IPPB2/436-269/14-4/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-269/14-4/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 26 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umów pożyczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umów pożyczek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - E. Sp. z o.o. jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w ramach realizacji inwestycji o charakterze deweloperskim na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Na rzecz Wnioskodawcy były oraz zostaną udzielone - w różnych terminach i na różne okresy czasu - pożyczki ze strony Spółki L. Sp. z o.o. (dalej: "Spółka"). Na podstawie zawartych umów pożyczek, Spółka przeniesie na rzecz Wnioskodawcy określoną kwotę pieniędzy, a Wnioskodawca będzie zobowiązany zwrócić ww. kwotę wraz z odsetkami w terminie określonych w umowie.

Pożyczki będą udzielane ze środków Spółki, niebędącej wspólnikiem Wnioskodawcy. Ponadto umowy pożyczki były oraz zostaną zawarte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz pieniądze stanowiące ich przedmiot, w chwili zawarcia umów pożyczki, będą znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółka udzieliła już szeregu pożyczek na rzecz innych Wnioskodawca podmiotów i zamierza udzielić w przyszłości kolejnych pożyczek, również na rzecz innych podmiotów niż Wnioskodawca. Wnioskodawca oraz Spółka udzielająca pożyczek są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT").

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o dokonanie interpretacji przepisów poprzez udzielenie odpowiedzi na postawione we wniosku pytanie dotyczące opodatkowania umów pożyczek podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Pismem z dnia 11 czerwca 2014 r. Nr IPPB2/436-269/14-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* Uzupełnienie stanu faktycznego poprzez wskazanie: gdzie znajdowały się środki pieniężne w chwili zawarcia umów pożyczek oraz czy pożyczki zostały udzielone przez wspólnika spółce kapitałowej, jeżeli tak, należy podać daty ich zawarcia (dotyczy pożyczek już zawartych).

* Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie: czy którakolwiek ze stron z tytułu zawarcia umów pożyczek była/będzie objęta zakresem przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

* Wskazanie, czy interpretacja ma dotyczyć stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Jeżeli tak, to należy dokonać dodatkowej opłaty w kwocie 40,00 zł na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie i doręczyć dowód uiszczenia opłaty do tut. organu.

Wnioskodawca w terminie przesłał uzupełnienie informując, że:

* W odpowiedzi na pytanie nr 1 Wnioskodawca wskazuje, iż środki pieniężne w chwili zawarcia umów pożyczek znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (powyższe zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku o interpretację). Wnioskodawca wskazuje również, iż jedynym wspólnikiem spółki jest Pan Waldemar Jerzy W., natomiast zgodnie z treścią stanu faktycznego wniosku o interpretację, pożyczki na rzecz Wnioskodawcy były (w dniach: 25 kwietnia 2014 r., 19 maja 2014 r. oraz 1 sierpnia 2014 r.) oraz zostaną udzielone przez L. Sp. z o.o. W związku z powyższym w niniejszej kwestii nie mamy do czynienia z pożyczką udzieloną przez wspólnika spółce kapitałowej.

* W odpowiedzi na pytanie nr 2 Wnioskodawca wskazuje, iż - jak już to zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku o interpretację - Wnioskodawca oraz Spółka udzielająca pożyczek są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Co więcej, zgodnie z treścią wniosku o interpretację Spółka (tekst jedn.: L. Sp. z o.o.) w zakresie udzielania pożyczek działa w charakterze podatnika, tzn. świadczy usługi pośrednictwa finansowego. W konsekwencji niniejsza transakcja była/będzie objęta zakresem przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

* W odpowiedzi na pytanie nr 3 Wnioskodawca wskazuje, iż interpretacja dotyczy zarówno stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, Wnioskodawca przedkłada dowód uiszczenia dodatkowej opłaty za wniosek o interpretację w kwocie 40 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisane w stanie faktycznym umowy pożyczek udzielone Wnioskodawcy podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi udzielania pożyczek przez Spółkę stanowią usługi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystają ze zwolnienia od tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b Ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

1. Umowa pożyczki w świetle ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych

Na wstępie wskazać należy, ze umowa pożyczki będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa zostanie zawarta i gdzie mają siedzibę strony umowy. Ponadto pożyczka będzie również podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicą oraz pożyczkobiorca ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Skoro zatem umowy pożyczki z Wnioskodawcą zostaną zawarte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz pieniądze stanowiące ich przedmiot, w chwili zawarcia umów pożyczki będą znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co do zasady podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k Ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednakże ustawodawca przewiduje wyjątek od tej zasady w postaci art. 2 pkt 4 ww. Ustawy, na podstawie którego umowa pożyczki nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu udzielenia pożyczki jest opodatkowana podatkiem VAT lub jest zwolniona z podatku VAT.

Oznacza to, że usługa udzielenia pożyczki stanowi usługę zwolnioną z podatku VAT. Powyższe znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji organów podatkowych. Przykładowo:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 28 stycznia 2013 r. (ITPP2/443-1400/12/AP) wskazał, iż: "wykonana usługa udzielania pożyczki oraz planowane usługi w tym zakresie, stanowi/będą stanowić usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, przy czym korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy".

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 19 marca 2013 r. (ILPP1/443-1182/12-2/AI) stwierdził, iż: "Zgodnie przy tym z art. 43 ust. 1 pkt 38 u.p.t.u. zwolnione są od podatku od towarów i usług usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych (...) Tym samym, czynności udzielania pożyczek (...) należy traktować jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jednocześnie zwolnione od tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 u.p.t.u."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2013 r. (IBPP2/443-716/13/WN) wskazał, iż: "usługa udzielenia pożyczek w oparciu o art. 5 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy, co do zasady podlega przepisom ustawy o VAT natomiast korzysta ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług".

Zgodnie z powyższym, mimo iż co do zasady umowa pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to w przypadku, gdy zostanie ona uznana za podlegającą opodatkowaniu VAT lub mieszczącą się w zakresie zwolnienia z tego podatku, pożyczki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

2. Usługa udzielenia pożyczek nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych jako usługa podlegająca opodatkowaniu VAT

Artykuł 2 pkt 4 Ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyłącza spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych daną czynność cywilnoprawną, jeżeli podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT lub jest z podatku VAT zwolniona.

Przepis ten nie budzi wątpliwości, co znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 17 lutego 2014 r. (ILPB2/436-301/13-2/WS) potwierdził, iż: "o wyłączeniu z opodatkowania nie decyduje jednakże okoliczność, że strony tej umowy posiadają status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, ale wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona".

Wobec czego należy rozstrzygnąć, czy któraś ze stron transakcji z tytułu udzielenia pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT lub też zwolniona z VAT.

3. Usługa udzielania pożyczek usługą zwolnioną z podatku VAT

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem VAT jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (aspekt przedmiotowy), po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działał jako podatnik VAT (aspekt podmiotowy).

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa udzielania pożyczek, jako usługa pośrednictwa finansowego, podlega regulacjom Ustawy VAT, spełnia bowiem definicję usług zawartą w art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, zgodnie z którą usługą jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W usłudze udzielania pożyczki można zidentyfikować świadczenie, którym jest udostępnienie na określony czas kapitału, strony stosunku świadczenia, tj. beneficjenta usługi, którym będzie pożyczkobiorca mogący korzystać z kapitału udostępnionego na określony czas (w sprawie będącej przedmiotem niniejszego zapytania będzie to Wnioskodawca) oraz świadczącego usługę, którym będzie pożyczkodawca (w sprawie będącej przedmiotem niniejszego zapytania będzie to Spółka).

Uznać również należy, że usługa udzielania pożyczek ma charakter odpłatny, gdyż pobierane jest wynagrodzenie w postaci odsetek od udostępnionego kapitału, co z kolei oznacza wypełnienie hipotezy art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, zgodnie z którym z którym opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług.

Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 października 2013 r. (ITPP2/443-735/13/AD), gdzie wskazano, że "udzielenie oprocentowanych pożyczek należy uznać za świadczenie usług, zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy. Udzielenie pożyczki przez podatnika podatku od towarów i usług będzie czynnością mieszczącą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatne świadczenie usług".

Przechodząc do kwestii klasyfikacji usługi udzielania pożyczki, wskazać należy że art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy VAT expressis verbis zwalnia usługi udzielania pożyczek z podatku VAT. Ponadto usługa udzielania pożyczek nie podlega wyłączeniu na mocy wprowadzonego art. 43 ust. 15 Ustawy VAT, który wyklucza stosowanie zwolnienia z podatku VAT w odniesieniu do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Odnosząc się do aspektu podmiotowego podlegania VAT wskazać należy, iż Spółka w zakresie udzielania pożyczek działa w charakterze podatnika. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT podatnikami są m.in. osoby prawne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Wspomniana działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Nie podlega zatem wątpliwości, iż Spółka działa jako usługodawca w zakresie udzielania pożyczek, gdyż udostępnia kapitał drugiej stronie transakcji (w tym również Wnioskodawcy), Dodatkowo, Spółka udzieliła już Wnioskodawcy, jak również i innym podmiotom szeregu pożyczek, co wskazuje na zamiar wykonywania tej czynności w sposób częstotliwy.

Reasumując, skoro działalność usługodawcy w zakresie udzielania pożyczek Spółka zamierza wykonywać w sposób częstotliwy uznać należy, iż Spółka działa w zakresie usług udzielania pożyczek jako podatnik VAT.

Powyższe stanowisko, znajduje poparcie m.in. w następujących interpretacjach prawa podatkowego:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 lutego 2014 r. (IPPP1/443-111/14-2/AW) wskazał, iż: "Czynności polegające na udzielaniu pożyczek pieniężnych podlegających oprocentowaniu stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udzielanie pożyczek przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniu, niezależnie od częstotliwości i celu ich udzielenia, czy statusu nabywcy."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 12 października 2012 r. (IBPP2/443-660/12/RSz) w odniesieniu do transakcji udzielenia pożyczki wskazał, że: "definicja działalności gospodarczej zawarta w ww. ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnika" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność podlegającą opodatkowaniu jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. (...) Zatem przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalnosci."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 kwietnia 2012 r. (IPPP1/443-158/12-4/IGo) wskazał, iż: "Udzielanie pożyczek przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniu, niezależnie od częstotliwości i celu ich udzielenia, czy statusu nabywcy. Udzielenie bowiem pożyczek przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą (...) można zidentyfikować i zaliczyć od zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług."

W związku z powyższym, należy uznać, iż usługa udzielania pożyczki jest usługą podlegającą VAT zarówno w zakresie przedmiotowym, jak i podmiotowym, bowiem mieści się w zakresie regulacji VAT, a udzielający pożyczki (tzn. Spółka) działa w zakresie tych usług jako podatnik VAT i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy VAT podlega zwolnieniu z VAT.

4. Usługi udzielenia pożyczek jako usługi zwolnione z podatku VAT nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych

W opinii Wnioskodawcy, w związku z tym, że usługi udzielenia pożyczek przez Spółkę podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy VAT, w odniesieniu do Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie art. 2 pkt 4 lit. b Ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym jeżeli co najmniej jedna strona czynności cywilnoprawnej jest zwolniona z podatku VAT, to dana czynności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W niniejszej sprawie, jako że Spółka z tytułu udzielania pożyczek jest zwolniona z podatku VAT, spełniona jest hipoteza wyżej powołanego art. 2 pkt 4 lit. b Ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zatem Wnioskodawca nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności prawnych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 4 marca 2013 r. (IPTPB2/436-195/12-4/AK) wskazał, iż: "jeżeli czynność wynikająca z umowy pożyczki, jak twierdzi Wnioskodawczyni będzie objęta opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług będzie zwolniona od tego podatku, to czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lutego 2013 r. (IPPB2/436-597/12-4/MZ) wskazał, iż: "skoro umowa pożyczki zostanie objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług (...) powyższa czynność będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2013 r. (ILPB2/436-316/12-4/TR) w odniesieniu do umów pożyczek wskazał, iż: "jeżeli rzeczone czynności cywilnoprawne zostały, bądź zostaną objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług i jednocześnie korzystały bądź będą korzystały ze zwolnienia od tego podatku, wówczas powyższe czynność zostały, bądź zostaną wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych."

Podsumowanie

Reasumując, pożyczki udzielone Wnioskodawcy podlegają VAT i na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy VAT są zwolnione z tego podatku. Tym samym umowy pożyczek udzielonych Wnioskodawcy nie będą podlegały podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Artykuł 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121) stanowi, że przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Do elementów znamionujących umowę pożyczki należy obowiązek jej zwrotu. Przy czym, nie tyle dotyczy to oznaczenia terminu zwrotu, ile zaznaczenia samego obowiązku zwrotu - który, jak wskazuje się w orzecznictwie, w myśl art. 720 § 1 ww. ustawy, jest elementem przedmiotowo istotnym dla tego rodzaju umowy, bez którego nie ma umowy pożyczki. W zależności od tego, jak zostanie ukształtowana przez strony umowa pożyczki, może ona przyjąć postać umowy nieodpłatnej bądź też odpłatnej, gdzie pożyczkobiorca zobowiązany będzie do zapłaty odsetek. Umowa pożyczki jest umową konsensualną. Dochodzi do skutku poprzez zgodne oświadczenia woli.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa pożyczki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa zostanie zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Pożyczka podlega również podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy wskazać iż w ustawie przewidziano sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - E. Sp. z o.o. jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w ramach realizacji inwestycji o charakterze deweloperskim na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Na rzecz Wnioskodawcy były oraz zostaną udzielone - w różnych terminach i na różne okresy czasu - pożyczki ze strony Spółki L. Sp. z o.o. (dalej: "Spółka"). Na podstawie zawartych umów pożyczek, Spółka przeniesie na rzecz Wnioskodawcy określoną kwotę pieniędzy, a Wnioskodawca będzie zobowiązany zwrócić ww. kwotę wraz z odsetkami w terminie określonych w umowie. Pożyczki będą udzielane ze środków Spółki, niebędącej wspólnikiem Wnioskodawcy. Ponadto umowy pożyczki były oraz zostaną zawarte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz pieniądze stanowiące ich przedmiot, w chwili zawarcia umów pożyczki, będą znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka udzieliła już szeregu pożyczek na rzecz innych Wnioskodawca podmiotów i zamierza udzielić w przyszłości kolejnych pożyczek, również na rzecz innych podmiotów niż Wnioskodawca. Wnioskodawca oraz Spółka udzielająca pożyczek są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT"). Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o dokonanie interpretacji przepisów poprzez udzielenie odpowiedzi na postawione we wniosku pytanie dotyczące opodatkowania umów pożyczek podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Z przesłanego uzupełnienia wynika, że środki pieniężne w chwili zawarcia umów pożyczek znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca wskazuje również, iż jedynym wspólnikiem spółki jest Pan Waldemar Jerzy W., natomiast zgodnie z treścią stanu faktycznego wniosku o interpretację, pożyczki na rzecz Wnioskodawcy były (w dniach: 25 kwietnia 2014 r., 19 maja 2014 r. oraz 1 sierpnia 2014 r.) oraz zostaną udzielone przez L. Sp. z o.o. W związku z powyższym w niniejszej kwestii nie mamy do czynienia z pożyczką udzieloną przez wspólnika spółce kapitałowej. Wnioskodawca wskazuje, iż - jak już to zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku o interpretację - Wnioskodawca oraz Spółka udzielająca pożyczek są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Co więcej, zgodnie z treścią wniosku o interpretację Spółka (tekst jedn.: L. Sp. z o.o.) w zakresie udzielania pożyczek działa w charakterze podatnika, tzn. świadczy usługi pośrednictwa finansowego. W konsekwencji niniejsza transakcja była/będzie objęta zakresem przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

A zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, że umowy pożyczek zostały/zostaną objęte zakresem przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, powyższe czynności korzystały/będą korzystały z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl