IPPB2/436-257/10-4/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-257/10-4/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 3 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 14 września 2010 r. Nr IPPB2/436-257/10-2/MZ (data nadania 14 września 2010 r., data odbioru 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie nabycia na podstawie testamentu pamiątki rodzinnej - portretu przodków z I połowy XX wieku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie nabycia na podstawie testamentu pamiątki rodzinnej - portretu przodków z I połowy XX wieku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku ze śmiercią cioci Anny R., na podstawie jej testamentu Wnioskodawca został ustanowiony jednym ze spadkobierców posiadanych i gromadzonych przez spadkobierczynię w swym mieszkaniu pamiątek rodzinnych - listów, albumów, dokumentów, książek pisanych przez członków rodziny oraz portretu przodków z I połowy XX wieku.

Pismem z dnia 14 września 2010 r. Nr IPPB2/436-257/10-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia poprzez:

* Określenie daty śmierci spadkodawcy oraz daty postanowienia o nabyciu praw do spadku (dołączone do wniosku dokumenty nie podlegają analizie ani weryfikacji).

* Wskazanie, czy nabyte na podstawie testamentu pamiątki rodzinne: listy, albumy, dokumenty, książki pisane przez członków rodziny oraz portret przodków z I połowy XX wieku stanowiły na dzień nabycia spadku:

* dzieła sztuki i rękopisy będące przedmiotem twórczości spadkodawcy oraz materiały biblioteczne, jeżeli spadkodawca zajmował się twórczością lub działalnością naukową, oświatową, artystyczną, literacką lub publicystyczną,

* zabytki ruchome i kolekcje wpisane do rejestru zabytków, a także zabytki użyczone muzeum w celach naukowych lub wystawienniczych na okres nie krótszy niż 2 lata.

Wnioskodawca w terminie przesłał częściowe uzupełnienie do wniosku, informując iż:

* Spadkodawczyni zmarła 22 stycznia 2009 r., a postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzeniu nabycia spadku zostało wydane 22 marca 2010 r.

* W dniu śmierci spadkobierczyni oraz na dzień nabycia spadku nabyty na podstawie testamentu portret nie stanowił dzieła sztuki będącego przedmiotem twórczości spadkodawcy, ani zabytku ruchomego wpisanego do rejestru zabytków.

* Wnioskodawca nie dokonał uzupełnienia wniosku w części dotyczącej nabycia na podstawie testamentu pamiątek rodzinnych: listów, albumów, dokumentów, książek pisanych przez członków rodziny w zakresie wskazanym w wezwaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabycie w ramach spadku wymienionych w opisie stanu faktycznego przedmiotów podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Niniejsza interpretacja dotyczy nabycia w drodze spadku pamiątki rodzinnej: portretu przodków z I połowy XX wieku, natomiast w zakresie nabycia w drodze spadku pamiątek rodzinnych: listów, albumów, dokumentów, książek pisanych przez członków rodziny zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn podlega podatkowi od spadków i darowizn nabycie tytułem dziedziczenia przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku od spadków i darowizn nabycie przez osoby zaliczone do I i II grupy podatkowej przedmiotów wyposażenia mieszkania, pościeli, odzieży, bielizny oraz narzędzi pracy przeznaczonych do użytku w gospodarstwie domowym.

Jako zstępny rodzeństwa spadkodawczyni Wnioskodawca zalicza się do II grupy podatkowej w odniesieniu do spadkodawczyni. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że nabywane przez niego przedmioty stanowią wyposażenie, co zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768) podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem dziedziczenia.

W myśl przepisu art. 922 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Na spadek składa się ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych. Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem podlegającym przepisom prawa spadkowego. Natomiast spadek nabywa się na podstawie ustawy lub z testamentu (art. 926 § 1 Kodeksu cywilnego).

W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 obowiązek podatkowy przy nabyciu w drodze dziedziczenia powstaje z chwilą przyjęcia spadku. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt nabycia (art. 6 ust. 4 ww. ustawy).

Według zapisu art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 7.276 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej. W myśl art. 14 ust. 2 ww. ustawy zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy do II grupy podatkowej zalicza się: zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zwalnia się od podatku nabycie w drodze spadku:

a.

przez osoby zaliczone do I i II grupy podatkowej przedmiotów wyposażenia mieszkania, pościeli, odzieży, bielizny oraz narzędzi pracy przeznaczonych do użytku w gospodarstwie domowym; jeżeli w skład wyposażenia mieszkania wchodzą meble zabytkowe, przepis lit. c niniejszego punktu stosuje się odpowiednio,

b.

dzieł sztuki i rękopisów będących przedmiotem twórczości spadkodawcy oraz materiałów bibliotecznych, jeżeli spadkodawca zajmował się twórczością lub działalnością naukową, oświatową, artystyczną, literacką lub publicystyczną,

c.

zabytków ruchomych i kolekcji wpisanych do rejestru zabytków, a także zabytków użyczonych muzeum w celach naukowych lub wystawienniczych na okres nie krótszy niż 2 lata,

d.

przez osoby zaliczone do I i II grupy podatkowej zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków, jeżeli nabywca zabezpiecza je i konserwuje zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jak i uzupełnienia do wniosku wynika, że w związku ze śmiercią cioci Anny R., na podstawie jej testamentu Wnioskodawca został ustanowiony jednym ze spadkobierców posiadanych i gromadzonych przez spadkobierczynię w swym mieszkaniu pamiątek rodzinnych - listów, albumów, dokumentów, książek pisanych przez członków rodziny oraz portretu przodków z I połowy XX wieku. Spadkodawczyni zmarła 22 stycznia 2009 r., a postanowienie Sądu Rejonowego dla o stwierdzeniu nabycia spadku zostało wydane 22 marca 2010 r.

W dniu śmierci spadkobierczyni oraz na dzień nabycia spadku nabyty na podstawie testamentu portret nie stanowił dzieła sztuki będącego przedmiotem twórczości spadkodawcy, ani zabytku ruchomego wpisanego do rejestru zabytków.

Przyjmując za Wnioskodawcą, iż nabyty na podstawie testamentu portret na dzień nabycia spadku nie stanowił dzieła sztuki będącego przedmiotem twórczości spadkodawcy, ani zabytku ruchomego wpisanego do rejestru zabytków, należy stwierdzić, iż w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 4 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Należy wskazać, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku, nie prowadzi postępowania dowodowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl