IPPB2/436-313/08-4/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-313/08-4/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 13 listopada 2008 r. (data wpływu 14 listopada 2008 r.) na wezwanie Nr IPPB2/436-313/08-2/AF i Nr IPPB2/415-1185/08-2/SP z dnia 5 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania darowizny z poleceniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania darowizny z poleceniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja Pracowników P. i Członków ich Rodzin została powołana przez pracowników P. w celu ochrony zdrowia pracowników tej firmy oraz członków ich rodzin. Statut Fundacji przewiduje, że osoba wpłacająca składki ma możliwość skorzystania z pomocy finansowej ze zgromadzonych przez Fundację środków finansowych, po rozpatrzeniu indywidualnego wniosku. W praktyce wygląda to tak, iż osoba wpłacająca składki do Fundacji składa indywidualny wniosek o dofinansowanie świadczeń medycznych dołączając do wniosku otrzymane rachunki za zapłacone usługi medyczne.

Istnieją sytuacje, gdy w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, w tym długotrwałej choroby, Fundacja współfinansuje świadczenia medyczne osobie wpłacającej składki i wartość ponoszonych świadczeń medycznych przekracza zgromadzony przez wpłacającego kapitał w Fundacji.

Pismem z dnia 5 listopada 2008 r. Nr IPPB2/436-313/08-2/AF i Nr IPPB2/415-1185/08-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia do uzupełnienia wniosku, poprzez dokonanie wpłaty dotyczącej drugiego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w wysokości 75 zł, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12 listopada 2008 r. W dniu 13 listopada 2008 r. Wnioskodawca dokonał wpłaty na wskazany we wniosku numer rachunku bankowego (data wpływu na konto Izby Skarbowej w Warszawie 14 listopada 2008 r.). Pismem z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu 18 listopada 2008 r.) Wnioskodawca przesłał dowód dokonania wpłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy przekazywane przez Fundację środki finansowe na współfinansowanie świadczeń medycznych są opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn czy podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy darowizna wpływająca na subkonto Fundacji utworzone dla współfinansowania świadczeń medycznych danej osoby fizycznej, stanowi przychód tej osoby, który należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych czy raczej jest darowizną opodatkowaną podatkiem od spadków i darowizn.

3.

Kto jest zobowiązany pobrać i wpłacić ewentualny podatek (dotyczy podatku od spadków i darowizn lub podatku dochodowego od osób fizycznych).

Niniejsza interpretacja dotyczy przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn. W zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przekazywanie przez Fundację środków finansowych na współfinansowanie świadczeń medycznych, stanowi darowiznę z poleceniem, uregulowaną w art. 893 k.c., która podlega podatkowi od spadków i darowizn. Osoba korzystająca ze środków zgromadzonych przez Fundację zobowiązana będzie do zapłaty podatku od spadków i darowizn, ale dopiero w momencie nabycia przez nią w okresie 5 lat (zgodnie z zasadą kumulacji określoną w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn) od Fundacji środków pieniężnych, w wysokości przekraczającej kwoty wolne, tj. 4.902,00 zł - przy nabyciu od osoby z III grupy podatkowej.

W przypadku, gdy przekazywane są przez Fundację środki pieniężne ze specjalnego subkonta utworzonego na leczenie danej osoby na którym gromadzone są środki celowe przekazywane przez osoby trzecie, ze wskazaniem konkretnej osoby mającej korzystać z wpłacanych środków (darowizna z poleceniem, uregulowana w art. 893 k.c.), osoba korzystająca ze środków zgromadzonych na subkoncie Fundacji, przekazywanych przez Fundację w wyniku wykonania polecenia będzie zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn ale dopiero, w momencie nabycia przez nią w okresie 5 lat (zgodnie z zasadą kumulacji określoną w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn) od jednej osoby (wpłacającej na subkonto Fundacji środków pieniężnych, w wysokości przekraczającej kwoty wolne, o których mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, tj. kwot 9.637,00 zł przy nabyciu od osoby zaliczającej się do I grupy podatkowej w rozumieniu art. 14 ust. 3 ww. ustawy; 7.276,00 zł - przy nabyciu od osoby zaliczającej się do II grupy podatkowej; 4.902,00 zł - przy nabyciu od osoby z III grupy podatkowej.

W obu powyższych przypadkach odliczana będzie kwota, którą obdarowany zgromadził wpłacając do Fundacji środki pieniężne licząc na to, iż w przypadku zaistnienia zdarzenia losowego będzie mógł skorzystać z pomocy finansowej ze zgromadzonych przez Fundację środków finansowych, w tym środków zgromadzonych na jego indywidualnym koncie rozrachunkowym prowadzonym przez Fundację. A więc ww. kwota podlegająca opodatkowaniu będzie obliczona w następujący sposób: finansowanie z środków własnych Fundacji lub z środków wpłaconych przez osoby trzecie na zakup świadczenia medycznego będzie pomniejszone o wpłacone przez obdarowanego "składki" z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy. Kwota podlegająca opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Kwota ta będzie więc ustalana per saldo.

W tych przypadkach, z uwagi na fakt, iż obdarowanym jest osoba fizyczna (beneficjent), to ona będzie zobowiązana do zapłaty ewentualnego podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl