IPPB2/436-150/07-4/AA - Opodatkowanie podatkiem od spadków i darowizn akcji otrzymanych przez podatnika nieodpłatnie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-150/07-4/AA Opodatkowanie podatkiem od spadków i darowizn akcji otrzymanych przez podatnika nieodpłatnie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007 r. (data wpływu 29 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania otrzymanych nieodpłatnie akcji ww. podatkiem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania otrzymanych nieodpłatnie akcji ww. podatkiem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony na stanowisku Prezesa Spółki z o.o. Podstawą prawną zatrudnienia nie jest umowa o pracę. Wnioskodawca jest zatrudniony na wymienionym stanowisku wskutek uchwały, która nie wykreowała stosunku pracy.

Spółka z o.o. jest spółką filialną międzynarodowej korporacji działającej pod firmą A. C. Spółka z o.o. należy do Grupy Kapitałowej A. tworzonej przez A. C., A. P.Sp. z o.o. i szereg innych spółek.

A. C. zainicjowała program motywacyjny adresowany do niektórych osób zatrudnionych w spółkach należących do Grupy Kapitałowej A., między innymi do osób sprawujących funkcje w organach zarządzających tych spółek. Celem programu jest dalszy rozwój i wzrost zarówno samej A. C. jak i innych spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej A. Zasady programu określa dokument zatytułowany "X".

Najważniejszym celem X jest motywowanie adresatów programu do wykonywania ich obowiązków ramach spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej A. z najwyższą możliwą starannością.

Wspomniany cel jest realizowany poprzez skorelowanie interesów adresatów programu z interesami akcjonariuszy A. C. ten sposób, że adresaci programu otrzymują możliwość objęcia akcji A. C. na zasadach wynikających z Planu X. Plan X stwarza A. C. narzędzia do motywowania i nagradzania osób o szczególnym znaczeniu dla zapewnienia dalszego rozwoju i sukcesu A. C. Zważywszy, że podatnik - jako osoba fizyczna powołana uchwałą do sprawowania funkcji organie zarządzającym spółki z o.o. - należy do katalogu osób objętych zakresem podmiotowym Planu X, w dniu 1 września 2007 r. podatnik otrzymał pierwsze tzw. przyznanie (Vesting) z otrzymanej wrześniowej puli tzw. zastrzeżonych jednostek akcyjnych. Zgodnie z postanowieniami Planu X zastrzeżone jednostki akcyjne nie są akcjami, lecz sui generis promesą sukcesywnego otrzymywania akcji w zakreślonym terminie i ustalonych proporcjach procentowych pod warunkiem dalszego wykonywania obowiązków członka organu zarządzającego Spółki z o.o. (bądź dalszego pozostawania w innym stosunku prawnym objętym Planem X. Przyznanie (Vesting) oznacza natomiast uzyskanie uprawnienia do swobodnego dysponowania (w tym odpłatnego zbywania) objętymi przyznaniem akcjami A. C. W ramach danego przyznania (Vesting) podatnik otrzymuje akcje w procentowej proporcji do zastrzeżonych jednostek akcyjnych, zgodnie z informacjami zawartymi w zawiadomieniu o przyznaniu. Zatem w dniu 1 września podatnik uzyskał przychód w postaci prawa do swobodnego dysponowania akcjami A. C. w ilości Y akcji. Zgodnie z Planem X wysokość przychodu ustala się wg ceny rynkowej przyznanych akcji obowiązującej w dacie przyznania. W przypadku podatnika wysokość przychodu wyniosła więc Z zł. Wysokość przychodu ustalono w oparciu o następujące działanie: Y akcji x 24,50 USD x kurs średni NBP 2,7990. Zgodnie z postanowieniami Planu X do czasu Przyznania (Vesting) podatnik nie dysponuje żadnymi prawami z akcji, gdyż w przypadku zastrzeżonych jednostek akcyjnych - inaczej niż ma to miejsce w przypadku akcji zastrzeżonych - akcje nie są w ogóle obejmowane przez beneficjenta aż do chwili ich Przyznania (Vesting). Zgodnie z postanowieniami Planu X jeżeli podatnik będzie pozostawał w kolejnych latach podatkowych na dotychczasowym stanowisku (bądź w innym stosunku prawnym objętym Planem X), to istnieje możliwość otrzymania przez podatnika dalszych akcji, aż do wyczerpania puli otrzymanych zastrzeżonych jednostek akcyjnych. W razie ustania stosunku prawnego będącego podstawą partycypacji podatnika w programie z przyczyn innych niż śmierć, przejście na emeryturę bądź powstanie stanu niezdolności do pracy, wszystkie zastrzeżone jednostki akcyjne, w oparciu o które podatnik nie uzyskał jeszcze akcji, ulegają przepadkowi. W związku z pierwszym przyznaniem mającym miejsce we wrześniu 2007 r. podatnik wpłacił zaliczkę miesięczną zgodnie z przepisem art. 44 ust. 1a pkt 3 u.p.d.o.f. w oparciu o formularz podatkowy PIT-53.

Pismem z dnia 15 stycznia 2008 r. Nr IPPB2/436-150/07-2/AA wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w zakresie wskazania, których stanów faktycznych dotyczy uiszczona kwota. Wniosek został uzupełniony w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym wartość dotychczas otrzymanych przez Wnioskodawcę akcji A. C. powinna być dla celów podatkowych zakwalifikowana jako darowizna w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn i w konsekwencji podlegać opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w przepisach tejże ustawy, w tym zgodnie z art. 17a.

2.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym wartość dotychczas otrzymanych przez Wnioskodawcę akcji powinna być dla celów podatkowych kwalifikowana jako przychód z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 13 pkt 7 tejże ustawy czy tez jako przychód z tzw. Innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy oraz art. 20 ust. 1 tejże ustawy.

3.

W wypadku stwierdzenia, że w zaistniałym stanie faktycznym wartość dotychczas otrzymanych przez Wnioskodawcę akcji A. C. powinna być zakwalifikowana jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, czy do tego przychodu znajduje zastosowane art. 44 ust. 1a pkt 3 u.p.d.o.f.

Odpowiedź na 1 pytanie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie 2 i 3 pytania zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn nie wchodzą w zastosowanie. Powyższe stanowisko oparte jest na następujących przesłankach: zgodnie z art. 888 § 1 k.c. przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Użyte w cytowanym przepisie wyrażenie: "świadczenie bezpłatne" należy rozumieć w ten sposób, że darczyńca dokonuje przysporzenia majątkowego, nie otrzymując od drugiej strony transakcji żadnego ekwiwalentu ekonomicznego. W konsekwencji dana transakcja może być kwalifikowana jako darowizna wyłącznie wtedy, gdy motywacja podmiotu dokonującego przysporzenia nie jest uwarunkowana ekonomicznie. Z darowizną ma się zatem do czynienia np. w relacjach rodzinnych, gdzie motywem przysporzenia są uczucia rodzinne lub w akcjach charytatywnych, gdzie motywem przysporzenia jest akt szczodrobliwości. Tymczasem w przedstawionym stanie faktycznym jedyną przyczyną, dla której A. C. decyduje się na dokonanie przysporzenia dla podatnika jest fakt, że podatnik jest osobą wykonującą kluczowe funkcje w spółce należącej do Grupy Kapitałowej. Celem działania A. C. nie jest więc dokonanie przysporzenia motywowanego pozaekonomicznie. Przeciwnie, cel przysporzenia jest ściśle ekonomiczny, gdyż celem transakcji jest zmotywowanie podatnika do wzmożonej aktywności w wykonywaniu jego obowiązków na rzecz spółki oraz swoiste związanie podatnika ze spółką i skłonienie go do powstrzymywania się od odejścia ze spółki. Okoliczność, że podmiotem przysparzającym jest spółka inna niż ta, gdzie podatnik sprawuje swoją funkcję, nie może przemawiać za kwalifikowaniem transakcji jako darowizny, gdyż A. C. i Spółka z o.o. należą do tej samej grupy kapitałowej, a zatem sprawne funkcjonowanie Spółki z o.o. leży w interesie A. C. i jej akcjonariuszy. Oczekiwany od podatnika ekonomiczny ekwiwalent w zamian za przyznanie akcji, mający postać powstrzymywania się od rezygnacji z działalności w strukturze Grupy Kapitałowej jest jednoznacznie widoczny w postanowieniu Planu X, zgodnie z którym podatnik traci wszelkie uprawnienia do obejmowania kolejnych akcji A. C. z chwilą ustania relacji prawnej łączącej go z Spółka z o.o. Z tych wszystkich przyczyn należy stwierdzić, że rozważana transakcja generująca po stronie podatnika przychód nie może być kwalifikowana jako darowizna w rozumieniu art. 888 § 1 k.c., a w konsekwencji nie może stanowić darowizny, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, ani też podlegać opodatkowaniu wg przepisów tejże ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl