IPPB2/436-120/11-2/MZ - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ustanowienia hipoteki zabezpieczającej zwrot środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na zakup przez szpital tomografu komputerowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-120/11-2/MZ Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ustanowienia hipoteki zabezpieczającej zwrot środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na zakup przez szpital tomografu komputerowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zastosowania wyłączenia określonego w art. 2 pkt 1 lit. f) ww. ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zastosowania wyłączenia określonego w art. 2 pkt 1 lit. f) ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 25 czerwca 2009 r. Szpital zawarł z Wojewodą jako instytucją pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu 1 Rozbudowa i Modernizacja Infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów. Projektem objętym umową jest zakup tomografu komputerowego dla Szpitala współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wskazany sprzęt medyczny - tomograf komputerowy jest niezbędny dla realizacji ustawowych i statutowych zadań Szpitala w postaci udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Jednym z warunków umownych zabezpieczających zwrot nieprawidłowo wydatkowanych środków było ustanowienie przez Szpital zabezpieczenia w postaci hipoteki kaucyjnej (Szpital jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości na której położony jest budynek Szpitala). W przeciwnym wypadku instytucja pośrednicząca może rozwiązać umowę o dofinansowanie bez wypowiedzenia i w konsekwencji zwrotu otrzymanych środków. Szpital zamierza aktem notarialnym ustanowić hipotekę w wykonaniu zobowiązania umownego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital ustanawiający w wykonaniu zobowiązania umownego hipotekę zabezpieczającą zwrot otrzymanych środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na zakup tomografu komputerowego przeznaczonego do realizacji ustawowych i statutowych zadań w postaci udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649).

Zdaniem Wnioskodawcy

W opinii Wnioskodawcy Szpital ustanawiający hipotekę zabezpieczającą zwrot środków uzyskanych na zakup tomografu komputerowego wykorzystanego dla realizacji zadań ustawowych polegających na udzielaniu świadczeń zdrowotnych korzysta ze zwolnienia o jakim mowa w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010, Nr 101, poz. 649). Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89) zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymanym w celu udzielenia świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Z kolei art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi, iż nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. Zdaniem Wnioskodawcy ustanowienie hipoteki w wykonaniu umowy która obejmuje dofinansowanie na zakup sprzętu medycznego, tj. tomografu komputerowego stanowi czynność cywilnoprawną w sprawach zdrowia i jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych. Gdyby nie przeprowadzona przez Szpital działalność polegająca na udzielaniu świadczeń zdrowotnych i promocję zdrowia to przedmiotowa umowa nigdy nie zostałaby zawarta i nie zachodziłaby konieczność ustanowienia przedmiotowej hipoteki. Świadczy to niewątpliwie o związku między ustanowieniem hipoteki a realizacją świadczeń zdrowotnych co kwalifikuje to ustanowienie hipoteki jako dokonane "w sprawach zdrowia" określonych w cytowanym przepisie. Na podkreślenie zasługuje również fakt, iż przedmiotowe ustanowienie hipoteki jest nie tylko warunkiem koniecznym zawartej umowy o dofinansowanie na zakup sprzętu medycznego - tomografu komputerowego ale także ewentualnego przyszłego starania się o dofinansowanie ze środków unijnych zakupu kolejnej aparatury medycznej w następnych latach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. h) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlega ustanowienie hipoteki.

Hipoteka jest ograniczonym prawem rzeczowym uregulowanym w przepisach ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361 z późn. zm.).

Hipoteka zabezpiecza jedynie wierzytelności pieniężne i może być wyrażona tylko w oznaczonej sumie pieniężnej. Istotą hipoteki jest zabezpieczenie realizacji wierzytelności, a nie dochodzenie wierzytelności. Hipoteką można obciążyć nieruchomość, część ułamkową nieruchomości, prawo użytkowania wieczystego, własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, wierzytelność zabezpieczoną hipoteką.

Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu ustanowienia hipoteki powstaje z chwilą złożenia oświadczenia o jej ustanowieniu lub z chwilą zawarcia umowy ustanowienia hipoteki - art. 3 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przy ustanowieniu hipoteki obowiązek podatkowy ciąży na składającym oświadczenie woli o ustanowieniu hipoteki - art. 4 pkt 8 ustawy. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy podstawę opodatkowania przy ustanowieniu hipoteki stanowi kwota zabezpieczonej wierzytelności.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy stawka podatku od ustanowienia hipoteki wynosi:

a.

na zabezpieczenie wierzytelności istniejących - od kwoty zabezpieczonej wierzytelności - 0,1%,

b.

na zabezpieczenie wierzytelności o wysokości nieustalonej - 19 zł.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Jako, że pojęcie "sprawa" ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy.

Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia znajdują się w następujących aktach prawnych w:

1.

ustawie z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75, poz. 469 z późn. zm.),

2.

ustawie z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 z późn. zm.),

3.

ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.),

4.

ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484 z późn. zm.),

5.

ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 z późn. zm.),

6.

ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.),

7.

ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

8.

ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta nauczyciela (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.),

9.

ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.),

10.

ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.),

11.

ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.),

12.

ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55 z późn. zm.),

13.

ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych (Dz. U. Nr 167, poz. 1399 z późn. zm.),

14.

ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 125, poz. 1317),

15.

ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410),

16.

ustawie z dnia 6 września 2001 r. o chorobach zakaźnych i zakażeniach (Dz. U. Nr 126, poz. 1384 z późn. zm.),

17.

ustawie z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, poz. 78 z późn. zm.),

18.

ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943 z późn. zm.),

19.

ustawie z dnia 16 listopada 1964 r. o Polskim Czerwonym Krzyżu (Dz. U. Nr 41, poz. 276 z późn. zm.).

Ustawodawca, normując w ww. przepisie przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach zdrowia, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego mając na względzie ogólną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach zdrowia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż dnia 25 czerwca 2009 r. Szpital zawarł z Wojewodą jako instytucją pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu 1 Rozbudowa i Modernizacja Infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów. Projektem objętym umową jest zakup tomografu komputerowego dla Szpitala współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wskazany sprzęt medyczny - tomograf komputerowy jest niezbędny dla realizacji ustawowych i statutowych zadań Szpitala w postaci udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Jednym z warunków umownych zabezpieczających zwrot nieprawidłowo wydatkowanych środków było ustanowienie przez Szpital zabezpieczenia w postaci hipoteki kaucyjnej (Szpital jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości na której położony jest budynek Szpitala). W przeciwnym wypadku instytucja pośrednicząca może rozwiązać umowę o dofinansowanie bez wypowiedzenia i w konsekwencji zwrotu otrzymanych środków. Szpital zamierza aktem notarialnym ustanowić hipotekę w wykonaniu zobowiązania umownego.

Mając powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż ustanowienie powyższej hipoteki będzie korzystało z wyłączenia na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl