IPPB2/436-124/07-4/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-124/07-4/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania przekazania przedsiębiorstwa na podstawie umowy leasingu finansowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania przekazania przedsiębiorstwa na podstawie umowy leasingu finansowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca na podstawie umowy cywilnoprawnej nabyła przedsiębiorstwo z wyłączeniami w rozumieniu art. 55 (1) k.c. Obecnie planuje przekazać nabyte przedsiębiorstwo innemu podmiotowi na podstawie tzw. umowy leasingu finansowego.

Zgodnie z postanowieniami mającej zostać podpisanej umowy odpisów amortyzacyjnych dokonywał będzie korzystający.

Pismem z dnia 14 grudnia 2007 r. Nr IPPB2/436-124/07-2/AA wezwano wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie, których stanów faktycznych dotyczy uiszczona kwota. Wniosek został uzupełniony w terminie. Wnioskodawca w załączeniu przesłał dowód uiszczenia opłaty w wysokości 75 zł od drugiego zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem zapytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy przekazanie nabytego przedsiębiorstwa z wyłączeniami w rozumieniu art. 55 (1) k.c. innemu podmiotowi na podstawie tzw. umowy leasingu finansowego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy przekazanie przedsiębiorstwa z wyłączeniami w rozumieniu art. 55 (1) innemu podmiotowi na podstawie tzw. umowy leasingu finansowego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Odpowiedź na pytanie 2 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pytania 1 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z brzmieniami art. 7 ust. 2 pkt 2 UPTU na równi z dostawą towarów traktowane jest także wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej, raty prawo własności zostanie przeniesione.

W myśl natomiast art. 7 ust. 9 UPTU przez umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub umowy o podobnym charakterze, rozumie się umowy w wyniku których zgodnie z przepisami o podatku dochodowym odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający oraz umowy leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty.

Definicja towaru, będącego przedmiotem dostawy, zawarta jest w art. 2 pkt 6 UPTU. Zgodnie z brzemieniem tego przepisu towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Odnosząc powyższe przepisy do opisanego stanu faktycznego, stwierdzić należy, że jeżeli przedmiotem transakcji jakiej zamierza dokonać Wnioskodawca, będzie przedsiębiorstwo z wyłączeniami w rozumieniu art. 55 (1) k.c., rozumiane jako zespół składników materialnych i niematerialnych, nie będących ani rzeczą prostą ani rzeczą złożoną, a jednocześnie stanowiących integralną, całość, przedmiot tej transakcji nie będzie mógł zostać uznany za towar w rozumieniu przepisów UPTU, a w konsekwencji nie będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów i zawarcie takiej umowy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Artykuł 1 ust. 1 UPCC określa zakres przedmiotowy transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W katalogu tym ustawodawca nie wymienia umowy leasingu.

W ocenie wnioskodawcy zawarcie tzw. umowy leasingu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają:

1)

następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat i dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki (akty założycielskie);

2)

zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;

3)

orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.

Zgodnie z art. 7091 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

Leasing finansowy charakteryzuje się tym, że zawiera klauzulę opcji na sprzedaż przedmiotu leasingu po zakończeniu okresu umowy. Oznacza to, iż korzystający ma prawo wykupu (przeniesienia własności) rzeczy oddanej mu w leasing.

Artykuł 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Nie ma podstaw do zakwalifikowania przedstawionej we wniosku czynności jako jednej z wymienionych w ww. katalogu.

Reasumując, należy stwierdzić, iż przekazanie przedsiębiorstwa z wyłączeniami w rozumieniu ar. 551 k.c. innemu podmiotowi na podstawie tzw. leasingu finansowego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl