IPPB2/415-996/10-2/MS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-996/10-2/MS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych klientom w ramach organizowanych przez Spółkę akcji promocyjnych o charakterze sprzedaży premiowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych klientom w ramach organizowanych przez Spółkę akcji promocyjnych o charakterze sprzedaży premiowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej "Spółka"), jako organizator, zamierza przeprowadzać akcje promocyjne (dalej zwane "Promocjami") na rzecz i zlecenie swoich klientów, dystrybutorów napoi alkoholowych na rynku polskim. Promocje prowadzone będą na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z wymogami przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wyłącznie na terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży tj. w lokalach gastronomicznych będących partnerami danej Promocji (dalej zwanych łącznie Lokalami).

Promocje skierowane będą i będą mogły uczestniczyć w nich wyłącznie osoby fizyczne - konsumenci w rozumieniu art. 221 kodeksu cywilnego, które w chwili przystąpienia do danej Promocji ukończą 18 lat. W celu udziału i skorzystania z danej Promocji konieczne będzie zakupienie w Lokalu w terminie trwania Promocji określonego w regulaminie danej Promocji produktu (napoju alkoholowego) dystrybuowanego przez klienta Spółki. Poszczególnym produktom w ramach Promocji przyporządkowane będą określone liczby punktów promocyjnych. Przy zakupie produktu objętego Promocją, uczestnikowi Promocji przyznawane będą powyższe punkty promocyjne i potwierdzające ich przyznanie kupony promocyjne.

W ramach danej Promocji jej uczestnicy, którzy zbiorą odpowiednią liczbę punktów promocyjnych uprawnieni będą do uzyskania w zamian za nie premii rzeczowych określonych w regulaminie danej Promocji (dalej zwanych "Premiami").

Premie będą wydawane przez Spółkę uczestnikom podczas imprez organizowanych w każdym z Lokali. Zawsze będą to rzeczy o wartości jednostkowej niższej niż 760 złotych.

Podczas każdej imprezy organizowanej w Lokalu, Premie będą wydawane uczestnikom w następujący sposób: (i) określoną Premię o określonej przypisanej jej stałej wartości punktowej, zgodnie z informacją przedstawianą przez organizatora danej Promocji, uczestnicy będą mogli otrzymać w zamian za kupony promocyjne odpowiadające takiej wymaganej liczbie punktów promocyjnych lub (ii) określoną Premię, o określonej minimalnej wartości punktowej, zgodnie z informacją przedstawianą przez organizatora danej Promocji, będzie otrzymywał ten uczestnik, który zaproponuje i przekaże za nią wyższą od innych uczestników, liczbę posiadanych przez niego kuponów promocyjnych.

Każdy uczestnik będzie mógł brać udział w danej Promocji wielokrotnie, z zastrzeżeniem, że podczas danej imprezy ten sam uczestnik będzie mógł otrzymać Premie o wartości nieprzekraczającej łącznie kwoty 760 zł. Premie wydawane będą uczestnikom Promocji przez Spółkę bezpośrednio podczas każdej z imprez organizowanych w Lokalach, za potwierdzeniem ich odbioru przez danego uczestnika, wyłącznie po przekazaniu przez danego uczestnika odpowiedniej liczby kuponów promocyjnych oraz wyłącznie po przedstawieniu przez danego uczestnika dowodu tożsamości potwierdzającego jego dane osobowe, w tym wiek tego uczestnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wartość premii/nagród przekazywanych przez Spółkę w ramach organizowanych oraz przeprowadzanych dla i na rzecz swoich klientów akcji promocyjnych, związanych ze sprzedażą towarów dystrybuowanych przez tych klientów, można uznać za premie/nagrody związane ze sprzedażą premiową i zastosować zwolnienie z opodatkowania dla nagród o wartości nie przekraczającej jednorazowej kwoty 760 złotych.

2.

Czy w związku z wydaniem przez Spółkę premii/nagród w ramach organizowanych oraz przeprowadzanych dla i na rzecz swoich klientów akcji promocyjnych, związanych ze sprzedażą towarów dystrybuowanych przez tych klientów, ciążyć będą na Spółce obowiązki płatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, akcje promocyjne (Promocje), które Spółka zamierza organizować i przeprowadzać dla i na rzecz swoich klientów, związane ze sprzedażą towarów dystrybuowanych przez tych klientów, mają charakter sprzedaży premiowej i w przypadku gdy wartość wydawanych uczestnikom Promocji premii, nagród związanych ze sprzedażą premiową, nie przekroczy kwoty 760 złotych, na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika. Stosownie do regulacji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są m.in. wartości nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Jednocześnie powyższe zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do przytoczonej powyżej treści art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

* nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w Ustawie o PIT wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował ustawowej definicji tego pojęcia. Definicja sprzedaży premiowej nie została również uregulowana w innych ustawach, w tym w szczególności w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez przepisy art. 535 i następne, które stanowią, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony.

W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

"Sprzedaż premiowa" jest zatem formą umowy sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, dotyczy osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Ponadto stosownie do przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem m.in. przytaczanych powyżej przepisów art. 21 ust. 1 pkt 68 - wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym stosownie do treści powyższego przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT będą podlegały w całości wygrane których wartość przekroczy 760 zł W przypadku gdy jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł wówczas stosownie do przepisu art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT wydający nagrodę zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku od całości wartości wygranej. Równocześnie zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT płatnicy (tekst jedn. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w przepisach w tym wskazany powyżej 10% podatek dochodowy.

Reasumując wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł, wydawanych przez Spółkę bezpośrednio dla odbiorców nagród (nabywców towarów klientów Spółki) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT. Tym samym po stronie Spółki nie powstaną obowiązki płatnika.

Na marginesie, Spółka pragnie wskazać, że powyższe stanowisko Spółki zgodne jest nie tylko z przedstawioną wykładnią przedmiotowych przepisów ale również ze stanowiskami zajmowanymi przez Organy Podatkowe w indywidualnych sprawach innych podatników prezentowanymi w wydanych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego np. w Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 września 2010 r. Sygn. ILPB1/415-666/10-4/AO czy tez w Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 października 2010 r., Sygn. IPPB1/415-677/10-3/JB.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zatem, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

* nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa". Zdaniem tut. organu koniecznym do zrozumienia pojęcia "sprzedaż premiowa" jest zdefiniowanie obu elementów składowych tego wyrażenia.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i kompleksowo uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) w przepisie art. 535 i następne. Ze wskazanej regulacji wynika, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Jednocześnie, zwrócić należy uwagę na przepis art. 3531 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie, ani zasadom współżycia społecznego, przewidującego zasadę swobody zawierania umów. Strony umowy sprzedaży mogą zatem wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru lub przy zachowaniu określonych warunków. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony. Mając na uwadze powyższe, a w szczególności ustalony powyżej zakres przedmiotowy terminów "sprzedaż" i "premiowy", zdaniem tut. organu podatkowego "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy dwiema stronami sprzedawcą i kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii (nagrody), w związku z dokonanym przez niego zakupem. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii (nagrody).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza przeprowadzać akcje promocyjne na rzecz i zlecenie swoich klientów, dystrybutorów napoi alkoholowych na rynku polskim. Promocje prowadzone będą wyłącznie na terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży tj. w lokalach gastronomicznych będących partnerami danej promocji.

W promocjach będą mogły uczestniczyć osoby fizyczne - konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego. W celu udziału i skorzystania z danej Promocji konieczne będzie zakupienie w Lokalu w terminie trwania promocji określonego w regulaminie danej promocji produktu (napoju alkoholowego) dystrybuowanego przez klienta Spółki. Poszczególnym produktom w ramach Promocji przyporządkowane będą określone liczby punktów promocyjnych. Przy zakupie produktu objętego Promocją, uczestnikowi Promocji przyznawane będą powyższe punkty promocyjne i potwierdzające ich przyznanie kupony promocyjne.

Z powyższego wynika, że klienci zakupią napoje alkoholowe od innych podmiotów tj. lokali gastronomicznych. Zatem klienci nie będą zawierać z Wnioskodawcą umów sprzedaży, a co za tym idzie nie będziemy mieć wówczas do czynienia ze sprzedaż premiową.

Zatem należy stwierdzić, iż przedstawione przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia nie mogą być uznane za sprzedaż premiową w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż umowy sprzedaży nie będzie zawierać z klientem Wnioskodawca, lecz stroną tej umowy będzie lokal gastronomiczny będący partnerem danego przedsięwzięcia. Tym samym nagroda jaka zostanie przyznana klientowi spełniającemu warunki Promocji nie będzie nagrodą związaną ze sprzedażą premiową. Jej wartość (bez względu na wysokość) nie będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będzie ona stanowić dla ww. klientów, w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy przychód z innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Na podmiocie wypłacającym ww. nagrody nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT - 8C).

Reasumując, w świetle powołanych powyżej przepisów prawa i przedstawionego zdarzenia przyszłego, nagrody przyznane przez Wnioskodawcę nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową. W związku z tym nagrody te nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy.

Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, tym samym nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl