IPPB2/436-122/10-2/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-122/10-2/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zachowania prawa do ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 10 sierpnia 2006 r. Wnioskodawca nabył w drodze darowizny od rodziców lokal mieszkalny w W. przy ul. S. o powierzchni użytkowej 70,15 m2 (3 pokoje).

Na podstawie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawca był zwolniony z obowiązku zapłaty podatku od darowizny. Warunkiem zwolnienia było zamieszkiwanie w nabytym lokalu przez 5 lat.

Aktualnie, przed upływem ww. 5 lat, Wnioskodawca musi nabyć inny lokal mieszkalny ze względu na konieczność zmiany warunków mieszkalnych spowodowaną niżej wymienionymi przyczynami.

Syn Wnioskodawcy, Kacper jest dzieckiem niepełnosprawnym w stopniu znacznym, porusza się na wózku i wymaga stałej pomocy innej osoby we wszystkich czynnościach życiowych. Syn Wnioskodawcy nie siedzi samodzielnie, nie mówi, słabo widzi i słyszy. Wymaga stałej rehabilitacji, także w warunkach domowych oraz przestrzeni do poruszania się na wózku inwalidzkim. Aby zapewnić synowi ww. warunki niezbędny jest samodzielny pokój, w którym będzie mógł samodzielnie funkcjonować i ćwiczyć każdego dnia. Syn Wnioskodawcy posiada orzeczenie o niepełnosprawności, z pkt 10, dającym mu prawo zamieszkania w oddzielnym pokoju. W chwili otrzymania darowanego mieszkania rodzina Wnioskodawcy była trzyosobowa. Syn Wnioskodawcy miał oddzielny pokój. Obecnie Wnioskodawca posiada troje dzieci i jego sytuacja mieszkaniowa diametralnie się zmieniła. W chwili obecnej dzieci śpią w jednym pokoju, w drugim, 8 m, znajduje się niezbędny sprzęt rehabilitacyjny, tj. stół do ćwiczeń, pionizator, itp., w trzecim połączonym z kuchnią funkcjonuje w ciągu dnia cała rodzina, a w nocy staje się sypialnią Wnioskodawcy i jego żony.

W związku z ww. przyczynami Wnioskodawca chciałby kupić większe mieszkanie, z możliwością przystosowania go do potrzeb osoby niepełnosprawnej zgodnie z potrzebami syna. W czasie kiedy Wnioskodawca dostał obecne mieszkanie od rodziców syn miał niecałe 2 lata i do końca Wnioskodawca nie wiedział jak będzie ostatecznie funkcjonować. Syn jeździł w zwykłej spacerówce i ważył niecałe 8 kg. Obecnie sama pielęgnacja jest zdecydowanie trudniejsza i wymaga przystosowania łazienki, co nie jest możliwe w obecnym mieszkaniu.

Wnioskodawca wskazuje, iż nabycie nowego lokalu mieszkalnego nastąpiłoby nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia darowanego mieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakup nowego lokalu mieszkalnego w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia lokalu nabytego w formie darowizny, spowodowany wyżej opisaną koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, uzasadnia zachowanie ulgi określonej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jest zdania, iż na podstawie art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zbycie nabytego mieszkania w formie darowizny oraz nabycie innego lokalu mieszkalnego w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia, nie stanowi podstawy do wygaśnięcia ulgi określonej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w związku z faktem, że nabycie nowego lokalu jest niezbędne ze względu na konieczność zmiany warunków mieszkaniowych, spowodowanej przyczynami opisanymi w poz. 54 niniejszego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ponieważ nabycie lokalu mieszkalnego w drodze darowizny nastąpiło w dniu 10 sierpnia 2006 r. tj., przed 1 stycznia 2007 r. w niniejszej sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Zgodnie bowiem z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, który w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie ma zastosowania.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej, nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

Ulga, o której mowa w ust. 1 art. 16 ww. ustawy przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki (art. 16 ust. 2 ww. ustawy):

1.

spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;

2.

nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy;

3.

nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego;

4.

nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;

5.

będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

a.

od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,

b.

od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

Mając na uwadze ww. przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy lub darczyńcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą zamieszkać w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat.

Zgodnie z art. 16 ust. 7 powołanej powyżej ustawy, nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.

Celem norm zawartych w treści ww. art. 16 jest nieobciążanie osób najbliższych spadkodawcy lub darczyńcy (w przypadku darowizny ulga ta przysługuje wyłącznie osobom należącym do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn) oraz bliskich i najbliższych spadkodawcy znacznymi, pod względem finansowym, skutkami podatkowymi z tytułu przyrostu majątkowego w postaci nieruchomości bądź lokalu, gdy nie dysponują budynkiem lub lokalem mieszkalnym i zamierzają zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat. Prawo do tej ulgi przysługuje również w przypadkach, gdy wymienione osoby - po zamieszkaniu w nabytym w ten sposób budynku lub lokalu - znajdują się w sytuacji życiowej powodującej konieczność zmiany warunków mieszkaniowych, skutkującą zbyciem przedmiotu tej darowizny czy masy spadkowej, przed upływem okresu określonego w art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy. Podkreślić jednak należy, że wyłącznie "uzasadniona konieczność" zmiany warunków mieszkaniowych pozwala na zachowanie prawa do przewidzianej w art. 16 ust. 1 ulgi. Nie wystarcza zatem dla spełnienia tej przesłanki zwykła potrzeba zmiany warunków mieszkaniowych. Zgodnie z wykładnią językową, pojęcie "konieczność" oznacza bowiem: nieodzowność, przymus lub, że coś jest nieuchronne, nie dające się uniknąć (Słownik języka polskiego PWN I tom 1978 r.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 10 sierpnia 2006 r. nabył w drodze darowizny od rodziców lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej 70,15 m2 (3 pokoje). Na podstawie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku od darowizny. Ze względu na konieczność zmiany warunków mieszkalnych Wnioskodawca chciałby zbyć ww. lokal przed upływem 5 lat. Syn Wnioskodawcy, jest dzieckiem niepełnosprawnym w stopniu znacznym, porusza się na wózku i wymaga stałej pomocy innej osoby we wszystkich czynnościach życiowych. Syn Wnioskodawcy nie siedzi samodzielnie, nie mówi, słabo widzi i słyszy. Wymaga stałej rehabilitacji, także w warunkach domowych oraz przestrzeni do poruszania się na wózku inwalidzkim. Aby zapewnić synowi ww. warunki niezbędny jest samodzielny pokój, w którym będzie mógł samodzielnie funkcjonować i ćwiczyć każdego dnia. Syn posiada orzeczenie o niepełnosprawności, dającym mu prawo zamieszkania w oddzielnym pokoju. W chwili otrzymania darowanego mieszkania rodzina Wnioskodawcy była trzyosobowa. Syn miał oddzielny pokój. Obecnie Wnioskodawca posiada troje dzieci i jego sytuacja mieszkaniowa diametralnie się zmieniła. W chwili obecnej dzieci śpią w jednym pokoju, w drugim znajduje się niezbędny sprzęt rehabilitacyjny, tj. stół do ćwiczeń, pionizator, itp., w trzecim połączonym z kuchnią funkcjonuje w ciągu dnia cała rodzina, a w nocy staje się sypialnią Wnioskodawcy i jego żony. W związku z ww. przyczynami Wnioskodawca chciałby kupić większe mieszkanie, z możliwością przystosowania go do potrzeb osoby niepełnosprawnej zgodnie z potrzebami syna.

Biorąc pod uwagę argumentację przedstawioną we wniosku można zatem przyjąć, iż w sytuacji Wnioskodawcy zachodzi uzasadniona konieczność zmiany warunków mieszkaniowych, wymagana przepisem art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn dla zachowania ulgi mieszkaniowej, pomimo zbycia nabytego w drodze spadku mieszkania przed upływem 5 lat od dnia jego otrzymania. A zatem, jeżeli Wnioskodawca dokona zbycia powyższego mieszkania przed upływem 5 lat, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpi nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia - Wnioskodawca zachowa prawo do ulgi podatkowej określonej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Dodatkowo należy podkreślić, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu występującego w rzeczywistości wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl