IPPB2/436-24/11-6/MZ - Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych umów pożyczek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-24/11-6/MZ Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych umów pożyczek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismami na wezwanie z dnia 11 marca 2011 r. Nr IPPB2/436-24/11-2/MZ (data nadania 11 marca 2011 r., data doręczenia 16 marca 2011 r.) oraz wezwanie z dnia 6 kwietnia 2011 r. Nr IPPB2/436-24/11-4/MZ (data nadania 6 kwietnia 2011 r., data doręczenia 13 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umów pożyczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umów pożyczek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") z siedzibą w W. jest spółką należącą do grupy T., prowadzącej działalność w obszarze rozwoju i obsługi nieruchomości, w tym w szczególności centrów oraz parków handlowych. Dodatkowo, Grupa T. zajmuje się również rozwojem powierzchni biurowych oraz prywatnych lokali mieszkalnych w Europie Centralnej.

Zgodnie z dokumentami rejestracyjnymi Spółki, do przedmiotu jej działalności zgłoszonego do Krajowego Rejestru Sądowego, oprócz zadań związanych z zarządzaniem nieruchomościami, realizacją projektów budowlanych, kupnem i sprzedażą nieruchomości na własny rachunek oraz pośrednictwem w obrocie nieruchomościami należą także leasing finansowy, pozostała finansowa działalność usługowa oraz pozostałe formy udzielania kredytów.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

W ramach swojej działalności, Spółka udzieliła w przeszłości szeregu pożyczek na rzecz innych podmiotów należących do Grupy T., zarówno polskich, jak i zagranicznych (z siedzibą w Danii oraz Szwecji). Z tytułu udzielonych pożyczek Spółka uzyskuje wynagrodzenie w postaci odsetek.

Zgodnie z założeniami Spółki, w przypadku posiadania nadwyżek finansowych będzie ona w przyszłości w dalszym ciągu udzielać pożyczek innym podmiotom z Grupy.

Pismem z dnia 11 marca 2011 r. Nr IPPB2/436-24/11-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

- Uzupełnienie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez:

* podanie dat zawarcia umów pożyczek,

* wskazanie, gdzie znajdowały się pieniądze w chwili zawarcia umów pożyczek (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też terytorium innego państwa),

* określenie miejsca zawarcia umów pożyczek (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też terytorium innego państwa),

* wskazanie, czy pożyczki zostały udzielone przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej,

- Uzupełnienie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez:

* wskazanie, gdzie będą znajdowały się pieniądze w chwili zawarcia umów pożyczek (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też terytorium innego państwa),

* określenie miejsca zawarcia umów pożyczek (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też terytorium innego państwa),

* wskazanie, czy pożyczki będą udzielone przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej.

Wnioskodawca przesłał w terminie uzupełnienie wskazując, iż:

- informacje uzupełniające do stanu faktycznego opisanego w ww. wniosku:

* daty zawarcia umów pożyczki: 27 grudnia 2010 r., 29 stycznia 2010 r., 7 grudnia 2006 r., 23 stycznia 2006 r., 1 marca 2005 r., 1 marca 2005 r., 1 marca 2005 r., 22 lutego 2005 r., 15 stycznia 2003 r., 20 grudnia 2002 r., 11 października 2002 r., 22 kwietnia 2003 r., 12 kwietnia 2003 r., 20 grudnia 2001 r., 14 grudnia 2001 r., 29 października 2001 r., 19 września 2001 r., 22 sierpnia 2001 r., 21 maja 2001 r., 28 marca 2002 r., 12 października 2001 r., 16 marca 2001 r., 27 lutego 2001 r., 31 stycznia 2001 r., 29 kwietnia 1998 r., 30 kwietnia 1997 r.,

* w chwili zawarcia umów pożyczek pieniądze znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. na rachunku bankowym Spółki prowadzonym przez bank na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* umowy pożyczek zostały zawarte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* Spółka udzieliła dwie pożyczki spółkom córkom (pozostałe pożyczki zostały udzielone innym podmiotom),

- informacje uzupełniające do stanu przyszłego:

* w przypadku pożyczek, których spółka zamierza udzielić w przyszłości, w chwili zawarcia umów pożyczek pieniądze będą znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo na terytorium innego państwa,

* miejsce zawarcia umów pożyczek będzie się znajdować na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo na terytorium innego państwa,

* Spółka może udzielać w przyszłości pożyczki spółkom córkom, jak również innym podmiotom.

Pismem z dnia 6 kwietnia 2011 r. Nr IPPB2/436-24/11-4/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* Doprecyzowanie przesłanego w dniu 21 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.) uzupełnienia do wniosku. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w skierowanym do Wnioskodawcy wezwaniu zwrócił się z prośbą o uzupełnienie wniosku odnośnie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego m.in. w zakresie wskazania, czy pożyczki były/będą udzielone przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej. W przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż "Spółka udzieliła dwie pożyczki spółkom córkom (pozostałe pożyczki zostały udzielone innym podmiotom). Spółka może udzielać w przyszłości pożyczki spółkom córkom, jak również innym podmiotom".

* A zatem, należy wskazać, czy pożyczki były/będą udzielone przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej. W przypadku, gdy umowy pożyczki w przeszłości były udzielone przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej należy podać daty ich zawarcia.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

* Spółka udzieliła dwie pożyczki polskiej spółce córce będącej spółką kapitałową (a zatem pożyczki te zostały udzielone spółce kapitałowej przez jej wspólnika). Powyższe pożyczki na rzecz spółki córki zostały udzielone w dniach 30 kwietnia 1997 r. i 1 marca 2005 r.

* Pozostałe pożyczki zostały udzielone innym - polskim i zagranicznym - spółkom kapitałowym, których Spółka nie jest wspólnikiem.

* Spółka może w przyszłości udzielać pożyczek spółkom córkom będącym spółkami kapitałowymi (w których Spółka jest udziałowcem), jak również innym polskim i zagranicznym spółkom kapitałowym (w których Spółka nie jest udziałowcem).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż zarówno w stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2011 r., jak i stanie prawnym obowiązującym po tym dniu, udzielanie przez nią pożyczek stanowi dla niej świadczenie usług zwolnionych z opodatkowania VAT.

2.

Spółka wnosi ponadto o potwierdzenie, iż udzielanie przez nią pożyczek pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: p.c.c.) na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie stanu faktycznego, natomiast odnośnie zdarzenia przyszłego zostanie wydana odrębna interpretacja. W zakresie podatku od towarów i usług w dniu 20 kwietnia 2011 r. została wydana interpretacja indywidualna Nr IPPP3/443-121/11-2/LK.

Zdaniem Wnioskodawcy

Spółka stoi na stanowisku, iż udzielanie przez nią pożyczek pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 2

Co do zasady, zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. b) ustawy o p.c.c. umowy pożyczki podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W przedmiotowej ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o p.c.c. nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Należy przy tym zaznaczyć, że przez podatek od towarów i usług w świetle art. 1a pkt 7 w zw. z art. 1a pkt 5 ustawy o p.c.c. rozumieć należy zarówno podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT jak też podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskiem Obszarze Gospodarczym.

W konsekwencji, dla wyłączenia obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu umowy pożyczki w świetle wskazanego powyżej przepisu konieczne jest, aby przynajmniej jedna z jej stron była z tytułu tej transakcji opodatkowana podatkiem od towarów usług lub zwolniona z tego podatku. Ze względu na powyższe, należy przyjąć, że przesłanki określone w art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c. zostaną spełnione, o ile udzielanie pożyczek przez Spółkę będzie stanowiło czynności podlegające VAT.

Zaznaczyć przy tym należy, że o wyłączeniu z opodatkowania p.c.c. nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Jak wskazano w stanowisku do pytania pierwszego, usługi (tj. udzielanie pożyczek na rzecz innych podmiotów z grupy T.) świadczone przez Spółkę stanowią usługi podlegające opodatkowaniu VAT (korzystające przy tym ze zwolnienia zarówno na gruncie przepisów obowiązujących do dnia 1 stycznia 2011 r., jak i po tym dniu).

Skoro zatem umowy pożyczek udzielanych przez Spółkę objęte są zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, powyższe czynności powinny zostać wyłączone z opodatkowania p.c.c. zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c.

Stanowisko Spółki w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez władze skarbowe. Tytułem przykładu, w interpretacji z dnia 15 września 2010 r. (sygn. ILPB2/436-127/10-2/MK) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał jednoznacznie, iż "jeżeli zatem wskazana pożyczka będzie objęta zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług i jednocześnie korzystać będzie ze zwolnienia od tego podatku, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W konsekwencji opisana we wniosku pożyczka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co oznacza, że na Spółce nie będzie również ciążył obowiązek złożenia deklaracji podatkowej". Podobnie wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 13 września 2010 r. (sygn. IBPBII/1/436-140/10/MZ), potwierdzając, iż "jeżeli usługa udzielonej przez wnioskodawcę pożyczki w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie uznana za podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem lub mieszczącą się w zakresie zwolnienia od tego podatku, umowa pożyczki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i tym samym nie wystąpi obowiązek składania deklaracji w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych".

W praktyce nie budzi przy tym wątpliwości również fakt, iż przedstawione powyżej zasady mają w pełni zastosowanie także w przypadku udzielenia pożyczki podatnikom zagranicznym, tzn. że pożyczki takie nie podlegają opodatkowaniu p.c.c. ze względu na fakt, iż podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług/podatkiem od wartości dodanej.

Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. przez następujące pisma:

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 grudnia 2007 r., sygn. ILPB2/415-200/07-2/AJ (interpretacja dotyczyła pożyczki udzielonej przez polską spółkę niemieckiemu udziałowcowi);

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 stycznia 2008 r., sygn. IBPB2/436-41/07/MZ/KAN-1480/10/07 (interpretacja dotyczyła pożyczki udzielonej przez polska spółkę udziałowcowi z Finlandii);

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 stycznia 2008 r., sygn. IP-PP2-443-463/07-4/Asi (interpretacja dotyczyła pożyczki udzielonej przez polską spółkę szwedzkiemu pożyczkobiorcy).

Takie stanowisko zostało również potwierdzone w wyroku z dnia 19 lutego 2008 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, (wyrok dotyczył udzielenia pożyczki podmiotowi holenderskiemu).

W związku z powyższym, należy przyjąć, że udzielanie przez spółkę pożyczek (w tym również podmiotom zagranicznym) pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c. ze względu na fakt, że stanowi ono czynności objęte regulacją ustawy o VAT (tj. świadczenie usług zwolnionych z podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest, zgodnie ze złożonym wnioskiem, ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 959 z późn. zm., Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 z późn. zm., Dz. U. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy pożyczki.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316) art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm., Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) otrzymał nowe brzmienie: podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Elementami przedmiotowo istotnymi określonej w art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) umowy pożyczki są: obowiązek pożyczkodawcy przeniesienia na własność pożyczkobiorcy określonej ilości pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku oraz obowiązek pożyczkobiorcy zwrotu tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. obowiązek podatkowy ciąży na stronach czynności cywilnoprawnych. W myśl art. 4 pkt 1 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. obowiązek podatkowy przy umowie pożyczki ciąży na biorącym pożyczkę.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

W myśl powyższego artykułu czynności cywilnoprawne w tym umowy pożyczki podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa pożyczki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa została zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Pożyczka podlega również podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jak i uzupełnienia wynika, iż T. Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest spółką należącą do grupy T., prowadzącej działalność w obszarze rozwoju i obsługi nieruchomości, w tym w szczególności centrów oraz parków handlowych. Dodatkowo, Grupa T. zajmuje się również rozwojem powierzchni biurowych oraz prywatnych lokali mieszkalnych w Europie Centralnej. Wnioskodawca wskazał daty zawarcia umów pożyczek: 27 grudnia 2010 r., 29 stycznia 2010 r., 7 grudnia 2006 r., 23 stycznia 2006 r., 1 marca 2005 r., 1 marca 2005 r., 1 marca 2005 r., 22 lutego 2005 r., 15 stycznia 2003 r., 20 grudnia 2002 r., 11 października 2002 r., 22 kwietnia 2003 r., 12 kwietnia 2003 r., 20 grudnia 2001 r., 14 grudnia 2001 r., 29 października 2001 r., 19 września 2001 r., 22 sierpnia 2001 r., 21 maja 2001 r., 28 marca 2002 r., 12 października 2001 r., 16 marca 2001 r., 27 lutego 2001 r., 31 stycznia 2001 r., 29 kwietnia 1998 r., 30 kwietnia 1997 r. Ponadto poinformował, iż w chwili zawarcia umów pożyczek pieniądze znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. na rachunku bankowym Spółki prowadzonym przez bank na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Umowy pożyczek zostały zawarte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka udzieliła dwie pożyczki polskiej spółce córce będącej spółką kapitałową (a zatem pożyczki te zostały udzielone spółce kapitałowej przez jej wspólnika). Powyższe pożyczki na rzecz spółki córki zostały udzielone w dniach: 30 kwietnia 1997 r. i 1 marca 2005 r.

A zatem, umowy pożyczek podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004 r. nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności na podstawie odrębnych przepisów jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona od tego podatku.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2006 r. nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 21 kwietnia 2010 r. nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 22 kwietnia 2010 r. nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2007 r. w art. 1a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych dodano pkt 7, zgodnie z którym użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższa czynność będzie podlegała regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie umowy pożyczki podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 20 kwietnia 2011 r. Nr IPPP3/443-121/11-2/LK dotyczącej podatku od towarów i usług, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż zgodnie z art. 28b ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. jak i w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. usługi udzielenia pożyczek przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów spełniających definicję podatnika z art. 28a ustawy mających siedzibę poza terytorium kraju (Danii oraz Szwecji) będą opodatkowane w miejscu siedziby usługobiorcy, tj. Danii, Szwecji. Natomiast usługi udzielania pożyczek świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz podatników polskich do dnia 31 grudnia 2010 r. korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65.22. jako usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym. Natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r. usługi te będą korzystały ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Zgodnie z art. 9 pkt 10 lit. h) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w brzmieniu obowiązującym na dzień 1 marca 2005 r. zwalnia się od podatku pożyczki udzielane przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej.

Reasumując należy stwierdzić, iż umowy pożyczek podlegały podatkowi od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast, jeżeli ww. pożyczki były objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, powyższe czynności zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Końcowo należy wskazać, iż w sytuacji gdy umowa pożyczki udzielona w dniu 1 marca 2005 r. przez Spółkę spółce córce będącej spółką kapitałową (w której Spółka jest udziałowcem), nie była objęta zakresem podatku od towarów i usług, wówczas czynność ta korzystała ze zwolnienia zgodnie z art. 9 pkt 10 lit. h) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz wyroku należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl