2. Rodzaj sprawy, zaznaczył Pan poz. 44 - Inne. Jednocześnie w części D.3. poz. 45 nie wskazał Pan żadnych przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej. Ponadto z zaprezentowanego przez Pana zapytania nie wynika również jakie przepisy prawa podatkowego poddaje pod swoją wątpliwość. Zatem należy konkretnie wskazać przepisy prawa podatkowego, które mają być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

* W przypadku gdy zapytanie ma dotyczyć przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to należy:

1.

doprecyzować stan faktyczny o następujące informacje:

* na podstawie jakich przepisów otrzymał Pan kwotę 16.000 zł.

* czy przedmiotowa kwota stanowiła odszkodowanie lub zadośćuczynienie.

Wskazano, iż dokumenty (załączniki) dołączone do wniosku lub uzupełnienia nie będą podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji, zatem należy jasno sprecyzować stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe.

* doprecyzować zapytanie poprzez wskazanie jakiemu podatkowi ma ewentualnie podlegać otrzymana przez Pana kwota 16.000 zł.

* przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego odnośnie zadanego pytania.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie pismem z dnia 27 czerwca 2013 r. (data nadania 27 czerwca 2013 r., data wpływu 1 lipca 2013 r.) wskazując jako podstawę opodatkowania ustawę z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych art. 1 ust. 1 pkt 1a.

W związku z powyższym pismem z dnia 9 lipca 2013 r. Nr IPPB2/436-330/13-4/AF (data doręczenia 15 lipca 2013 r.) wezwanie Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

* Uzupełnienie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych poprzez wskazanie na podstawie jakiej czynności cywilnoprawnej została zawarta ugoda pozasądowa.

* Sprecyzowanie pytania przyporządkowanego do przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

* Przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego adekwatnego do sprecyzowanego pytania oraz przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie pismem z dnia 22 lipca 2013 r. (data nadania 22 lipca 2013 r., data wpływu 25 lipca 2013 r.) wskazując, iż w związku z modernizacją ewidencji gruntów prowadzoną przez Starostwo Powiatowe przeprowadzone zostały pomiary geodezyjne działek. W wyniku tych pomiarów stwierdzono, że faktyczna granica między działkami Piotra R. i jego sąsiada nie pokrywa się z granicą prawną. Celem uregulowania istniejącego stanu strony postanowiły zawrzeć ugodę. Ugoda dotyczyła odszkodowania za bezumowne korzystanie z gruntu Piotra R. oraz uregulowania stanu prawnego gruntu na przyszłość. Podstawą zawarcia umowy ugody jest przepis art. 917 Kodeksu cywilnego. Z tytułu przekroczenia granicy i korzystania z nieruchomości Wnioskodawca otrzymał kwotę 16.000 zł. Nie zostało ustalone jaka część tej kwoty dotyczy korzystania z gruntu, a jaka związana jest z uregulowaniem jego stanu. Działka, której dotyczyła umowa jest własnością Wnioskodawcy od ponad 20 lat. Jest to działka leśna. Otrzymana kwota obejmowała roszczenia dotyczące odszkodowania z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości oraz odszkodowania związanego z przekroczeniem granicy. W istocie wolą stron 65 § 2 Kodeksu cywilnego w zakresie uregulowania stanu prawnego na przyszłość było przeniesienie własności części tej nieruchomości na nabywcę art. 535 k.c, bez zachowania formy czynności prawnej 158 kodeksu cywilnego.

W zakresie interpretacji podatkowej

* wobec powyższego stanu faktycznego Wnioskodawca uważa, że w niniejszej sprawie powinien mieć zastosowanie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a w zw. z art. 1 ust. 1 pkt 3 (bo dotyczy ugód) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych,

Ewentualnie Wnioskodawca rozważa, że w niniejszej sprawie może mieć zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a czynność ta zwolniona jest od podatku dochodowego albowiem otrzymane odszkodowanie wynika z przepisów Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana kwota 16.000 zł podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie powinien mieć zastosowanie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a w zw. z art. 1 ust. 1 pkt 3 (bo dotyczy ugód) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zawarta ugoda umożliwia uniknięcie kosztów przebudowy wejścia do budynku mieszkalnego M.B. na działce 1059 i ogrodzenia na podmurówce betonowej o długości 75 metrów. Granica prawna działki Nr 1665 Wnioskodawcy przebiega po ścianie budynku mieszkalnego sąsiada, zaś ogrodzenie znajduje się w całości na działce 1665.

Ugoda ma na celu zaakceptowanie stanu istniejącego i nie narażanie M.B. na dodatkowe koszty związane z przebudową wejścia do budynku mieszkalnego i całego ogrodzenia. Otrzymana kwota jest formą rekompensaty za zajęty teren. Wnioskodawca wnosi o zakwalifikowanie zaistniałego zdarzenia jako czynność cywilnoprawna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z wolą Wnioskodawcy, niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy oceny skutków podatkowych wyłącznie w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2 (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.

Zgodnie z art. 917 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez ugodę strony czynią sobie wzajemne ustępstwa w zakresie istniejącego między nimi stosunku prawnego w tym celu, aby uchylić niepewność co do roszczeń wynikających z tego stosunku lub zapewnić ich wykonanie albo uchylić spór istniejący lub mogący powstać. Istotne jest to, że ugoda nie powoduje powstania nowego stosunku prawnego, ale powinna odnosić się do już istniejącego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 20 marca 2013 r. została zawarta ugoda pozasądowa związana z modernizacją ewidencji gruntów realizowanego przez Urząd Powiatu. Dotychczasowy stan granicy odbiega od stanu ewidencji gruntów. Strony zawarły ugodę akceptującą uznanie istniejącej granicy działek 1665 - właściciel P. R. i działki 1059 - właściciel Mirosław B. Z tytułu roszczeń Wnioskodawca otrzymał od Mirosława B. kwotę 16.000 zł (szesnaście tysięcy złotych) wyczerpującą roszczenia ze zmiany granic działek 1665 i 1059 (zmiana powierzchni działki 80 m2). W związku z modernizacją ewidencji gruntów prowadzoną przez Starostwo Powiatowe przeprowadzone zostały pomiary geodezyjne działek. W wyniku tych pomiarów stwierdzono, że faktyczna granica między działkami Piotra R. i jego sąsiada nie pokrywa się z granicą prawną. Celem uregulowania istniejącego stanu strony postanowiły zawrzeć ugodę. Ugoda dotyczyła odszkodowania za bezumowne korzystanie z gruntu Piotra R. oraz uregulowania stanu prawnego gruntu na przyszłość. Podstawą zawarcia umowy ugody jest przepis art. 917 Kodeksu cywilnego. Z tytułu przekroczenia granicy i korzystania z nieruchomości Wnioskodawca otrzymał kwotę 16.000 zł. Nie zostało ustalone jaka część tej kwoty dotyczy korzystania z gruntu, a jaka związana jest z uregulowaniem jego stanu. Działka, której dotyczyła umowa jest własnością Wnioskodawcy od ponad 20 lat. Jest to działka leśna. Otrzymana kwota obejmowała roszczenia dotyczące odszkodowania z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości oraz odszkodowania związanego z przekroczeniem granicy. W istocie wolą stron 65 § 2 Kodeksu cywilnego w zakresie uregulowania stanu prawnego na przyszłość było przeniesienie własności części tej nieruchomości na nabywcę art. 535 k.c, bez zachowania formy czynności prawnej 158 kodeksu cywilnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, iż opisana w stanie faktycznym wniosku ugoda nie wywołuje skutków prawnych takich jak czynności cywilnoprawne wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy, bowiem stanowi tylko kwestię usunięcia niepewności co do stanu prawnego części nieruchomości. Poprzez zawarcie ugody Strony zaakceptowały istniejący stan na gruncie jako obowiązujący. W związku z powyższym zawarta ugoda nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl