IPPB2/436-120/07-5/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-120/07-5/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.) oraz piśmie z dnia 21 listopada 2007 r., (data nadania 21 listopada 2007 r., data wpływu 23 listopada 2007 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IP-PB2-436-120/07-2/AA z dnia 13 listopada 2007 r. (data nadania 14 listopada 2007 r., data doręczenia 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży wierzytelności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży wierzytelności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie nabywania, zarządzania i zbywania wierzytelności oraz wykonywania wszelkich praw związanych z wierzytelnościami. Na podstawie umowy, Wnioskodawca zamierza odpłatnie nabyć od Sp. z o.o. X oraz Sp. z o.o. Y ich wierzytelności, w tym przyszłe wierzytelności, przysługujące Spółkom wobec podmiotów trzecich z tytułu prowadzonej przez Spółki działalności produkcyjnej i handlowej. Wnioskodawca zamierza nabyć wyżej wymienione wierzytelności w celu ich odsprzedaży na rzecz J. z siedzibą w Irlandii lub na rzecz innego podmiotu. Wnioskodawca jest holenderskim rezydentem podatkowym, który w momencie nabywania wyżej wymienionych wierzytelności będzie zarejestrowany w Holandii na VAT.

Pismem z dnia 13 listopada 2007 r. Nr IP-PB2-436-120-2/AA wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie, których zdarzeń przyszłych dotyczy uiszczona kwota. Wniosek został uzupełniony w terminie. Wnioskodawca w załączeniu przesłał dowód uiszczenia opłaty w wysokości 75 zł od drugiego zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem zapytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie umowy, w wyniku której Spółki sprzedają swoje wierzytelności, a Wnioskodawca nabywa te wierzytelności dochodzi do świadczenia przez Wnioskodawcę na rzecz Spółek usług pośrednictwa finansowego zwolnionych z podatku od towarów i usług, co skutkuje wyłączeniem tejże umowy sprzedaży wierzytelności z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Odpowiedź na drugą część pytania stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pierwszej części pytania zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem wnioskodawcy umowa na podstawie, której spółki sprzedają swoje wierzytelności, a wnioskodawca nabywa te wierzytelności nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, ponieważ w wyniku zawarcia wyżej wymienionej umowy dochodzi do świadczenia przez wnioskodawcę na rzecz spółek usług pośrednictwa finansowego zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (D. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega miedzy innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, dokonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostaw towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy). Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, w tym między innymi usługi pośrednictwa finansowego wymienionego w Sekcji Jex (65-67) PKWiU.

W opisanym stanie faktycznym spółki sprzedają wierzytelności wynikające z ich działalności gospodarczej, a Wnioskodawca nabywa je w ramach swojej działalności gospodarczej w celu ich odsprzedaży. W opinii Wnioskodawcy w świetle powołanych przepisów, nabycie wierzytelności wynikających z działalności gospodarczej spółek dokonane w celu ich odsprzedaży stanowi usługę pośrednictwa finansowego świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz spółek. W związku z tym, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 i ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia tych usług jest Polska. Mając powyższe na uwadze nabycie wierzytelności spółek podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z załącznikiem nr 4 do ww. ustawy, jako usługa pośrednictwa finansowego transakcja ta korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem VAT (w tym podatkiem od wartości dodanej pobieranym na podstawie przepisów obowiązujących w innych państwach członkowskich) lub jest z niego zwolniona. Dlatego też wyżej opisana transakcja sprzedaży wierzytelności przez spółki i ich nabycia przez Wnioskodawcę jako usługa zwolniona z podatku od towarów i usług nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone w wyroku WSA w Warszawie z dnia 7 marca 2007 r. (sygn. III SA/Wa 2208/06), w którym stwierdzono, że nabycie wierzytelności stanowi element usługi pośrednictwa finansowego. W podobnym duchu wypowiedział się WSA w Warszawie w wyroku z dnia 13 kwietnia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 4194/06), w którym podniesiono, że umowy kupna-sprzedaży wierzytelności podmiotów gospodarczych (przedsiębiorców) nie podlegają opodatkowaniu p.c.c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnej, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garaży wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

W świetle art. 1a pkt 7 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (D. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

W art. 1a pkt 5 ww. ustawy zdefiniowano państwo członkowskie jako państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż dla wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z tytułu konkretnej czynności niezbędne jest, aby czynność taka podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT lub była z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa we wskazanym przepisie art. 2 pkt 4 ww. ustawy.

Stosownie do powyższego, należy podkreślić, iż jeżeli umowa sprzedaży wierzytelności opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług lub korzysta ze zwolnienia z tego podatku, zastosowanie znajdzie ww. wyłączenie.

W interpretacji indywidualnej Nr IP-PP2-443-544/07-2/AS z dnia 17 stycznia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów poinformował Wnioskodawcę, iż świadczenie wskazanych usług w zakresie zakupu i sprzedaży wierzytelności określonych przez Spółkę jako usługi finansowe, mieszczące się zgodnie ze stanowiskiem Spółki w katalogu usług zaliczanych do "usługi pośrednictwa finansowego" - na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (PkWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), jeżeli nie jest objęte wyłączeniami wymienionymi w poz. 3 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług (w szczególności nie stanowi usług ściągania długów i faktoringu - rozumianego jako usługi świadczone przez faktora, polegające na uwolnieniu klienta od wykonywania czynności związanych ze ściąganiem długów i ryzyka ich nieściągalności) - jako usługa pośrednictwa finansowego na mocy ww. przepisu korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Należy również dodać, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 245, poz. 1780) dla celów podatkowych Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z 1997 r. stosuje się do dnia 31 grudnia 2007 r., a jest to szczególnie niezbędne, gdy stosujemy określone preferencje podatkowe, zaś unormowania ustawy o podatku od towarów i usług uzależniają stawki VAT od klasyfikacji statystycznej (jak załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług). Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż nie jest uprawniony ani obowiązany w ramach interpretacji prawa podatkowego udzielanej w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa do oceny poprawności zaklasyfikowania towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU.

Reasumując należy stwierdzić, iż jeżeli sprzedaż wierzytelności będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona zastosowanie znajdzie wyłączenie określone w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl