IPPB2/415-955/12-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-955/12-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 21 stycznia 2013 r., data wpływu 24 stycznia 2013 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-955/12-2/MG z dnia 14 stycznia 2013 r. (data nadania 14 stycznia 2013 r., data doręczenia 17 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem imiennych warrantów subskrypcyjnych w ramach Programu Motywacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem imiennych warrantów subskrypcyjnych w ramach Programu Motywacyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością V. Spółka komandytowo-akcyjna (dalej: "Spółka") zamierza wprowadzić program motywacyjny (dalej: "Program Motywacyjny") dla członków kluczowego personelu oraz współpracowników jej komplementariusza (w szczególności kadry zarządzającej), który zgodnie ze statutem Spółki ma prawo jednoosobowego reprezentowania Spółki oraz prawo i obowiązek prowadzenia spraw Spółki.

Celem wprowadzenia Programu Motywacyjnego jest zwiększenie motywacji kluczowych pracowników i współpracowników komplementariusza Spółki do lepszego zarządzania Spółką. Tak zwiększana motywacja łączy się ze ściślejszym związaniem kluczowych pracowników ze Spółką co przyczyni się do zapewnienia lojalności kluczowych pracowników i współpracowników, lepszych efektów, a w konsekwencji lepszej realizacji założeń inwestycyjnych Spółki.

Wnioskodawca będzie osobą objętą Programem Motywacyjnym.

Program Motywacyjny będzie składał się z dwóch części:

* Programu Motywacyjnego A - którego warunkiem wykonania będzie realizacja budżetu Spółki (tekst jedn.: realizacja krótkoterminowego celu Spółki) oraz

* Programu Motywacyjnego B - którego warunkiem wykonania będzie osiągnięcie przez Spółkę długoterminowych wyników finansowych w określonej wysokości (tekst jedn.: realizacja długoterminowego celu Spółki).

Program Motywacyjny będzie się opierał na emisji warrantów subskrypcyjnych uprawniających beneficjentów Programu do objęcia akcji Spółki w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki po określonej cenie emisyjnej, z wyłączeniem prawa poboru akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy Spółki. Jeden Warrant będzie uprawniał do objęcia jednej akcji Spółki.

Warranty subskrypcyjne będą emitowane przez Spółkę i oferowane do objęcia beneficjentom Programu Motywacyjnego nieodpłatnie. Warranty będą papierami wartościowymi imiennymi w postaci zmaterializowanej.

Warranty będą niezbywalne z wyjątkiem (i) możliwości ich zbycia przez uprawnionego na rzecz podmiotu należącego do tej samej grupy kapitałowej co uprawiony lub (ii) wniesienia Warrantu tytułem aportu na rzecz spółki w pełni kontrolowanej.

Program Motywacyjny zostanie wprowadzony na mocy uchwały walnego zgromadzenia Spółki.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 14 stycznia 2013 r. Nr IPPB2/415-955/12-2/MG wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* wskazanie czy Wnioskodawca jako osoba objęta Programem Motywacyjnym jest pracownikiem spółki wdrażającej Program (jeżeli tak to proszę podać formę zatrudnienia) czy też współpracownikiem jej komplementariusza.

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

* Wnioskodawca jest pracownikiem Spółki I. Sp. z o.o. - komplementariusza spółki wdrażającej Program Motywacyjny tj. I. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością V. Spółka komandytowo - akcyjna, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w chwili otrzymania warrantów w ramach Programu Motywacyjnego powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy objęcie akcji w wyniku realizacji prawa wynikającego z otrzymanych wcześniej warrantów będzie wiązało się z obowiązkiem rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przez Wnioskodawcę.

3.

Czy sprzedaż akcji objętych w wyniku wykonania praw wynikających z warrantów bądź ewentualna sprzedaż warrantów na rzecz Spółki będzie wiązała się z obowiązkiem rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przez Wnioskodawcę.

4.

Czy dochód ze zbycia akcji objętych w wyniku wykonania praw wynikających z warrantów bądź ze sprzedaży warrantów na rzecz Spółki będzie polegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1. Odpowiedź w zakresie pytania Nr 2, 3 i 4 została udzielona w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy w chwili otrzymania warrantów w ramach Programu Motywacyjnego nie powstanie po jego stronie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: podatek "PIT").

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361; dalej: "ustawa o PIT") przychodami, z zastrzeżeniem innych szczególnych regulacji ustawy o PIT, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika zatem, iż co do zasady, przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem PIT jest każde przysporzenie majątkowe otrzymane przez podatnika. Przychodem tym są także otrzymane przez podatnika nieodpłatne świadczenia.

Wartość nieodpłatnego świadczenia stanowiącego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT ustala się natomiast w oparciu o postanowienia art. 11 ust. 2a ustawy o PIT.

Zgodnie z tym artykułem wartość pieniężną nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W świetle powyższego oraz zgodnie z przyjętą praktyką organów podatkowych, nieodpłatne świadczenie, skutkujące powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem PIT, obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, wskazać należy, iż beneficjenci Programu Motywacyjnego otrzymają co prawda warranty subskrypcyjne nieodpłatnie, jednakże na moment ich otrzymania nie będzie możliwe określenie ich rzeczywistej wartości, która mogłaby stanowić podstawę do oszacowania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem PIT, zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2a ustawy o PIT. Realną wartość warrantu stanowi bowiem nadwyżka wartości rynkowej akcji, do których objęcia uprawniony jest posiadacz warrantu, ponad cenę emisyjną po jakiej osoba uprawniona może objąć akcje w ramach Programu Motywacyjnego. Wartości tej nie da się przy tym wycenić na dzień otrzymania warrantu uprawniającego do objęcia akcji po cenie emisyjnej. Warrant uprawnia bowiem do objęcia akcji w przyszłości, z natury rzeczy więc na dzień otrzymania warrantu nie jest znana przyszła wartość akcji. W momencie objęcia warrantu nie wiadomo, czy cena rynkowa akcji (w chwili konwersji warrantu na akcje) będzie wyższa czy niższa od ceny emisyjnej określonej w Programie Motywacyjnym (tzn. czy warrant w ostatecznym rozrachunku przyniesie jego posiadaczowi jakąkolwiek korzyść).

Brak konkretnego wymiaru finansowego warrantów w momencie ich przyznania osobom uprawnionym uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 tejże ustawy. W związku z powyższym uznać należy, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę warrantów w ramach Programu Motywacyjnego będzie neutralne podatkowo, tzn. w chwili objęcia warrantów po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT.

Podkreślić przy tym należy, iż taka właśnie wykładnia przepisów ustawy o PIT znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach podatkowych wydanych przez Ministra Finansów w zbliżonych stanach faktycznych, w tym m.in.:

1.

w interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 października 2011 r. sygn. IPPB2/415-645/11-2/AK,

2.

w interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2012 r. sygn. IPPB2/415-478/12-6/AS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Papierami wartościowymi - w rozumieniu art. 5a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - są papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538).

W myśl przepisu art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego. W świetle ww. przepisu, wspomniane we wniosku warranty subskrypcyjne mieszczą się w pojęciu "papierów wartościowych".

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenie otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z treści wniosku oraz jej uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca zatrudniony jest w Spółce na warunkach umowy o pracę, która jest komplementariuszem Spółki zamierzającej wprowadzić na mocy uchwały walnego zgromadzenia Spółki Program Motywacyjny dla członków kluczowego personelu oraz współpracowników jej komplementariusza. Celem wprowadzenia Programu Motywacyjnego jest zwiększenie motywacji kluczowych pracowników i współpracowników komplementariusza Spółki do lepszego zarządzania Spółką, a w konsekwencji ze ściślejszym związaniem kluczowych pracowników ze Spółką co przyczyni się do zapewnienia lojalności kluczowych pracowników i współpracowników, lepszych efektów, a w konsekwencji lepszej realizacji założeń inwestycyjnych Spółki. Wnioskodawca będzie osobą objętą Programem Motywacyjnym.

Program Motywacyjny będzie składał się z dwóch części:

* Programu Motywacyjnego A - którego warunkiem wykonania będzie realizacja budżetu Spółki (tekst jedn.: realizacja krótkoterminowego celu Spółki) oraz

* Programu Motywacyjnego B - którego warunkiem wykonania będzie osiągnięcie przez Spółkę długoterminowych wyników finansowych w określonej wysokości (tekst jedn.: realizacja długoterminowego celu Spółki).

Program Motywacyjny będzie się opierał na emisji warrantów subskrypcyjnych uprawniających beneficjentów Programu do objęcia akcji Spółki w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki po określonej cenie emisyjnej. Jeden warrant będzie uprawniał do objęcia jednej akcji Spółki.

Warranty subskrypcyjne będą emitowane przez Spółkę i oferowane do objęcia tylko uczestnikom Programu Motywacyjnego nieodpłatnie. Warranty będą papierami wartościowymi imiennymi w postaci zmaterializowanej. Warranty będą niezbywalne z wyjątkiem (i) możliwości ich zbycia przez uprawnionego na rzecz podmiotu należącego do tej samej grupy kapitałowej co uprawiony lub (ii) wniesienia warrantu tytułem aportu na rzecz spółki w pełni kontrolowanej.

W świetle powyższego należy uznać, iż w momencie przyznania wskazanych we wniosku imiennych warrantów Wnioskodawca nie będzie znał ich wartości, ponieważ nie będą one przedmiotem obrotu na rynku, nie będzie także znana wartość akcji, na dzień przyznania warrantów, bowiem akcje te Wnioskodawca obejmie dopiero w przyszłości.

Co skutkuje tym, iż niemożliwe jest ustalenie ceny rynkowej stosowanej przy udostępnianiu praw lub w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem czasu i miejsca ich udostępnienia. Z kolei dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Tym samym brak konkretnego wymiaru finansowego tych papierów wartościowych w momencie ich przyznania osobom uprawnionym uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy. Powyższe skutkuje tym, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, w momencie przyznania Uczestnikom Programu motywacyjnego imiennych warrantów subskrypcyjnych, nie wystąpi przychód z nieodpłatnych świadczeń.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne i odnosząc się bezpośrednio do pytania Nr 1 należy zgodzić się z argumentacją Wnioskodawcy, że nabycie przez Wnioskodawcę warrantów nie będzie skutkowało powstaniem u niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Objęcie przez Wnioskodawcę warrantów subskrypcyjnych będzie dla Wnioskodawcy neutralne podatkowo.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl