IPPB2/436-113/14-2/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-113/14-2/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia Dłużnych papierów wartościowych bezpośrednio przez Wnioskodawcę albo za pośrednictwem Podmiotów Pośredniczących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia Dłużnych papierów wartościowych bezpośrednio przez Wnioskodawcę albo za pośrednictwem Podmiotów Pośredniczących.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Bank S.A. (dalej "Wnioskodawca" lub "Bank") planuje nabyć dłużne papiery wartościowe, w tym m.in. listy zastawne oraz obligacje niebędące obligacjami Skarbu Państwa (dalej "Dłużne papiery wartościowe").

Dłużne papiery wartościowe będą nabywane bezpośrednio przez Bank albo za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych (dalej "Podmioty Pośredniczące"), o których mowa w art. 3 pkt 33 i pkt 32 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. Z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm., dalej "ustawa o obrocie instrumentami finansowymi").

W przypadku przeprowadzenia planowanej transakcji sprzedaży za pośrednictwem Podmiotów Pośredniczących, zakres wykonywanych przez nie czynności pośrednictwa obejmować będzie przygotowanie i przeprowadzenie procesu sprzedaży Dłużnych papierów wartościowych, w tym m.in.:

* zawarcie umowy sprzedaży Dłużnych papierów wartościowych w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy,

* rozliczenie nabycia Dłużnych papierów wartościowych przez Wnioskodawcę,

* Pośrednictwo w zapłacie ceny za nabycie Dłużnych papierów wartościowych przez Wnioskodawcę,

* wystawienie potwierdzenia dokonania transakcji.

Dodatkowo - w ramach świadczonych czynności pośrednictwa - Podmioty Pośredniczące mogą być również zaangażowane w czynności pomocnicze bezpośrednio związane z umową sprzedaży Dłużnych papierów wartościowych, w tym m.in.:

* udział w negocjacjach mających na celu zawarcie przez Wnioskodawcę umowy sprzedaży Dłużnych Papierów wartościowych,

* wsparcie w przygotowaniu dokumentacji transakcji (np. przyjmowanie i przekazywanie oświadczeń stron).

Z tytułu świadczonych usług pośrednictwa Podmioty Pośredniczące otrzymają wynagrodzenie.

Wnioskodawca jest firmą inwestycyjną, o której mowa w art. 3 pkt 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nabycie Dłużnych papierów wartościowych bezpośrednio przez Wnioskodawcę albo za pośrednictwem Podmiotów Pośredniczących będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a lub lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej "ustawa o p.c.c.").

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym, nabycie Dłużnych papierów wartościowych bezpośrednio przez Wnioskodawcę albo za pośrednictwem Podmiotów Pośredniczących będzie zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a lub lit. b ustawy o p.c.c.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o p.c.c. podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych (w tym papierów wartościowych). Z kolei, stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ustawy o p.c.c., obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Ustawa o p.c.c. przewiduje jednak szereg wyjątków od wskazanej powyżej zasady ogólnej, w tym m.in. zwolnienie z opodatkowania p.c.c. dla sprzedaży praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi w przypadku gdy:

* sprzedaż nastąpiła na rzecz firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (art. 9 pkt 9 lit. a) ustawy o p.c.c.), lub

* sprzedaż została dokonana za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych w rozumieniu przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c.).

W konsekwencji, kluczowym dla uznania, czy analizowana transakcja sprzedaży Dłużnych papierów wartościowych przez Wnioskodawcę będzie mogła skorzystać ze wskazanych powyżej zwolnień z opodatkowania p.c.c. jest ustalenie, czy:

* w przypadku zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o p.c.c.:

* Dłużne papiery wartościowe zostaną zaklasyfikowane jako "instrumenty finansowe" w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz

* Wnioskodawca zostanie uznany za "firmę inwestycyjną" lub "zagraniczną firmę inwestycyjną" w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

* w przypadku zwolnienia, o który mowa w art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o p.c.c.:

* Dłużne papiery wartościowe zostaną zaklasyfikowane jako "instrumenty finansowe" w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz

* Podmioty pośredniczące w sprzedaży Dłużnych papierów wartościowych zostaną uznane za "firmę inwestycyjną" lub "zagraniczną firmę inwestycyjną" w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz

* sprzedaż Dłużnych papierów wartościowych zostanie dokonana "za pośrednictwem" Podmiotów pośredniczących.

Wskazane powyżej warunki, dla zastosowania każdego z omawianych zwolnień z opodatkowania p.c.c., mają charakter łączny.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, za instrumenty finansowe uważa się m.in. papiery wartościowe, przez które - stosownie do art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi - rozumie się m.in. obligacje oraz listy zastawne. Tym samym, Dłużne papiery wartościowe powinny zostać zaklasyfikowane jako "instrumenty finansowe" dla celów zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 9 lit. a oraz b) ustawy o p.c.c.

Zgodnie z zaprezentowanym stanem faktycznym, Wnioskodawca jest firmą inwestycyjną w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, natomiast Podmioty Pośredniczące będą "firmami inwestycyjnymi" lub "zagranicznymi firmami inwestycyjnymi", o których mowa w art. 3 pkt 33 i pkt 32 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Przepisy ustawy o p.c.c. nie definiują natomiast pojęcia "sprzedaży za pośrednictwem" firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej. Niemniej jednak, praktyka organów podatkowych zawiera wskazówki jak należy interpretować "pośrednictwo" dla celów analizowanego zwolnienia z p.c.c. I tak, organy podatkowe wskazują lub potwierdzają, na następujące czynniki świadczące o sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej:

* uczestniczenie firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej przy dokonywaniu umowy sprzedaży papierów wartościowych (np. interpretacja indywidualna z dnia 25 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBII/1/436-85/10/MZ);

* zawarcie umowy przez firmę inwestycyjną w imieniu jednej ze stron transakcji (np. interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2012 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB2/436-150/12-4/AF; interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB2/436-439/11-3/AK);

* wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie (np. interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBII/1/436-297/09/AŻ);

* rozliczenie przez firmę inwestycyjną nabycia papierów wartościowych poprzez podjęcie czynności mających na celu przeniesienie aktywów i ujecie papierów wartościowych na rachunku w ewidencji lub w depozycie (np. interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2013 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPB2/436-8/13-4/k.k.);

* pośrednictwo firmy inwestycyjnej w zapłacie ceny nabycia (np. interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2013 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB2/436-603/12-4/AF).

W konsekwencji - w ocenie Wnioskodawcy - zostaną spełnione wszystkie warunki niezbędne do zastosowania zwolnień z opodatkowania p.c.c., o których mowa w art. 9 pkt 9 lit. a oraz lit. b ustawy o p.c.c.

W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym, nabycie Dłużnych papierów wartościowych bezpośrednio przez Wnioskodawcę albo za pośrednictwem Podmiotów Pośredniczących będzie zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a lub lit. b ustawy o p.c.c.

W związku z powyższym Bank wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą indywidualnych spraw i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl