IPPB2/436-110/09-4/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-110/09-4/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) oraz piśmie z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 28 maja 2009 r. Nr IPPB2/436-110/09-2/MZ (data nadania 28 maja 2009 r., data doręczenia 1 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Do Wnioskodawcy może w przyszłości przystąpić jako udziałowiec (komandytariusz) Spółka Komandytowa "Spółka 1", która jest obecnie właścicielem lokali użytkowych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu. W przyszłości "Spółka 1" może stać się właścicielem kolejnych lokali użytkowych, lokali mieszkalnych, nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego i niezabudowanego. Planowane jest, że "Spółka 1" przystępując do Wnioskodawcy jako Komandytariusz, wniesie do niej wkład niepieniężny w postaci lokali użytkowych i/lub prawa wieczystego użytkowania gruntu, których pozostaje właścicielem i/lub lokali użytkowych, lokali mieszkalnych, nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego i niezabudowanego, których "Spółka 1" stanie się w przyszłości właścicielem. Wszystkie opisane w zdaniu poprzednim nieruchomości będą dalej zwane "wkładem". Wkład zostanie wniesiony do Wnioskodawcy wg jego bieżącej wyceny rynkowej i wg takiej samej wartości zostanie on ujęty w księgach tegoż podmiotu.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zlikwidowało zwolnienie aportów z podatku VAT z dniem 1 grudnia 2008 r. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. z podatku VAT została zwolniona dostawa wszystkich nieruchomości zabudowanych, z wyjątkiem tych niezasiedlonych oraz tych, które zostały zasiedlone przed upływem dwóch lat od dostawy, z tym że zgodnie z art. 43 ust. 10:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Wniosek dotyczy stanu prawnego na 1 kwietnia 2009 r.

Pismem z dnia 28 maja 2009 r. Nr IPPB2/436-110/09-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez uiszczenie stosownej opłaty.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie uiszczając należną opłatę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy Wnioskodawca powinien otrzymać od Spółki 1 fakturę VAT wewnętrzną, czy też fakturę VAT sprzedaży tytułem wniesienia wkładu.

2. Czy wniesienie przez Spółkę 1 do Wnioskodawcy wkładu jako wkładu niepieniężnego wg jego wartości rynkowej i opodatkowanie tej czynności po stronie Spółki 1 podatkiem VAT w wys. 22% lub 7% wartości wkładu da Wnioskodawcy prawo do wykazania naliczonego podatku, na podstawie otrzymanej od Spółki 1 faktury, w deklaracji VAT za miesiąc, w którym wkład zostanie wniesiony do Wnioskodawcy.

3. Czy w przypadku opodatkowania wkładu podatkiem VAT w 7% lub 22% Wnioskodawca powinien wydać Spółce 1 udział o wartości netto czy brutto wkładu.

4. Czy w przypadku wniesienia wkładu do Wnioskodawcy po stronie Wnioskodawcy pojawi się konieczność zapłacenia podatku od czynności cywilno-prawnych ("p.c.c.") od wartości wniesionego przez Spółkę 1 wkładu.

Odpowiedź w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębnie (interpretacja Nr IPPP1-443-339/09-4/PR z dnia 1 czerwca 2009 r.)

Zdaniem wnioskodawcy.

W przypadku wniesienia wkładu do Wnioskodawcy po stronie Wnioskodawcy nie pojawi się konieczność zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych ("p.c.c.") od wartości wniesionego przez Spółkę 1 wkładu. Wniesienie takie zostanie udokumentowane fakturą VAT sprzedaży i będzie zwolnione z p.c.c. na podstawie art. 2 ust. 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Podsumowując zatem powyższe rozważania wskazać należy, że zdaniem Wnioskodawcy wniesienie przez Spółkę 1 do Wnioskodawcy wkładu w postaci lokali użytkowych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu, których Spółka 1 pozostaje właścicielem oraz lokali użytkowych, lokali mieszkalnych nieruchomości gruntowych zabudowanych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Artykuł 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z powyższym podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki;

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 1a pkt 1 użyte w powyższej ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki osobowej za zmianę umowy uważa się wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Stosownie do art. 1 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy umowa spółki osobowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej znajduje się siedziba tej spółki.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że do Wnioskodawcy może w przyszłości przystąpić jako udziałowiec Komandytariusz - Spółka Komandytowa "Spółka 1", która jest obecnie właścicielem lokali użytkowych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu. Planowane jest, że "Spółka 1" przystępując do Wnioskodawcy jako Komandytariusz, wniesie do niej wkład niepieniężny w postaci lokali użytkowych i/lub prawa wieczystego użytkowania gruntu, których pozostaje właścicielem i/lub lokali użytkowych, lokali mieszkalnych, nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego i niezabudowanego, których "Spółka 1" stanie się w przyszłości właścicielem. Wszystkie opisane w zdaniu poprzednim nieruchomości będą dalej zwane "wkładem". Wkład zostanie wniesiony do Wnioskodawcy wg jego bieżącej wyceny rynkowej i wg takiej samej wartości zostanie on ujęty w księgach tegoż podmiotu.

Wobec tego, w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, iż w wyniku przystąpienia do Wnioskodawcy jako udziałowca Komandytariusza - Spółki komandytowej i wniesienia wkładu do spółki osobowej nastąpi zmiana umowy spółki. Jak wskazano powyżej, zmiana umowy spółki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeśli w chwili dokonania czynności, w tym przypadku wniesienia wkładu, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się siedziba spółki.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przy zmianach umowy spółki stosuje się stawkę podatku przewidzianą dla umowy spółki, czyli stawkę w wysokości 0,5%, a stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ww. ustawy podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej.

Jak wskazano podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych stanowi w takiej sytuacji wartość wkładów wniesionych do majątku spółki. Wartość tych wkładów winna dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych zostać ustalona w oparciu o regulacje zawarte w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, które stanowią, że przedmiot czynności cywilnoprawnych ocenia się według jego wartości rynkowej (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).

Obowiązek podatkowy na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy przy umowie spółki (jej zmianie) obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży na spółce.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

O wyłączeniu czynności spod działania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje przy tym okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona z tego podatku z uwzględnieniem wyjątków określonych w tym przepisie.

W związku z tym podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania zmiany umowy spółki podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tych czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

A zatem, jeżeli wniesienie wkładu do Spółki stanowiące zmianę umowy Spółki, będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynność taka nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W przeciwnym przypadku powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl