IPPB2/415-96/10-4/AS - Opodatkowanie otrzymanych wierzytelności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-96/10-4/AS Opodatkowanie otrzymanych wierzytelności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) oraz piśmie z dnia 29 marca 2010 r. (data nadania 29 marca 2010 r. data wpływu 31 marca 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 22 marca 2010 r. (data nadania 22 marca 2010 r., data doręczenia 24 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych wierzytelności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych wierzytelności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Pani Danuta K. (dalej: "darczyńca") jest żoną Pana Romana K. i matką Wnioskodawcy (dalej razem: "obdarowani"). Darczyńca udzielił obdarowanym, jako wspólnikom spółki cywilnej, oprocentowanych pożyczek.

Darczyńca rozważa obecnie dokonanie na rzecz obdarowanych darowizny wierzytelności z tytułu pożyczek, obejmującej zarówno wartość zobowiązania wynikającą z pożyczonych kwot głównych jak i należnych odsetek (dalej: "wierzytelności").

W zamian za dokonanie darowizny darczyńca nie otrzyma żadnego świadczenia od obdarowanych; w szczególności nie otrzyma zapłaty za wierzytelności. W związku z otrzymaniem darowizny obdarowani nie będą również zobowiązani do żadnych późniejszych świadczeń na rzecz darczyńcy.

W dniu 22 marca 2010 r. pismem Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez:

*

wskazanie, czy w sytuacji, gdy odpowiedź na pytanie nr 1 w złożonym wniosku będzie pozytywna, interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być udzielona również w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 24 marca 2010 r.

W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione (data nadania 29 marca 2010 r., data wpływu 31 marca 2010 r.).

Wnioskodawca wskazał, iż w sytuacji, gdy odpowiedź na zawarte we wniosku pytanie nr 1 będzie pozytywna, nie jest konieczne udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy dokonanie przez darczyńcę darowizny będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, będzie mogło skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania wskazanego w przepisie art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy - w przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie negatywna - wartość otrzymanych wierzytelności będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek w zakresie podatku od spadków i darowizn został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną z dnia 27 kwietnia 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2

W przypadku uznania, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe i przyjęciu, że Wnioskodawca podlega w związku z otrzymaniem darowizny opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do darowizny mogłoby znaleźć zastosowanie zwolnienie z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT.

Co do zasady, wartość otrzymanych nieodpłatnie świadczeń pozostających w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT przychód podatkowy.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT wskazuje natomiast, iż wolna od podatku dochodowego jest, między innymi, wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn do I grupy podatkowej zalicza się m.in. małżonka oraz zstępnych. Ponieważ darczyńca jest dla obdarowanych odpowiednio żoną i matką znajduje się wobec nich w I grupie podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Fakt, iż obdarowani są równocześnie wspólnikami spółki cywilnej nie ma w ocenie Wnioskodawcy znaczenia dla oceny stanu faktycznego, gdyż spółka cywilna nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami z tytułu działalności prowadzonej w ramach spółki cywilnej pozostają wspólnicy. Tym samym okoliczność, iż darowizna zostanie dokonana na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w ramach spółki cywilnej nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia z podatku, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT.

Stanowisko takie zajął Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 11 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPB1/415-329/09-4/IF), w której wskazał, że: "w związku z tym, iż wspólnikami spółki jawnej są członkowie najbliższej rodziny, to wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń będzie stanowiła dla wspólników spółki przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych". Podobnie w interpretacji indywidualnej z 24 kwietnia 2008 r. (sygn. IBPB1/415-83/08/ESZ) Minister Finansów podkreślił, iż "wartość otrzymanego od córki nieodpłatnego świadczenia będzie stanowiła dla wspólników Spółki cywilnej (jej rodziców) przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Podsumowując, Wnioskodawca uważa, że jeśli otrzymanie darowizny podlegałoby nie ustawie o podatku od spadków i darowizn, a ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, darowizna nie spowodowałaby po stronie obdarowanych powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ze względu na zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Przepis art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn. Ponieważ przedmiotowe świadczenie nie podlega pod ustawę o podatku od spadków i darowizn nie zachodzi wyłączenie określone w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 125 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20.

Na podstawie art. 21 ust. 20 ww. ustawy zwolnienie nie ma zastosowania do świadczeń otrzymywanych na podstawie stosunku pracy, pracy nakładczej lub na podstawie umów będących podstawą uzyskiwania przychodów zaliczonych do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, tj. działalności wykonywanej osobiście.

Do poszczególnych grup podatkowych, zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) zalicza się:

-

do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

-

do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

-

do grupy III - innych nabywców.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "nieodpłatnego świadczenia". Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia "nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż darczyńca udzielił obdarowanym (małżonkowi i córce), jako wspólnikom spółki cywilnej, oprocentowanych pożyczek.

Darczyńca rozważa obecnie dokonanie na rzecz obdarowanych darowizny wierzytelności z tytułu pożyczek, obejmującej zarówno wartość zobowiązania wynikającą z pożyczonych kwot głównych jak i należnych odsetek. W zamian darczyńca nie otrzyma żadnego świadczenia od obdarowanych; w szczególności nie otrzyma zapłaty za wierzytelności. Obdarowani nie będą również zobowiązani do żadnych późniejszych świadczeń na rzecz darczyńcy.

W świetle powyższego wartość otrzymanego od małżonki Wnioskodawcy nieodpłatnego świadczenia będzie stanowiła dla Wnioskodawcy jako wspólnika spółki cywilnej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, a zatem mając na uwadze pytanie zawarte we wniosku wyjaśnić należy, że interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do niego.

Uwzględniając powyższe informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich zainteresowanych możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia zawarte w interpretacjach są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl