IPPB2/436-276/09-2/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-276/09-2/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 14 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wniesienia aportu w postaci nieruchomości do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wniesienia aportu w postaci nieruchomości do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

D. (dalej: Spółka) jest spółką prawa niemieckiego, prowadzącą działalność gospodarczą między innymi poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład (w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o p.d.o.p.), polegającą na wynajmie powierzchni biurowych oraz handlowo-usługowych w biurowcach. Ponadto, Spółka osiąga zyski z innych źródeł, między innymi jest właścicielem innych nieruchomości położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które wykorzystuje do uzyskiwania przychodów z najmu. Działalność gospodarcza polegająca na wynajmie powierzchni biurowych jest zatem tylko częścią z szerokiego wachlarza przedsięwzięć gospodarczych prowadzonych przez Spółkę.

W ramach restrukturyzacji posiadanych przez Spółkę nieruchomości w Polsce, Spółka rozważa przystąpienie do umowy spółki komandytowej, utworzonej na gruncie prawa polskiego, w której to będzie komandytariuszem.

Jak wspomniano powyżej, Spółka jest właścicielem m.in. biurowca w W. oraz gruntu, na którym posadowiony jest tenże budynek (dalej: Nieruchomości). Spółka nabyła prawo własności Nieruchomości w 2006 r. na podstawie umowy sprzedaży nieruchomości. Spółka odliczyła podatek VAT naliczony w związku z zakupem Nieruchomości. Dodatkowo, jako że Spółka dokonywała oraz dokonuje wyłącznie sprzedaż opodatkowaną VAT, prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług (również z zakupem Nieruchomości) nie podlegało i nie podlega ograniczeniom, tzn. Spółka nie rozlicza podatku naliczonego tzw. współczynnikiem.

Spółka zamierza wnieść do nowopowstałej spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci posiadanych Nieruchomości. W skład aportu do spółki komandytowej wchodzić będą:

* prawo własności Nieruchomości;

* nazwa Nieruchomości;

* ewentualne przynależności związane ze zbywanymi Nieruchomościami (przykładowo windy, anteny itp.).

Zgodnie z art. 678 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93) z mocy samego prawa, wyniku aportu Nieruchomości, na spółkę komandytową przejdą umowy najmu powierzchni biurowych i handlowo-usługowych w budynku (w związku z przejściem umów najmu na spółkę komandytową, wstąpi ona we wszelkie prawa i obowiązki Spółki z tytułu najmu z mocy prawa).

Ze względu na fakt, iż Nieruchomości są jednym z wielu składników majątkowych posiadanych przez Spółkę, mimo wniesienia aportem Nieruchomości Spółka będzie nadal prowadzić działalność gospodarczą w Polsce.

W szczególności, w związku z planowaną transakcją, następujące składniki majątkowe nie zostaną przeniesione na spółkę komandytową:

* wierzytelności i inne prawa majątkowe;

* umowa rachunku bankowego oraz środki pieniężne należące do Spółki;

* umowy o zarządzanie Nieruchomościami - obecna umowa zostanie rozwiązana, a zarządzanie Nieruchomością lub ewentualne powierzenie zarządzania innemu podmiotowi będzie znajdować się w gestii spółki komandytowej;

* umowy o dostawę mediów - obecne umowy zostaną rozwiązane, a zapewnienie zaopatrzenia Nieruchomości w media będzie znajdować się w gestii spółki komandytowej;

* umowy związane z obsługa administracyjną Spółki (prowadzenie ksiąg, obsługa prawna, itp.);

* księgi handlowe;

* zobowiązania Spółki również te bezpośrednio związane z Nieruchomością, w szczególności nie będzie stanowiła części aportu umowa kredytu zawarta w celu finansowania nabycia Nieruchomości).

Dodatkowo należy podkreślić, iż intencją Spółki jest wniesienie aportem do spółki komandytowej składnika majątkowego (Nieruchomości), nie zaś całego przedsiębiorstwa Spółki, czy też zorganizowanej części takiego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), wskutek dokonania przedmiotowego wkładu, Nieruchomości będą stanowić majątek spółki komandytowej, który to spółka komandytowa wykorzystywać będzie do działalności opodatkowanej w rozumieniu ustawy o VAT. Dodatkowo, wnoszący aport i nabywca budynku złożą, przed dniem dokonania aportu, zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, tj. że rezygnują ze zwolnienia z opodatkowania dostawy Nieruchomości podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W kontekście powyższego stanu faktycznego Spółka wnosi o udzielenie informacji co do zakresu stosowania art. 4a pkt 3 i pkt 4 ustawy o p.d.o.p. oraz art. 2 pkt 27e, art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a także art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o p.c.c., mianowicie wnosi o potwierdzenie, że:

1.

Nieruchomości wniesione przez Spółkę tytułem aportu do spółki komandytowej nie stanowią przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.p. oraz ustawy o VAT;

2.

Nieruchomości wniesione przez Spółkę tytułem aportu do spółki komandytowej nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.p. oraz ustawy o VAT;

3.

Wniesienie aportem Nieruchomości (składającej się z nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem biurowym) do spółki komandytowej stanowi odpłatna dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, tj. w przypadku dostawy Nieruchomości - według stawki właściwej dla dostawy budynku, pod warunkiem spełnienia przez obie strony transakcji wymogów wynikających z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT;

4.

Wniesienie aportem Nieruchomości do spółki komandytowej nie podlega opodatkowaniu p.c.c.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne (Nr IPPP2/443-778/09-/IK i Nr IPPB3/423-426/09-2/MS.

Zdaniem Wnioskodawcy

W opinii Spółki, aport Nieruchomości do spółki komandytowej nie będzie podlegał opodatkowaniu p.c.c., ponieważ zastosowanie znajdzie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o p.c.c., zgodnie z którym nie podlegają podatkowi te czynności cywilnoprawne, z tytułu dokonania których przynajmniej jedna ze stron jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zgodne z art. 2 pkt 4 ww. ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Z treści tego przepisu wynika więc generalna zasada, że jeżeli dana czynność objęta jest regulacjami ustawy o VAT, to nie podlega opodatkowaniu p.c.c.

Należy zauważyć, że opodatkowaniu p.c.c. nie podlega czynność wniesienia aportu do spółki osobowej, lecz zmiana umowy spółki za którą, stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o p.c.c., uznaje się m.in. wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki.

Reasumując, wniesienie aportu do spółki osobowej jest konsekwencją zawarcia lub zmiany umowy spółki. Czynnością będącą przedmiotem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest właśnie zmiana umowy spółki. Oznacza to, że każda czynność uznawana przez ustawę o p.c.c. za zmianę umowy spółki podlega temu podatkowi, za wyjątkiem przypadku określonego w art. 2 pkt 4 lit. a) p.c.c., który wystąpi w przedmiotowym stanie faktycznym.

W związku z powyższym, aport Nieruchomości do spółki komandytowej nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem p.c.c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Artykuł 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z powyższym podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki;

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 1a pkt 1 użyte w powyższej ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki osobowej za zmianę umowy uważa się wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Stosownie do art. 1 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy umowa spółki osobowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej znajduje się siedziba tej spółki.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że spółka rozważa przystąpienie do umowy spółki komandytowej, utworzonej na gruncie prawa polskiego, w której będzie komandytariuszem. Spółka zamierza wnieść do nowopowstałej spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci posiadanych nieruchomości. W skład aportu do spółki komandytowej wchodzić będą: prawo własności nieruchomości, nazwa nieruchomości oraz ewentualne przynależności związane ze zbywanymi nieruchomościami.

Obowiązek podatkowy na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy przy umowie spółki (jej zmianie) obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży na spółce.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

O wyłączeniu czynności spod działania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje przy tym okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona z tego podatku z uwzględnieniem wyjątków określonych w tym przepisie.

W związku z tym podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania zmiany umowy spółki podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tych czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 września 2009 r. Nr IPPP2/443-778/09-2/IK dokonano oceny przedstawionego we wniosku stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług potwierdzając, iż wniesienie aportem Nieruchomości do spółki komandytowej stanowi odpłatną dostawę towarów i podlega opodatkowaniu VAT w oparciu o zasady ogólne wynikające z ustawy o VAT.

Reasumując stwierdza się, iż skoro wniesienie aportem Nieruchomości do spółki komandytowej, będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynność taka zostanie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. A zatem, obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych nie powstanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl