IPPB2/436-224/11-2/MZ - Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych pożyczki zaciągniętej w celu realizacji projektu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-224/11-2/MZ Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych pożyczki zaciągniętej w celu realizacji projektu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umów pożyczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umów pożyczek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

S. sp. z o.o., spółka z siedzibą w Polsce (dalej: "Wnioskodawca" lub "S. "), planuje rozwinąć prowadzoną działalność gospodarczą poprzez realizację projektu inwestycyjnego polegającego na zakupie/budowie maszyny papierniczej. Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie na przedmiotową inwestycję z Programu Operacyjnego "Innowacyjna Gospodarka".

Wnioskodawca planuje sfinansować projekt inwestycyjny poprzez zaciągnięcie jednej lub większej ilości pożyczek (dalej: "Umowa Pożyczki/Umowy Pożyczek"), które zostaną udzielone przez spółkę z siedzibą w Finlandii (O.) bądź inną zagraniczną spółkę z grupy Wnioskodawcy - dalej: "Pożyczkodawca". Jedynym udziałowcem S. jest spółka E. S.A., spółka akcyjna z siedziba w Polsce, w której 100% udziałów posiada spółka O.

Stopień powiązania Stron Umowy Pożyczki/Umów Pożyczek:

Pożyczkodawca w momencie udzielania pożyczki/pożyczek nie będzie bezpośrednim udziałowcem Wnioskodawcy.

Miejsce zawarcia i wykonania Umowy Pożyczki/Umów Pożyczek:

Umowy Pożyczek zostaną zawarte i podpisane w imieniu Wnioskodawcy i Pożyczkodawcy przez upoważnione osoby poza terytorium Polski. W momencie zawarcia Umów Pożyczek, środki finansowe będące ich przedmiotem i przeznaczone na wypłatę kwoty pożyczek będą znajdowały się poza terytorium Polski (np. na zagranicznym koncie Pożyczkodawcy). Dopiero po zawarciu Umów Pożyczek, środki finansowe zostaną przelane na wskazane przez Wnioskodawcę konto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym, zawarcie przez Wnioskodawcę Umowy Pożyczki/Umów Pożyczek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zawarcie Umowy Pożyczki/Umów Pożyczek, zgodnie z art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych, z następujących przyczyn:

1.

środki finansowe będące przedmiotem Umowy Pożyczki/Umów Pożyczek będą znajdowały się w momencie ich zawarcia za granicą (np. na zagranicznym koncie Pożyczkodawcy), i

2.

Umowa Pożyczki/Umowy Pożyczek zostaną zawarte i podpisane poza terytorium Polski.

UZASADNIENIE

Artykuł 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu. W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b), podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki. Jednocześnie, zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi jedynie wtedy, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W przedstawionym stanie faktycznym, rzeczy (środki finansowe) będące przedmiotem Umowy Pożyczki/Umów Pożyczek, w momencie ich zawarcia będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (np. na zagranicznym koncie Pożyczkodawcy). Zgodnie ze wskazanym powyżej art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w sytuacji gdy rzeczy będące przedmiotem umowy cywilnoprawnej znajdują się w momencie zawarcia tejże umowy za granicą, aby dana umowa (w tym także umowa pożyczki) podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, muszą być spełnione łącznie oba warunki:

1.

nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

2.

czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

W przedmiotowym stanie faktycznym, drugi z powyższych warunków nie będzie spełniony, gdyż Umowa Pożyczki/Umowy Pożyczek zostaną zawarte i podpisane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Zatem zgodnie z art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przedmiotowe Umowy Pożyczek nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych, prezentowanych w publikowanych przez Ministra Finansów indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. Między innymi, stanowisko takie zostało zaprezentowane w następujących interpretacjach wydanych przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 2 maja 2011 r. o sygn. ILPB2/436-32/11 -3/MK, który stwierdził, że: "Reasumując, skoro umowa pożyczki została zawarta poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Wielka Brytania) i środki pieniężne będące jej przedmiotem w chwili jej zawarcia również znajdowały się poza granicami kraju, to pożyczka ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy)".

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 20 kwietnia 2011 r. o sygn. IPPB2/436 -21/11-2/AF, który potwierdził stanowisko podatnika, że "każda pożyczka, która zostanie udzielona przez Pożyczkodawcę, nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku, gdy umowa pożyczki zostanie zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w momencie podpisania umowy pożyczane pieniądze będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej".

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 18 stycznia 2011 r. o sygn. ILPB2/436 -241/10-2/MK, który potwierdził, iż: "umowa pożyczki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z zapisem art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdowały się za granicą oraz czynność została dokonana poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej".

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 30 września 2010 r. o sygn. ITPB2/436 -139/10/TJ;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 11 sierpnia 2010 r. o sygn. ILPB2/436 -103/10-2/MK;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 21 grudnia 2010 r. o sygn. ILPB2/436 -209/10-3/MK;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 21 grudnia 2010 r. o sygn. IPPB2/436 -380/10-4/AF;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 20 grudnia 2010 r. o sygn. IPPB2/436 -383/10-4/MZ;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 19 listopada 2010 r. o sygn. IPPB2/436 -320/10-3/MZ, który stwierdził, że: " (...) każda umowa pożyczki która zostanie Spółce udzielona przez Pożyczkodawcę (o ile nie zmieni się stan faktyczny i prawny), nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ jak wskazuje Wnioskodawca środki pieniężne w chwili jej zawarcia będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz umowa pożyczki będzie zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej".

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 22 marca 2010 r. o sygn. IPPB2/436 -526/09-4/AF;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 12 marca 2010 r. o sygn. IBPBII/1/436 -322/09/AŻ;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 23 grudnia 2009 r. o sygn. IPPB2/436 -357/09-4/MZ;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 17 grudnia 2009 r. o sygn. IPPB2/436 -358/09-4/AF;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 17 grudnia 2009 r. o sygn. IPPB2/436 -362/09-4/AF;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 17 grudnia 2009 r. o sygn. IPPB2/436 -356/09-4/AF;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 17 grudnia 2009 r. o sygn. IPPB2/436 -353/09-4/AF.

Dodatkowo na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje na pismo Ministra Finansów z dnia 20 lipca 1995 r., sygn. PO 7/D-825-219/95, wydane jeszcze na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o opłacie skarbowej, w którym wyraźnie stwierdza się, iż w sytuacji, gdy przedmiotem umowy pożyczki są pieniądze lub rzeczy oznaczone co do gatunku znajdujące się w chwili zawierania umowy poza granicami RP, wówczas umowa taka nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 1 ust. 3 ustawy o opłacie skarbowej".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Artykuł 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, że przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Do elementów znamionujących umowę pożyczki należy obowiązek jej zwrotu. Przy czym, nie tyle dotyczy to oznaczenia terminu zwrotu, ile zaznaczenia samego obowiązku zwrotu - który, jak wskazuje się w orzecznictwie, w myśl art. 720 § 1 ww. ustawy, jest elementem przedmiotowo istotnym dla tego rodzaju umowy, bez którego nie ma umowy pożyczki. W zależności od tego, jak zostanie ukształtowana przez strony umowa pożyczki, może ona przyjąć postać umowy nieodpłatnej bądź też odpłatnej, gdzie pożyczkobiorca zobowiązany będzie do zapłaty odsetek. Umowa pożyczki jest umową konsensualną. Dochodzi do skutku poprzez zgodne oświadczenia woli.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa pożyczki będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze będą znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa zostanie zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Pożyczka będzie również podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia będą znajdowały się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje sfinansować projekt inwestycyjny poprzez zaciągnięcie jednej lub większej ilości pożyczek (dalej: "Umowa Pożyczki/Umowy Pożyczek"), które zostaną udzielone przez spółkę z siedziba w Finlandii (O.) bądź inną zagraniczną spółkę z grupy Wnioskodawcy - dalej: "Pożyczkodawca". Jedynym udziałowcem S. jest spółka E. S.A., spółka akcyjna z siedziba w Polsce, w której 100% udziałów posiada spółka O. Pożyczkodawca w momencie udzielania pożyczki/pożyczek nie będzie bezpośrednim udziałowcem Wnioskodawcy. Umowy Pożyczek zostaną zawarte i podpisane w imieniu Wnioskodawcy i Pożyczkodawcy przez upoważnione osoby poza terytorium Polski. W momencie zawarcia Umów Pożyczek, środki finansowe będące ich przedmiotem i przeznaczone na wypłatę kwoty pożyczek będą znajdowały się poza terytorium Polski (np. na zagranicznym koncie Pożyczkodawcy). Dopiero po zawarciu Umów Pożyczek, środki finansowe zostaną przelane na wskazane przez Wnioskodawcę konto.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż umowy pożyczek opisane we wniosku (o ile nie zmieni się stan faktyczny i prawny) nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ jak wskazuje Wnioskodawca środki pieniężne w chwili ich zawarcia będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz umowy pożyczek zostaną zawarte poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji organów podatkowych w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, co do zasady wiążą one w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl