IPPB2/436-24/07-2/MZ - Czy pożyczka zaciągnięta na realizację celów oświatowych nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-24/07-2/MZ Czy pożyczka zaciągnięta na realizację celów oświatowych nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania umowy pożyczki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania umowy pożyczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja statutowo realizuje projekty społeczne, edukacyjne, badawcze itp., z tytułu których nie osiąga żadnych zysków (działalność non-profit). Reguluje to art. 5 pkt 2 lit. c) i lit. n) Statutu Fundacji. Podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 1.800,00 zł został zapłacony przez Fundację w związku z zaciągniętą pożyczką od P. - A. F. P. I. O. Sp. z o.o. w wysokości 90.000,00 zł. Pożyczka została udzielona na cele statutowe - realizacja projektów partnerskich "B. R. O. E. F. S.. Informacja, doradztwo, szkolenia" i "Z. R. O. E. F. S.. Informacja, doradztwo i szkolenia", w których Fundacja jako partner odpowiedzialna jest za organizację i przeprowadzenie bezpłatnych szkoleń wspierających potencjalnych projektodawców E. F. S. (m.in. organizacje pozarządowe, szkoły, przedszkola, uczelnie, samorządy lokalne i regionalne) w pisaniu i zarządzaniu projektami społecznymi. Projekty te są finansowane z E. F. S. i na podstawie umowy zawartej z Grandodawcą (P. A. R. P.) rozliczane są na zasadach refundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy umowa pożyczek zawarta pomiędzy "P.-A.F.P.I.O." Sp. z o. o., a Fundacją A. O. jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. Pożyczka została zaciągnięta na realizację celów oświatowych, w związku z tym ta czynność cywilnoprawna nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Wnioskodawca w złożonym wniosku powołał art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który zawiera wykaz czynności niepodlegających opodatkowaniu, a nie zwolnionych z podatku.

Zwolnienie podatkowe i niepodleganie podatkowi spełniają podobne funkcje na gruncie danego podatku. W obydwu sytuacjach skutkiem jest niepowstanie obowiązku zapłaty podatku. Jednakże są to tylko podobne, a nie identyczne funkcje.

W przypadku zwolnienia podatkowego mamy do czynienia z objęciem danej kategorii sytuacji zakresem danego podatku, która jest jednak wyeliminowana z opodatkowania na podstawie wyraźnego przepisu wprowadzającego takie zwolnienie.

Natomiast w razie niepodlegania podatkowi, te sytuacje nie są w ogóle objęte danym podatkiem.

Ustawodawca w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) wyłączył z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności w sprawach enumeratywnie w tym przepisie wymienionych.

Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia znajdują się w następujących aktach prawnych w:

1.

ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

2.

ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.),

3.

ustawie z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75 poz. 469 z późn. zm.),

4.

ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.),

5.

ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135),

6.

ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.).

W przedstawionym stanie faktycznym powołane przez Fundację przepisy art. 2 pkt 1 lit. f) nie mają zastosowania w niniejszej sprawie, ponieważ podstawę kwalifikowania tej konkretnej czynności nie są ww. ustawy tylko statut fundacji.

Ponieważ pożyczka jest czynnością cywilnoprawną określoną w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) i jako taka podlega opodatkowaniu w myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ewentualnie można by rozpatrywać skutki podatkowe od zawartych umów pożyczek na gruncie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który zawiera katalog czynności cywilnoprawnych niepodlegających podatkowi.

Jednak z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, że Podatnik może skorzystać z powyższego przepisu.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Państwa do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl