IPPB2/436-330/08-4/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-330/08-4/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2008 r. (data wpływu 22 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem (data nadania 18 listopada 2008 r., data wpływu 19 listopada 2008 r.) na wezwanie Nr IPPB2/436-330/08-2/AF z dnia 12 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie odwołania umowy darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie odwołania umowy darowizny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 22 grudnia 1994 r. Wnioskodawczyni dokonała darowizny w formie aktu notarialnego na rzecz córki Bernardy D. Przedmiotem darowizny była nieruchomość gruntowa o pow. 1,6 ha.

W dniu 27 kwietnia 2006 r. Wnioskodawczyni sporządziła oświadczenie w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym o odwołaniu darowizny. Treść oświadczenia Bernarda D. otrzymała kilka dni później.

W dniu 13 maja 2006 r. córka Wnioskodawczyni zwróciła odwołaną darowiznę i przeniosła na Wnioskodawczynię nieruchomość.

Pismem z dnia 12 listopada 2008 r. Nr IPPB2/436-330/08-2/AF wezwano Wnioskodawczynię do udzielenia następujących informacji:

* czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być udzielona w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn, podatku od towarów i usług czy podatku dochodowego od osób fizycznych. W złożonym wniosku zakreśliła Pani w części D.2 poz. 39 - Podatek od spadków i darowizn,

* kiedy i w jakiej formie Wnioskodawczyni nabyła przedmiotową nieruchomość (proszę o podanie dokładnej daty),

* jeżeli zakres interpretacji ma dotyczyć podatku od spadków i darowizn oraz podatku od towarów i usług to należy właściwie sprecyzować pytania oraz własne stanowisko,

* jeżeli wniosek będzie dotyczył 3 stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) tj. w podatku od spadków i darowizn, podatku od towarów i usług oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych, to należy uiścić dodatkową opłatę.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 listopada 2008 r. Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie pismem - data nadania 18 listopada 2008 r., data wpływu 19 listopada 2008 r. w następujący sposób:

Dnia 2 grudnia 1994 r. Wnioskodawczyni dokonała darowizny w formie aktu notarialnego na rzecz córki Bernardy D. W formie darowizny była nieruchomość gruntu o pow. 1,60 ha, która była własnością Wnioskodawczyni ponad 30 lat.

W dniu 27 kwietnia 2006 r. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie u notariusza o odwołaniu darowizny córce Bernardzie D. W dniu 13 maja 2006 r., córka zwróciła odwołaną darowiznę i przeniosła nieruchomość na Wnioskodawczynię. W dniu 9 czerwca 2008 r. Wnioskodawczyni przeniosła 1,13 ha ziemi ornej aktem notarialnym darowiznę na rzecz syna Dariusza B. W dniu 1 sierpnia 2008 r. przy notariuszu Wnioskodawczyni przeniosła działkę 16 ary na rzecz Andrzeja B.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni sprecyzowała pytanie oraz własne stanowisko w zakresie podatku od spadków i darowizn.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w tym przypadku zbycia tej działki Wnioskodawczyni będzie zwolniona od zapłaty podatku od spadków i darowizn.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według Wnioskodawczyni przy zbyciu nieruchomości przed upływem 5-lat nie powinna uiścić podatku, ponieważ odwołanie darowizny ma skutek tak jak by darowania nie było.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na początku należy wskazać, iż stanowisko Wnioskodawczyni uznaje się za prawidłowe, mimo odmiennego uzasadnienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

1.

dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego;

2.

darowizny, polecenia darczyńcy;

3.

zasiedzenia;

4.

nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

5.

zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;

6.

nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Zgodnie z ust. 2 art. 1 podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Na podstawie art. 898 § 1 kodeksu cywilnego darczyńca może odwołać darowiznę nawet już wykonaną, jeżeli obdarowany dopuścił się względem niego rażącej niewdzięczności.

Zwrot przedmiotu odwołanej darowizny powinien nastąpić stosownie do przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu. Od chwili zdarzenia uzasadniającego odwołanie obdarowany ponosi odpowiedzialność na równi z bezpodstawnie wzbogaconym, który powinien się liczyć z obowiązkiem zwrotu. Treść przepisu art. 898 § 2 Kodeksu cywilnego daje jasny wyraz temu, że przez odwołanie korzyść uzyskana z darowizny staje się od chwili zdarzenia uzasadniającego odwołanie bezpodstawna i właśnie dlatego rodzi obowiązek zwrotu. Przyjęta w ww. przepisie konstrukcja wiążąca odwołanie z bezpodstawnym wzbogaceniem, wyłącza przypisanie skutku rzeczowego, a mianowicie tego skutku, że obdarowany przestaje być właścicielem, staje się zaś nim z powrotem darczyńca.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni z tytułu zbycia przedmiotowej nieruchomości nie jest zobowiązania do zapłaty podatku od spadków i darowizn, ponieważ odwołanie darowizny nie jest objęte zakresem powyższej ustawy.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 12 czerwca 2008 r. (data wpływu 22 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie odwołania umowy darowizny na skutek błędnej w wysokości 100,00 zł, część opłaty dokonanej w dniu 21 sierpnia 2008 r. w wysokości 25,00 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Wnioskodawcę adres:

XXX

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl