IPPB2/436-175/08-2/MZ - Umowa zamiany nieruchomości pomiędzy spółką a gminą a obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-175/08-2/MZ Umowa zamiany nieruchomości pomiędzy spółką a gminą a obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umowy zamiany - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umowy zamiany.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

P... Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") została założona w celu realizowania projektów deweloperskich prowadzonych przez PK... I... Sp. z o.o. i jest podmiotem w 100% należącym do grupy XX.

W ramach swojej działalności Spółka zamierza zawrzeć z Gminą Miasta G... (dalej: "Gmina") umowę zamiany nieruchomości. W tym celu w dniu 19 czerwca 2007 r. została zawarta pomiędzy Gminą a Spółką umowa przedwstępna (dalej: "Umowa przedwstępna"), zobowiązująca strony do zawarcia ostatecznej umowy zamiany nieruchomości.

Z treści tej umowy wynika, iż przedmiotem zamiany mają być:

*

po stronie Gminy: wskazany w Umowie przedwstępnej grunt (dalej: "Grunt") należący do jednostki samorządu terytorialnego - Gminy;

*

po stronie Spółki: lokale mieszkalne stanowiące odrębne nieruchomości (dalej: "Lokale mieszkaniowe").

Zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 4) ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) (dalej: "ustawa o gospodarce nieruchomościami") dotyczącym czynności zamiany - oferta Spółki została wybrana w drodze bezprzetargowej przez komisję, powołaną przez Prezydenta Miasta G... w celu wyboru najkorzystniejszej oferty dotyczącej nabycia prawa własności gruntu położonego na terenie Gminy.

Zgodność planowanej transakcji zamiany nieruchomości z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami została potwierdzona w opinii prawnej wydanej Spółce przez kancelarię prawną.

Przedmiotowa transakcja zamiany korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Planowana w ramach zamiany dostawa Lokali na rzecz Gminy będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie zwolnienia dla obiektów budownictwa mieszkaniowego wymienionego w art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej: "ustawa o VAT"). Natomiast dostawa Gruntu na rzecz Spółki będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, z uwagi na fakt, iż na Gruncie znajduje się trwale z nim związany budynek kwalifikujący się do zwolnienia dla obiektów budownictwa mieszkaniowego, a zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, umowa zamiany nieruchomości pomiędzy Spółką a Gminą będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych przewidzianego w art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o PCC?

Zdaniem wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, przedstawiona w stanie faktycznym transakcja zamiany nieruchomości pomiędzy Spółką a Gminą zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej; "PCC") na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o PCC, ponieważ czynność zamiany podlega przepisom o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Jednakże, na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o PCC, podatkowi temu nie podlegają m.in. czynności w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami. Oznacza to, iż przepisy ustawy o PCC należy stosować łącznie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Czynność zamiany, której przedmiotem jest nieruchomość będąca własnością Skarbu Państwa oraz własnością jednostki samorządu terytorialnego podlega przepisom o gospodarce nieruchomościami.

Wynika to wprost z brzmienia art. 13 ust. 1 w powiązaniu z art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, które stanowią podstawę prawną dla dokonywania zamiany nieruchomości jednostek samorządowych na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych i prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami: nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych.

Nie ulega wątpliwości, że przedmiotowa transakcja dotyczy zamiany nieruchomości należących do jednostki samorządu terytorialnego - Gminy, na nieruchomości stanowiące własność osoby prawnej - Spółki. Zatem art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami odnosi się bezpośrednio do stanu faktycznego, jaki występuje w przedmiotowej transakcji.

Należy podkreślić, że przedmiotowa czynność zamiany nieruchomości zostanie dokonana w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarce nieruchomościami. W szczególności z art. 28 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej. Natomiast zgodnie z przepisem art. 37 ust. 2 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej w przypadku, gdy zbycie następuje w drodze zamiany.

Na podstawie przytoczonych w niniejszym wniosku przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami należy stwierdzić, że czynność zamiany Lokali na Grunty, która zostanie dokonana pomiędzy Spółką a Gminą, podlega przepisom o gospodarce nieruchomościami i powinna zostać przeprowadzona zgodnie z tymi przepisami.

Zgodnie z art. 4 pkt 2 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy o PCC obowiązek podatkowy przy umowie zamiany ciąży solidarnie na stronach czynności.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż ze względu na fakt, że czynność zamiany podlega przepisom o gospodarce nieruchomościami, wyłączenie z opodatkowania PCC na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o PCC znajdzie zastosowanie w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku. W konsekwencji, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty PCC od planowanej umowy zamiany Lokali mieszkaniowych na Grunt będący własnością Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Wnioskodawca w złożonym wniosku powołał art. 2 pkt 1 lit. g) powyższej ustawy, który zawiera wykaz czynności niepodlegających opodatkowaniu, a nie zwolnionych z podatku.

Zwolnienie podatkowe i niepodleganie podatkowi spełniają podobne funkcje na gruncie danego podatku. W obydwu sytuacjach skutkiem jest niepowstanie obowiązku zapłaty podatku. Jednakże są to tylko podobne, a nie identyczne funkcje.

W przypadku zwolnienia podatkowego mamy do czynienia z objęciem danej kategorii sytuacji zakresem danego podatku, która jest jednak wyeliminowana z opodatkowania na podstawie wyraźnego przepisu wprowadzającego takie zwolnienie.

Natomiast w razie niepodlegania podatkowi, te sytuacje nie są w ogóle objęte danym podatkiem.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) powyższej ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2693 z późn. zm.) nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

A zatem, jeżeli umowa zamiany następuje na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, to czynność ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl