IPPB2/436-245/13-2/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-245/13-2/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ze spółką komandytowo-akcyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ze spółką komandytowo-akcyjną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka Holdingowa, Wnioskodawca) jest jedynym udziałowcem spółki operacyjnej - F. Sp. z o.o. (dalej: SPV), będącej właścicielem nieruchomości położonej w P (dalej: Nieruchomość). Przedmiotem działalności SPV jest wynajem powierzchni komercyjnych w centrum handlowym.

Spółka Holdingowa i SPV są polskimi rezydentami podatkowymi podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT) od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W ramach rozważanej restrukturyzacji planowane jest m.in. dokonanie zmiany formy prawnej SPV na spółkę komandytowo - akcyjną (dalej: SKA) oraz utworzenie nowej spółki osobowej (dalej: Sp. J.) oraz sprzedaż Nieruchomości przez SKA na rzecz Sp. J.

Przed przekształceniem SPV w SKA, Spółka Holdingowa sprzeda część udziałów SPV innej spółce (dalej: Drugi Wspólnik). Przed przekształceniem Wnioskodawca nabędzie 100% udziałów w Drugim Wspólniku.

Z chwilą przekształcenia wspólnicy SPV (tekst jedn.: Spółka Holdingowa oraz Drugi Wspólnik) staną się wspólnikami SKA, tj. Spółka Holdingowa zostanie akcjonariuszem SKA, a Drugi Wspólnik jej komplementariuszem.

W wyniku przekształcenia SPV stanie się spółką komandytowo-akcyjną z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Po przekształceniu w spółkę komandytowo-akcyjną SKA będzie kontynuować działalność gospodarczą uprzednio prowadzoną w formie sp. z o.o.

Po przekształceniu, w zależności od uwarunkowań, potrzeb biznesowych i prawnych, może nastąpić połączenie SKA z Wnioskodawcą oraz Drugim Wspólnikiem, gdzie Wnioskodawca będzie spółką przejmującą. Połączenie SKA z Wnioskodawcą oraz Drugim Wspólnikiem nastąpi w trybie przewidzianym w k.s.h. W konsekwencji, w wyniku połączenia nastąpi przeniesienie całego majątki SKA oraz całego majątku Drugiego Wspólnika na Wnioskodawcę.

Ze względów prawnych połączenie SKA z Wnioskodawcą oraz drugim Wspólnikiem odbędzie się w dwóch etapach. W pierwszym etapie nastąpi połączenie SKA z Wnioskodawcą, gdzie Wnioskodawca będzie spółką przejmującą. W etapie drugim, nastąpi połączenie Wnioskodawcy z Drugim Wspólnikiem, gdzie spółką przejmującą będzie również Wnioskodawca.

W wyniku połączenia SKA i Wnioskodawcy (Etap 1 połączenia) nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego (i ewentualnie zapasowego) Wnioskodawcy oraz wydanie nowych udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy na rzecz Drugiego Wspólnika. Następnie, udziały Wnioskodawcy objęte przez Drugiego Wspólnika zostaną umorzone w drodze umorzenia dobrowolnego bez wynagrodzenia.

W Etapie 2 nastąpi połączenie Wnioskodawcy i Drugiego Wspólnika. Połączenie to nastąpi w trybie uproszczonym bez podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy.

Połączenie nie będzie wiązało się z wniesieniem dopłat gotówkowych na rzecz wspólników spółki przejmowanej (tekst jedn.: SKA).

W chwili połączenia siedziba oraz rzeczywisty ośrodek zarządzania Wnioskodawcy będą znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację są podatkowe konsekwencje dla Wnioskodawcy z tytułu Etapu 1 połączenia Wnioskodawcy z SKA i Drugim Wspólnikiem tj. konsekwencje połączenia Wnioskodawcy z SKA, gdzie Wnioskodawca będzie spółką przejmującą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania przychodu (dochodu) podatkowego w związku z połączeniem polegającym na przejęciu przez Wnioskodawcę SKA.

2. Czy w wyniku połączenia Wnioskodawcy z SKA powstanie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania Nr 2 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie pytania Nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku połączenia Wnioskodawcy z SKA:

* w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu nie będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych p.c.c. kapitałów zakładowych i wkładów SKA oraz kapitału zakładowego Wnioskodawcy - nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku p.c.c.;

* w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych p.c.c. kapitałów zakładowych i wkładów SKA oraz kapitału zakładowego Wnioskodawcy - nadwyżka kapitału zakładowego ponad wartość kapitałów i wkładów uprzednio opodatkowanych p.c.c. będzie podlegała opodatkowaniu p.c.c. według stawki 0,5%.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.c.c., podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o p.c.c., umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się: a) rzeczywisty ośrodek zarządzania albo b) siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno rzeczywisty ośrodek zarządzania jak i siedziba Wnioskodawcy znajdują się na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o p.c.c., w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego. Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o p.c.c., umowy spółki i ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych nie podlegają opodatkowaniu p.c.c.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym dojdzie do połączenia spółki kapitałowej i osobowej, w związku z czym, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączenie wynikające z art. 2 pkt 6 ustawy o p.c.c. nie będzie miało zastosowania. W rezultacie, konsekwencje połączenia spółki kapitałowej i osobowej w podatku p.c.c. należy przeanalizować w świetle innych przepisów ustawy p.c.c. dotyczących zmian umowy spółki w związku z połączeniem z inną spółką.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f ustawy o p.c.c., podstawę opodatkowania przy przekształceniu lub łączeniu spółek stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniki przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia. Stawka pobieranego w takim przypadku podatku od czynności cywilnoprawnych wynosi 0,5% podstawy opodatkowania (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o p.c.c.).

Jednocześnie, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. a ustawy o p.c.c., zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których, zgodnie z prawem państwa członkowskiego, podatek nie był naliczany.

W rozważanym zdarzeniu przyszłym rozważane jest połączenie SKA z Wnioskodawcą poprzez przeniesienie całego majątku SKA na Wnioskodawcę. W wyniku połączenia nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy oraz ewentualnie podwyższenie kapitału zapasowego Wnioskodawcy.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że w wyniku połączenia dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy, planowane połączenie z SKA będzie stanowiło na gruncie ustawy o p.c.c. zmianę umowy spółki podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podstawę opodatkowania p.c.c. oraz stawkę podatku należy ustalić w oparciu o wskazane wyżej przepisy art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f, art. 7 ust. 1 pkt 9 i art. 9 pkt 11 lit. a ustawy o p.c.c.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że:

* w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu nie będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych p.c.c. kapitałów zakładowych i wkładów SKA oraz kapitału zakładowego Wnioskodawcy, przy połączeniu SKA i Wnioskodawcy nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku p.c.c.;

* w przypadku, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych p.c.c. kapitałów zakładowych i wkładów SKA oraz kapitału zakładowego Wnioskodawcy, nadwyżka kapitału zakładowego ponad wartość kapitałów uprzednio opodatkowanych p.c.c. będzie podlegała opodatkowaniu p.c.c. według stawki 0,5%.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach i pismach organów skarbowych np. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 4 października 2012 r. sygn. IPPB2/436-346/12-2/MZ, odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 10121 w sprawie prawidłowego opodatkowania transakcji połączenia firm z dn. 9 czerwca 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji indywidualnych w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacje te co do zasady wiążą w sprawach, w których zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl