IPPB2/436-229/12-5/MZ - Ustalenie skutków podatkowych dotyczących nabycia budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-229/12-5/MZ Ustalenie skutków podatkowych dotyczących nabycia budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 23 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) na wezwanie z dnia 13 sierpnia 2012 r. Nr IPPP1/443-434/12-3/PR i Nr IPPB2/436-229/12-2/MZ (data nadania 14 sierpnia 2012 r., data doręczenia 17 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących nabycia budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX i CCC - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących nabycia budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX i CCC.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

P., której podstawowa działalność polega na realizowaniu inwestycji budowlanych w postaci kompleksów mieszkalnych, budynków biurowych oraz handlowych, zawarła przedwstępną umowę sprzedaży z M.

Przedmiotem przedwstępnej umowy sprzedaży są:

* prawo użytkowania wieczystego działki nr ZZZ o obszarze 6.130 m2, oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ba (tereny przemysłowe) oraz prawo własności znajdującego się na tej działce budynku,

* prawo użytkowania wieczystego działki nr XXX o obszarze 20.043 m2, oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ba (tereny przemysłowe) oraz prawo własności do kilkunastu budynków i budowli posadowionych na tej działce (tekst jedn.: dwóch budynków produkcyjnych, jednego budynku produkcyjno-administracyjnego, budynku portierni, pięciu budynków magazynowych, budynku spawalni, dwóch wiat stalowych, zadaszenia nad suszarnią, oczyszczalni ścieków, dwóch basenów przeciwpożarowych, składu opału, zasiek żużel),

* prawo własności do działki nr CCC o obszarze 3.699 m2, oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ba (tereny przemysłowe) oraz prawo własności znajdujących się na tej działce budynków i budowli, to jest piwnicy murowanej oraz dwóch wiat,

* prawo użytkowania wieczystego do niezabudowanej działki nr BBB o obszarze 2.166 m2, oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ti (inne tereny komunikacyjne) i Bp (zurbanizowane tereny niezabudowane).

Prawo użytkowania wieczystego i prawo własności działek nr ZZZ i XXX i BBB oraz własności budynków i budowli na nich posadowionych zostały nabyte z mocy samego prawa przez przedsiębiorstwo państwowe M. dnia 5 grudnia 1990 r., na podstawie art. 2 ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości (Dz. U. Nr 79, poz. 464, z późn. zm.), co zostało stwierdzone ostateczną decyzją Wojewody Warszawskiego Nr AAA z 18 lipca 1995 r., przy czym decyzja nie określała celu na jaki działki te wraz z budynkami i budowlami zostają oddane.

Prawo własności działki nr CCC oraz budynku i budowli na niej posadowionych zostało nabyte przez przedsiębiorstwo państwowe M. od osoby fizycznej w drodze umowy sprzedaży, udokumentowanej aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza 16 listopada 1990 r.

Następnie przedsiębiorstwo państwowe M. zostało sprywatyzowane, w drodze prywatyzacji bezpośredniej, przeprowadzonej na podstawie przepisów ustawy z 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw Państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298, z późn. zm.). Na podstawie powyższej ustawy zostało utworzone M. spółka akcyjna, czyli Sprzedający.

W związku z ww. prywatyzacją, Sprzedający zawarł umowę oddania mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania, która została określona jako "umowa typu leasingowego" (Akt notarialny z 21/12/1996 r., Rep. A nr SSS), a następnie w wykonaniu tej umowy, Sprzedający zawarł umowę przeniesienia mienia Skarbu Państwa (Akt Notarialny z 22/04/2004 r., Rep. A nr DDD). Na podstawie przedmiotowych umów Sprzedający stał się najpierw użytkownikiem nieruchomości, a następnie ich właścicielem. Obie te umowy dotyczyły wszystkich działek oraz budynków i budowli będących przedmiotem umowy zawartej przez Wnioskodawcę i Sprzedającego.

Sprzedający nie ponosił w okresie ostatnich 5 lat wydatków na ulepszenie budynków i budowli znajdujących się na działkach nr ZZZ, XXX i CCC, których wartość przewyższałaby 30% wartości początkowej tych budynków i budowli.

Ponadto, w okresie przekraczającym ostatnie 2 lata Sprzedający wynajmował i nadal wynajmuje niektóre z budynków zlokalizowanych na działkach nr ZZZ, XXX i CCC, dokonując czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W stosunku do wydzierżawianych budynków Sprzedający wystawiał i nadal wystawia na rzecz dzierżawców faktury zawierające podatek należny.

Budynki znajdujące się na działkach nr ZZZ, XXX i CCC znajdują się w złym stanie technicznym, w związku z czym Spółka planuje dokonać ich rozbiórki. Co więcej, Spółka planuje w najbliższym czasie poczynić przygotowania niezbędne do naniesienia na nabywanych działkach nowych obiektów budowlanych, w szczególności zamierza wystąpić o stosowne pozwolenia na budowę.

Ponadto, zarówno Spółka, jak i Sprzedający są zarejestrowanymi podatnikami VAT w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Pismem z dnia 13 sierpnia 2012 r. Nr IPPP1/443-434/12-3/PR i Nr IPPB2/436-229/12-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

1.

Uzupełnienie stanu faktycznego o następujące elementy:

a.

Wskazanie, czy po nabyciu (przeniesieniu mienia Skarbu państwa na rzecz M.) przedmiotowych nieruchomości ponoszone były wydatki na ulepszenia budynków i budowli znajdujących się na działkach ZZZ, XXX, CCC w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej każdego budynku/budowli, należy również wskazać kiedy ww. ulepszenia zostały oddane do użytkowania.

b.

Wskazanie, czy M. przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z transakcją nabycia przedmiotowych nieruchomości bądź prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z poczynionymi nakładami.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

1.

W odniesieniu do pierwszego pytania zawartego w wezwaniu Wnioskodawca informuje, że M. S.A. nie ponosiło, w okresie 5 lat poprzedzających transakcję sprzedaży nieruchomości na rzecz Spółki, wydatków na ulepszenie budynków lub budowli znajdujących się na działkach ZZZ, XXX, CCC, które stanowiłyby przynajmniej 30% wartości początkowej tych obiektów. Przeprowadzane były jedynie drobne remonty np. częściowe pokrycie dachu czy przesunięcie ścianek działowych, których wartość nie przekroczyła 30% wartości początkowej budynków.

2.

W odniesieniu do drugiego pytania zawartego w wezwaniu wskazano, że M. S.A. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych nieruchomości ani w związku z poczynionymi nakładami. Przejecie nieruchomości przez M. S.A. w ramach prywatyzacji bezpośredniej nie wiązało się z wystąpieniem kwot podatku VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie poinformować, iż M. S.A., w zakresie transakcji sprzedaży na rzecz Spółki budynków i budowli znajdujących się na działkach ZZZ, XXX, CCC, w związku ze złożeniem wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku VAT, uzyskało indywidualną interpretację indywidualną z 8 sierpnia 2012 r. sygn. IPPP1/443-433/12-5/EK wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Zgodnie z interpretacją z 8 sierpnia 2012 r. sygn. IPPP1/443-433/12-5/EK pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy o VAT budynków i budowli położonych na działkach nr ZZZ, XXX, CCC wystąpiło w 1996 r. w związku z oddaniem tych obiektów M. S.A. do odpłatnego korzystania przez Skarb Państwa na podstawie umowy typu leasingowego, które na mocy ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.) stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził w treści poniższej interpretacji, że "stanowisko Wnioskodawcy, iż do pierwszego zasiedlenia budynków i budowli znajdujących się na działkach ZZZ, XXX i CCC doszło w roku 1996, tj. w momencie oddania mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania i w rezultacie na mocy art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaż przedmiotowych działek będzie opodatkowana stawką 23% należało uznać za prawidłowe".

Spółka zwraca się z prośbą o wzięcie pod uwagę powyższego stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażonego w interpretacji z 8 sierpnia 2012 r. sygn. IPPP1/443 -433/12-5/EK wydanej dla M. S.A., jako że wydane ono zostało w odniesieniu do transakcji będącej przedmiotem wniosku o interpretację złożonego przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki niezabudowanej nr BBB podlega opodatkowaniu VAT.

2.

Czy w stosunku do budynków posadowionych na działce nr CCC pierwsze zasiedlenie wystąpiło w związku z nabyciem tej działki przez przedsiębiorstwo państwowe w 1990 r. od osoby fizycznej. Czy w rezultacie, na mocy art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, Sprzedający i Wnioskodawca mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia od VAT i wyboru opcji opodatkowania w stosunku do tych budynków i związanego z nimi prawa własności działki nr CCC.

3.

Czy w stosunku do budynków posadowionych na działkach nr ZZZ i XXX, jak również w stosunku do działki nr CCC, jeśli nabycie tej działki od osoby fizycznej w 1990 r. nie wiązało się z wystąpieniem pierwszego zasiedlenia, pierwsze zasiedlenie wystąpiło w związku z przystąpieniem przez Sprzedającego do umowy oddania mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania z 1996 r. bądź też z umową przeniesienia mienia Skarbu Państwa z 2004 r. Czy w rezultacie, na mocy art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, Sprzedający i Wnioskodawca mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia od VAT i wyboru opcji opodatkowania w stosunku do tych budynków i związanych z nimi praw własności gruntu oraz praw użytkowania wieczystego gruntu.

4.

Czy jeśli sytuacje wskazane w pytaniach 2 i 3 nie wiązały się z wystąpieniem pierwszego zasiedlenia, to w przypadku budynków i budowli będących przedmiotem wynajmu opodatkowanego VAT, który rozpoczął się co najmniej 2 lata temu, doszło do pierwszego zasiedlenia, a w konsekwencji na mocy art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT Sprzedający i Wnioskodawca mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia i wyboru opcji opodatkowania w stosunku do tych budynków i budowli oraz związanych z nimi praw własności gruntu oraz praw użytkowania wieczystego gruntu... W przypadku możliwości wyboru opcji opodatkowania jaka część wartości gruntu oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu powinna podlegać opodatkowaniu VAT.

5.

Czy jeśli sytuacje wskazane w pytaniach 2 i 3 nie wiązały się z wystąpieniem pierwszego zasiedlenia, a jednocześnie dane budynki i budowle nie były przedmiotem wynajmu opodatkowanego VAT, to transakcja sprzedaży takich budynków na podstawie Umowy będzie wiązać się z wystąpieniem pierwszego zasiedlenia, a w konsekwencji sprzedaż takich budynków i budowli oraz działek nr ZZZ, XXX4 i CCC w części związanej z takimi budynkami i budowlami będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

6.

Czy w przypadku opodatkowania VAT sprzedaży budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX, CCC i BBB ich sprzedaż nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o p.c.c.

7.

Czy, w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z nabywaniem przedmiotowych nieruchomości.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w części dotyczącej nabycia budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX i CCC, w zakresie nabycia prawa wieczystego użytkowania działki niezabudowanej o nr BBB w dniu 17 sierpnia 2012 r. została wydana interpretacja Nr IPPB2/436-229/12-3/MZ. W zakresie podatku od towarów i usług zostały wydane interpretacje; w dniu 14 sierpnia 2012 r. Nr IPPP1/443-434/12-2/PR oraz w dniu 31 sierpnia 2012 r. Nr IPPP1/443-434/12-5/PR.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opodatkowania VAT sprzedaży budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX, CCC i BBB, na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o p.c.c. dostawa tych nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o p.c.c. nie podlegają opodatkowaniu czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem VAT,

b.

zwolniona z podatku VAT, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach.

Jeśli więc dostawa nieruchomości objęta jest opodatkowaniem podatkiem VAT (nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku), nie podlega ona opodatkowaniu p.c.c. Potwierdzenie takiej tezy można odnaleźć w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych m.in. w wyroku WSA w Poznaniu z 13 grudnia 2007 r. (sygn. I SA/Po 1072/07), gdzie sąd stwierdza, że "po 1 maja 2004 r. również grunty podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż są towarem według art. 2 pkt 6 ustawy. Z kolei art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 z późn. zm.) stanowi, że nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części. Tak więc umowy sprzedaży nieruchomości zawierane przez podatników podatku od towarów i usług, objętych obowiązkiem podatkowym, są wyłączone z obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych".

W związku z powyższym, w przypadku opodatkowania VAT sprzedaży budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX, CCC i BBB, sprzedaż ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o p.c.c. Powyższa konkluzja znajduje zastosowanie również w sytuacji gdy opodatkowanie VAT będzie wynikać z decyzji Sprzedającego i Wnioskodawcy co do wyboru opcji opodatkowania VAT zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- (uchylone),

- umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że umowa zobowiązująca do przeniesienia nieruchomości będzie miała formę umowy sprzedaży. Stosownie do postanowień art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. umowy sprzedaży.

Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając jednakże na uwadze zdarzenie przyszłe opisane we wniosku podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż P., której podstawowa działalność polega na realizowaniu inwestycji budowlanych w postaci kompleksów mieszkalnych, budynków biurowych oraz handlowych, zawarła przedwstępną umowę sprzedaży z M. Przedmiotem przedwstępnej umowy sprzedaży są: prawo użytkowania wieczystego działki nr ZZZ o obszarze 6.130 m2, oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ba (tereny przemysłowe) oraz prawo własności znajdującego się na tej działce budynku, prawo użytkowania wieczystego działki nr XXX o obszarze 20.043 m2, oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ba (tereny przemysłowe) oraz prawo własności do kilkunastu budynków i budowli posadowionych na tej działce (tekst jedn.: dwóch budynków produkcyjnych, jednego budynku produkcyjno-administracyjnego, budynku portierni, pięciu budynków magazynowych, budynku spawalni, dwóch wiat stalowych, zadaszenia nad suszarnią, oczyszczalni ścieków, dwóch basenów przeciwpożarowych, składu opału, zasiek żużel), prawo własności do działki nr CCC o obszarze 3.699 m2, oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ba (tereny przemysłowe) oraz prawo własności znajdujących się na tej działce budynków i budowli, to jest piwnicy murowanej oraz dwóch wiat, prawo użytkowania wieczystego do niezabudowanej działki nr BBB o obszarze 2.166 m2, oznaczonej w ewidencji gruntów jako Ti (inne tereny komunikacyjne) i Bp (zurbanizowane tereny niezabudowane).

W interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2012 r. Nr IPPP1/443-434/12-5/PR Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w zakresie podatku od towarów i usług wskazał, iż do pierwszego zasiedlenia budynków i budowli znajdujących się na działkach ZZZ, XXX i CCC doszło w roku 1996, tj. w momencie oddania mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania i w rezultacie na mocy art. 43 ust. 10 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaż przedmiotowych działek wraz ze znajdującymi się na nich budynkami i budowlami będzie opodatkowana stawką 23%.

A zatem, skoro transakcja sprzedaży budynków i budowli oraz własności i praw użytkowania wieczystego działek nr ZZZ, XXX i CCC będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, powyższa czynność zostanie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl