IPPB2/436-156/10-4/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-156/10-4/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2010 r. (data wpływu 9 lipca 2010 r.) na wezwanie z dnia 30 czerwca 2010 r. Nr IPPB2/436-156/10-2/AF oraz IPPP1/443-576/10-2/AS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych z tytułu zawarcia umów pożyczek dla pożyczkobiorcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych z tytułu zawarcia umów pożyczek dla pożyczkobiorcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

1.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę pożyczki z inną polską spółką (sp. z o.o.). Wnioskodawca będzie pożyczkobiorcą. Obie spółki (pożyczkobiorca i pożyczkodawca) są czynnymi podatnikami VAT. Pożyczkodawca nie ma w przedmiocie swojej działalności czynności udzielania pożyczek. Miejscem dokonania czynności cywilnoprawnych (miejsce podpisania umowy pożyczki) będzie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W dniu zawarcia umowy pożyczki środki pieniężne znajdować się będą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Wynagrodzeniem dla pożyczkodawcy będzie przewidziane w umowie oprocentowane pożyczonych środków pieniężnych.

2.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę pożyczki z inną polską spółką (sp. z o.o.). Wnioskodawca będzie pożyczkobiorcą. Obie spółki (pożyczkobiorca i pożyczkodawca) są czynnymi podatnikami VAT. Pożyczkodawca ma w przedmiocie swojej działalności czynności udzielania pożyczek. Miejscem dokonania czynności cywilnoprawnych (miejsce podpisania umowy pożyczki) będzie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W dniu zawarcia umowy pożyczki środki pieniężne znajdować się będą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Wynagrodzeniem dla pożyczkodawcy będzie przewidziane w umowie oprocentowane pożyczonych środków pieniężnych.

Różnica w drugim przypadku dotyczy faktu posiadania przez pożyczkodawcę w przedmiocie swojej działalności czynności udzielenia pożyczek.

Pismem z dnia 30 czerwca 2010 r. Nr IPPB2/436-156/10-2/AF oraz Nr IPPP1/443-576/10-2/AS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania przedstawienie dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii urzędowo poświadczonego odpisu), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla Pana Michała C., który podpisał wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie skutecznie doręczono dniu 5 lipca 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie pismem z dnia 6 lipca 2010 r. (data nadania 7 lipca 2010 r., data wpływu 9 lipca 2010 r.) przesyłając w załączeniu kopię urzędowo poświadczonego odpisu KRS.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy umowa pożyczki będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych dla pożyczkobiorcy albo pożyczkodawcy. Czy umowa pożyczki będzie podlegała ustawie o podatku od towarów i usług... (pożyczkodawca nie ma w przedmiocie swojej działalności czynności udzielania pożyczek).

2.

Czy umowa pożyczki będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych dla pożyczkobiorcy albo pożyczkodawcy. Czy umowa pożyczki będzie podlegała ustawie o podatku od towarów i usług... (pożyczkodawca ma w przedmiocie swojej działalności czynności udzielania pożyczek).

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych z tytułu zawarcia umów pożyczek dla pożyczkobiorcy. W zakresie skutków podatkowych z tytułu zawarcia umów pożyczek dla pożyczkodawcy zostało wydane postanowienie Nr IPPB2/436-156/10-5/AF. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki, w myśl art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowa pożyczki między spółkami nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, w przypadku gdy przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Ponadto udzielenie pożyczki, zdaniem Spółki, należy kwalifikować jako odpłatne świadczenie usług zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649), umowa pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Elementami przedmiotowo istotnymi określonej w art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) umowy pożyczki są: obowiązek pożyczkodawcy przeniesienia na własność pożyczkobiorcy określonej ilości pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku oraz obowiązek pożyczkobiorcy zwrotu tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

W myśl powyższego artykułu czynności cywilnoprawne w tym umowy pożyczki podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że miejscem dokonania czynności cywilnoprawnych (miejscem podpisania umowy pożyczki) będzie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W dniu zawarcia umowy pożyczki środki pieniężne znajdować się będą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że pożyczki będą podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych, ponieważ w chwili zawarcia umów pożyczek jej przedmiot, tj. pieniądze będą znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylony),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

W związku z tym podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, dotyczy opodatkowania tym podatkiem umów pożyczek, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższe czynności podlegają regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenia dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług lub zwolnienie jej od tego podatku skutkuje wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy ciąży na biorącym pożyczkę. Podstawę opodatkowania przy umowie pożyczki stanowi kwota lub wartość pożyczki, natomiast stawka podatku wynosi 2% (art. 6 ust. 1 pkt 7 i art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Reasumując należy stwierdzić się, że umowy pożyczek będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy, ponieważ w chwili zawarcia umów pożyczek jej przedmiot, tj. pieniądze będą znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dla opodatkowania powyższych umów pożyczek podatkiem od czynności cywilnoprawnych bez znaczenia pozostaje fakt, czy pożyczkodawca ma, czy też nie ma w przedmiocie swojej działalności czynności udzielania pożyczek. Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy, będzie ciążył na biorącym pożyczkę. Jeżeli natomiast umowy pożyczek będą objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, powyższe czynności zostaną wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl