IPPB2/415-959/12-7/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-959/12-7/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) oraz w piśmie uzupełniającym braki formalne wniosku z dnia 18 grudnia 2012 r. (data nadania 19 grudnia 2012 r., data wpływu 24 grudnia 2012 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 11 grudnia 2012 r. Nr IPPB2/415-959/12-3/MG (data nadania 11 grudnia 2012 r., data doręczenia 14 grudnia 2012 r.) i piśmie z dnia 28 stycznia 2013 r. (data nadania 28 stycznia 2013 r., data wpływu 31 stycznia 2013 r.) na wezwanie organu z dnia 22 stycznia 2013 r. Nr IPPB2/415-959/12-5/MG (data nadania 22 stycznia 2013 r., data doręczenia 23 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty byłemu pracownikowi zaległego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, zasądzonego wyrokiem Sądu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty byłemu pracownikowi zaległego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, zasądzonego wyrokiem Sądu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Były pracownik wystąpił do sądu o wypłacenie zaległego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Sąd zasądził na rzecz pracownika zaległe wynagrodzenie, pracodawca wykonał wyrok sądu wypłacając zasądzoną kwotę jako przychód równy dochodowi, bez uwzględnienia kosztów uzyskania przychodu, zaliczki na podatek dochodowy oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Następnie Spółka sporządziła korektę listy płac z tytułu wypłaty zasądzonego wynagrodzenia i naliczyła zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w tym także część finansowaną przez osobę ubezpieczoną, czyli byłego pracownika. Pracodawcy przysługuje roszczenie wobec byłego pracownika o zwrot nienależnego świadczenia.

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem Nr IPPB2/415-959/12-3/MG z dnia 11 grudnia 2012 r. (data nadania 11 grudnia 2012 r., data doręczenia 14 grudnia 2012 r.) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez wyjaśnienie, w którym roku Wnioskodawca dokonał wypłaty zasądzonego wyrokiem Sądu zaległego wynagrodzenia,

* czy formułując pytanie Nr 2 Wnioskodawca pytając o informację PIT-11 miał na myśli sporządzenie korekty informacji PIT-11,

* czy przedmiotem interpretacji indywidualnej ma być także zagadnienie poruszone przez Wnioskodawcę w stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, tj. dotyczące wykazania w informacji PIT-11 odsetek za zwłokę od zaległego wynagrodzenia, jeżeli tak to organ podatkowy prosi o doprecyzowanie stanu faktycznego w tym zakresie i sformułowanie pytania podatkowego dotyczącego tego zagadnienia.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 18 grudnia 2012 r. (data nadania 19 grudnia 2012 r., data wpływu 24 grudnia 2012 r.), w którym wyjaśnił, iż:

1.

wyrok Sądu w przedmiotowej sprawie zapadł w 2011 r. Spółka dokonała wypłaty zasądzonego wyrokiem Sądu zaległego wynagrodzenia w 2011 r.,

2.

formułując pytanie nr 2, Wnioskodawca miał na myśli sporządzenie korekty informacji PIT- 11,

3.

ocena prawna dotycząca wykazania przez Wnioskodawcę w informacji PIT-11 odsetek za zwłokę od zaległego wynagrodzenia nie jest przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem Nr IPPB2/415-959/12-5/MG z dnia 22 stycznia 2013 r. (data nadania 22 stycznia 2013 r., data doręczenia 23 stycznia 2013 r.), ponownie wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wyjaśnienie:

* w którym roku Wnioskodawca dokonał korekty listy płac z tytułu wypłaty zasądzonego wynagrodzenia, w której zostały naliczone składki ZUS oraz zaliczka na podatek dochodowy i składka zdrowotna.

* czy korekta deklaracji PIT-11 dotyczyła deklaracji PIT-11 za 2011 r., w której Wnioskodawca wykazał dochód byłego pracownika w wysokości uzyskanego przychodu.

* czy uzyskane w 2011 r. zaległe wynagrodzenie za godziny nadliczbowe było jedynym przychodem uzyskanym przez byłego pracownika w danym roku.

* w którym roku Wnioskodawca dokonał korekty deklaracji PIT-11.

* czy Wnioskodawca odprowadził za byłego pracownika składki ZUS oraz zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną, jeżeli tak to w którym roku.

* czy w stanowisku odnośnie sformułowanego pytania Nr 2 Wnioskodawca posługując się sformułowaniem " (...) Spółka powinna wykazać kwoty zaliczek na podatek, które zostały faktycznie pobrane przez płatnika. Powinna wykazać też składki na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie zdrowotne, które podlegają odliczeniu odpowiednio od dochodu i od podatku - składki, które zostały faktycznie potrącone (pobrane) przez płatnika ze środków pracownika." - ma na myśli zarówno zaliczkę, jak i składki ZUS w wysokości wynikającej z dokonanej korekty listy płac, a więc uregulowane przez Spółkę za pracownika, czy też w wysokości zerowej.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data nadania 28 stycznia 2013 r., data wpływu 31 stycznia 2013 r.), w którym wyjaśnił, iż:

1.

Wnioskodawca dokonał korekty listy płac z tytułu wypłaty zasądzonego wynagrodzenia w roku 2011.

2.

Korekta deklaracji PIT-11 dotyczyła PIT-11 za 2011 rok, w której Wnioskodawca wykazał dochód byłego pracownika w wysokości uzyskanego przychodu.

3.

Wypłacone w 2011 r. zaległe wynagrodzenie było jedynym przychodem uzyskanym przez byłego pracownika w Spółce Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie posiada informacji o bieżącym stanie zatrudnienia byłego pracownika.

4.

Wnioskodawca dokonał korekty deklaracji PIT-11 w 2012 r.

5.

Wnioskodawca odprowadził za byłego pracownika składki ZUS oraz zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną w 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Kiedy pracodawca może dochodzić od pracownika zwrotu poniesionych kosztów z tytułu opłacenia za niego składek na ubezpieczenia społeczne i zaliczki na podatek dochodowy w części, w jakiej powinny być one sfinansowane przez pracownika

2.

Czy w korekcie deklaracji PIT-11 za rok, w którym nastąpiła wypłata zasądzonego wynagrodzenia (rok 2011), Spółka powinna wykazać naliczone na korekcie listy płac składki ZUS i zaliczkę na podatek dochodowy.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w zakresie pytania Nr 2 wniosku. W odniesieniu do pytania Nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 2.

W przedmiotowej informacji Spółka powinna wykazać kwoty zaliczek na podatek, które zostały faktycznie pobrane przez płatnika. Powinna wykazać też składki na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie zdrowotne, które podlegają odliczeniu odpowiednio od dochodu i od podatku - składki, które zostały faktycznie potrącone (pobrane) przez płatnika ze środków pracownika.

W uzupełnieniu wniosku na wezwanie tut. organu z dnia 28 stycznia 2013 r. Spółka wyjaśniła, iż w stanowisku odnośnie sformułowanego pytania Nr 2 - posługując się sformułowaniem faktycznie potrącone (pobrane) Spółka ma na myśli zarówno zaliczkę jak i składki ZUS w wysokości wynikającej z dokonanej korekty listy płac - uregulowane przez Spółkę za pracownika.

W informacji PIT-11 nie należy wykazywać odsetek za zwłokę od zaległego wynagrodzenia, które na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95 u.p.d.o.f. są zwolnione z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu ustawy obowiązującym w 2011 r. - tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm., natomiast w brzmieniu obowiązującym od dnia 17 kwietnia 2012 r. - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z treści art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Przepis art. 32 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a. (...).

Zgodnie z treścią art. 32 ust. 3 ww. ustawy, zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 1, 1a i 2 zmniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej, jeżeli pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym złoży zakładowi pracy oświadczenie według ustalonego wzoru, w którym stwierdzi, że:

1.

nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,

2.

nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,

3.

nie osiąga dochodów, od których jest obowiązany opłacać zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3,

4.

nie otrzymuje świadczeń pieniężnych od organu zatrudnienia lub od biura terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,

5.

ten zakład pracy jest właściwy do stosowania tego zmniejszenia.

Stosownie do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (art. 38 ust. 1a ustawy).

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5 (PIT-11). (...).

Z przepisu art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ww. ustawy wynika, iż podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy, podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 235, poz. 1591 z późn. zm.). Przy czym zgodnie z treścią § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia został określony wzór Informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), będący załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że były pracownik Spółki wystąpił do Sądu o wypłatę zaległego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Sąd zasądził na rzecz byłego pracownika zaległe wynagrodzenie. Spółka wykonała wyrok Sądu wypłacając w 2011 r. zasądzoną kwotę, jako przychód w wysokości równej dochodowi, bez uwzględnienia kosztów uzyskania przychodu, zaliczki na podatek dochodowy oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Spółka w 2011 r. sporządziła korektę listy płac z tytułu wypłaty zasądzonego wynagrodzenia i naliczyła zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w tym także część finansowaną przez byłego pracownika. Korekta deklaracji PIT-11 dotyczyła deklaracji PIT-11 za 2011 r., w której Spółka wykazała dochód byłego pracownika w wysokości uzyskanego przychodu. Wypłacone w 2011 r. zaległe wynagrodzenie było jedynym przychodem uzyskanym przez byłego pracownika w Spółce. Spółka dokonała korekty deklaracji PIT-11 w 2012 r. W 2012 r. Spółka odprowadziła za byłego pracownika składki ZUS oraz zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną.

Z powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych pracownikom (w tym byłym pracownikom) wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji pracownika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru, m.in. Informacji PIT-11.

Z przepisów tych wynika również, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno-technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

Jednakże przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa przewidują odpowiedzialność płatnika za jego nieprawidłowe wywiązanie się z obowiązku obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (w brzmieniu obowiązującym w 2011 r. - tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm., natomiast w brzmieniu obowiązującym od dnia 17 lipca 2012 r. - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast § 2 tego artykułu stanowi, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Powołane wyżej przepisy znajdują zastosowanie do korekty deklaracji PIT-11.

Korekta deklaracji ma na celu umożliwienie podatnikom, płatnikom i inkasentom poprawienia błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Spółka wypłacając w 2011 r. byłemu pracownikowi zaległe wynagrodzenie nieprawidłowo wypłaciła go w kwocie brutto, bez potrącenia zaliczki na podatek dochodowy oraz nie uwzględniając kosztów uzyskania przychodów, a także składek na ubezpieczenie społeczne i składki zdrowotnej.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony stan faktyczny organ podatkowy stwierdza, że zaistniała sytuacja upoważniała płatnika do dokonania korekty wystawionej w 2011 r. informacji PIT-11.

Wystawienie przez Spółkę byłemu pracownikowi błędnie sporządzonej informacji PIT-11 za 2011 r. wywołuje obowiązek sporządzenia korekty tej informacji, jednakże korekta może dotyczyć tylko i wyłącznie uwzględnienia w niej przysługujących byłemu pracownikowi kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przysługujących za miesiąc, w którym dokonano wypłaty.

W sporządzonej w 2012 r. przez Spółkę korekcie informacji PIT-11 za 2011 r. Spółka, jako płatnik nie powinna uwzględniać rozliczeń dokonanych przez Spółkę w 2012 r., tj. zapłaconych przez Spółkę za byłego pracownika składek na ubezpieczenia społeczne, i ubezpieczenie zdrowotne. Jak bowiem wynika z brzmienia powołanego powyżej art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - składki te podlegają odliczeniu w roku, w którym są pobrane przez płatnika ze środków podatnika (pracownika).

Jak wynika z treści wniosku składki na ubezpieczenie społeczne nie były w 2011 r. naliczone i tym samym zapłacone przez płatnika. Nie wpłynęły więc na wysokość zaliczki na podatek należny za 2011 r. oraz na wysokość zobowiązania podatkowego należnego za ten rok i tym samym nie mogą być wykazane w skorygowanej za 2011 r. informacji PIT-11.

Natomiast w oparciu o przepis art. 27 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy podatkowej, podatek dochodowy w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w roku podatkowym przez płatnika, a więc składki na ubezpieczenie zdrowotne również obciążają przychód ze stosunku pracy pracownika, w związku z czym podlegać mogą odliczeniu od podatku obliczonego za miesiąc, w którym dokonano wpłaty tych składek, przy założeniu, że składki te są pokryte ze środków pracownika (również byłego).

W związku z powyższym składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2011 r., które nie zostały przez Spółkę pobrane w 2011 r. ze środków byłego pracownika, także nie mogą być wykazane w korekcie informacji PIT-11 za 2011 r., sporządzonej przez Spółkę w 2012 r.

Na podstawie otrzymanej od byłego pracodawcy korekty informacji PIT-11 za 2011 r. były pracownik Spółki złoży korektę zeznania podatkowego za rok 2011, w celu prawidłowego ustalenia wysokości podatku za 2011 r.

Należy nadmienić, iż w sytuacji zapłaty w 2012 r. przez Spółkę za byłego pracownika składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz art. 27 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części w której powinny być pokryte przez byłego pracownika, i które nie zostały przez byłego pracownika zwrócone Spółce - w świetle art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy stanowią przychód byłego pracownika za 2012 r., bowiem otrzymał on nieodpłatne świadczenie od byłego pracodawcy (były pracodawca płaci za niego składki, które powinny być finansowane z jego, tj. byłego pracownika dochodu), a tym samym stanowią dla niego przysporzenie mające swoje źródło w przychodzie ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka jako płatnik kwotę niepobranych w 2011 r. składek na ubezpieczenia społeczne (składki emerytalnej i rentowej) i ubezpieczenie zdrowotne w części, w której powinny być one pokryte z dochodu pracownika, a które zostały uregulowane ze środków Spółki w 2012 r., zobowiązana jest do wykazania w informacji PIT-11 wystawionej byłemu pracownikowi za 2012 r. oraz wykazania w niej prawidłowo zastosowanych miesięcznych kosztów uzyskania przychodów.

Nie można również uznać, iż w korekcie deklaracji PIT-11 za 2011 r., sporządzonej przez Spółkę w 2012 r. w poz. 40 "Zaliczka pobrana przez podatnika" (dotyczącej faktycznie pobranego w danym roku podatkowym i przekazanego do urzędu skarbowego podatku) należy wykazać kwotę zaliczki na podatek w wysokości, w jakiej powinna zostać ona pobrana przez płatnika w 2011 r., bowiem Spółka zaliczki tej w ogóle nie pobrała. Należy w tym miejscu podkreślić, iż zarówno wystawiona za 2011 r. informacje PIT-11 oraz jej korekta ma odzwierciedlać zaistniały w danym roku stan faktyczny. Oznacza to, że skoro w 2011 r. nie została pobrana z dochodu pracownika zaliczka na podatek, to niepobranej kwoty, nie można wykazać w informacjach PIT-11, bowiem nie będzie to odzwierciedlało stanu faktycznego. Spółka wskazała w uzupełnieniu wniosku na wezwanie tut. organu, iż kwotę zaliczki na podatek dochodowy odprowadziła w 2012 r. Należy nadmienić, iż z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących obowiązki płatnika jednoznacznie wynika, iż jest on obowiązany do prawidłowego obliczania i poboru zaliczki na podatek dochodowy. Z przepisów tych nie wynika, iż płatnik jest obowiązany do zapłacenia zaliczki z własnych środków za pracownika, a następnie dochodzenia ich od pracownika (byłego pracownika). W takiej sytuacji, podatnik zobowiązany jest do zapłaty podatku w zeznaniu rocznych, składanym za rok, w którym osiągnął przedmiotowy przychód, pomimo nie pobrania zaliczki podatku przez płatnika.

Reasumując, w korekcie deklaracji PIT-11 za 2011 r., sporządzonej przez Spółkę w 2012 r. Spółka powinna wykazać oprócz osiągniętego przez byłego pracownika przychodu z tytułu zaległego wynagrodzenia za godziny nadliczbowe - jedynie kwotę przysługujących kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za miesiąc, w którym dokonano wypłaty, ustalając tym samym dochód byłego pracownika w prawidłowej wysokości. W sporządzonej w 2012 r. przez Spółkę korekcie informacji PIT-11 za 2011 r. Spółka, jako płatnik nie może uwzględniać rozliczeń dokonanych przez Spółkę w 2012 r., tj. zapłaconych przez Spółkę za byłego pracownika składek na ubezpieczenia społeczne, i ubezpieczenie zdrowotne, bowiem z brzmienia art. 26 ust. 1 pkt 2 i art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż składki te podlegają odliczeniu w roku, w którym są pobrane przez płatnika ze środków podatnika (pracownika / byłego pracownika). W sporządzonej przez Spółkę korekcie informacji PIT-11 za 2011 r. Spółka nie wykaże także zaliczki na podatek dochodowy za 2011 r. uregulowanej za byłego pracownika w 2012 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl