IPPB2/415-92/11-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-92/11-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 1920 r.) oraz piśmie z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data nadania 15 kwietnia 2011 r. data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-92/11-2/AK z dnia 8 kwietnia 2011 r. (data nadania 8 kwietnia 2011 r., data doręczenia 12 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wypłacanych przez Wnioskodawcę uczestnikom konkursu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wypłacanych przez Wnioskodawcę uczestnikom konkursu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. zamierza zorganizować i ogłosić ogólnodostępny konkurs za pośrednictwem strony internetowej. Wartość nagród w konkursie będzie w różnej wysokości; do 760 zł za pojedynczą nagrodę lub powyżej 760 zł za pojedynczą nagrodę. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowych od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności.

W dniu 8 kwietnia 2011 r. pismem Nr IPPB2/415-92/11-2/AK Spółka została wezwana do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez:

* dostarczenie dokumentu - oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem - (odpowiednio odpis z Krajowego Rejestru Sądowego), z którego wynika prawo Pana W. D. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, tj. stosowne umocowanie, dla osoby, która przedmiotowy wniosek podpisała.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12 kwietnia 2011 r. W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione (data nadania uzupełnienia 15 kwietnia 2011 r., data wpływu 18 kwietnia 2011 r.).

Telefonicznie w dniu 27 kwietnia 2011 r. wezwano Wnioskodawcę do doprecyzowania przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

* czego będzie dotyczył konkurs organizowany przez Wnioskodawcę,

* w jakim zakresie będzie przeprowadzony konkurs.

Wnioskodawca pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r. udzielił odpowiedzi na wezwanie wskazując, iż:

Wnioskodawca posiada portal internetowy, dostępny pod adresem www. Jest on adresowany do wszystkich, w szczególności do miłośników sportu. Zawiera aktualne informacje dotyczące rozgrywek piłki nożnej, analizy pomeczowe, wiadomości, doniesienia z klubów sportowych itp.

Na stronach portalu Wnioskodawca planuje przeprowadzanie konkursów, polegających na prezentacji pytań z dziedziny sportu w formie testu wyboru jedna (z sugerowanych odpowiedzi będzie poprawna). Wszystkie poprawnie zaznaczone odpowiedzi na postawione pytania zostaną automatycznie podliczone, jako zdobyte punkty. Osoby z największą ilością punktów mają możliwość wygrania nagród przewidzianych w konkursie.

Informacja o konkursie będzie widoczna na głównych stronach portalu. Po wejściu w zakładkę konkursową każdy będzie mógł zapoznać się z jego opisem, regulaminem, nagrodami, czasem trwania o itp. Wziąć udział będzie można po zalogowaniu się w portalu, celem zidentyfikowania osoby, która bierze udział w konkursie, np. za pomocą adresu email, służącego do logowania. Adres email będzie służył również do powiadomienia o rozstrzygnięciu konkursu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nagroda o wartości do 760 zł przyznana w konkursie organizowanym i emitowanym na stronie internetowej jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie za treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustaw z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Wnioskodawca ogłasza i organizuje konkurs za pośrednictwem Internetu, który w ocenie Wnioskodawcy jest środkiem masowego przekazu, w szczególności biorąc pod uwagę zawartą w ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe - definicję legalną pojęcia "prasa".

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy - Prawo prasowe, za prasę uważa się również wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską. Powyższa definicja, w ocenie Wnioskodawcy, obejmuje swoim zakresem również internet.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, iż nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 zł wygrane w konkursie organizowanym i ogłaszanym przez Wnioskodawcę w internecie, podlegają zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Wnioskodawca przed wydaniem nagrody, nie jest zobowiązany pobrać od zwycięzcy zryczałtowanego podatku i odprowadzić go na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie obejmuje m.in. wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Przepisy podatkowe posługują się pojęciami "gra" i "konkurs", chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs, to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Natomiast gra to "czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Dodatkowo wskazać należy, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) (...). Zatem z przedmiotowego zwolnienia skorzystać mogą tylko wygrane w konkursach, których jednorazowa wygrana nie przekroczyła 760,00 zł, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie zostanie przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem (prasa, radio, telewizja). Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

W świetle powołanej treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest również rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza zorganizować i ogłosić ogólnodostępny konkurs za pośrednictwem strony internetowej. Wartość nagród w konkursie będzie w różnej wysokości; do 760 zł za pojedynczą nagrodę lub powyżej 760 zł za pojedynczą nagrodę. Konkurs będzie polegał na prezentacji pytań z dziedziny sportu w formie testu wyboru jedna (z sugerowanych odpowiedzi będzie poprawna). Wszystkie poprawnie zaznaczone odpowiedzi na postawione pytania zostaną automatycznie podliczone, jako zdobyte punkty. Osoby z największą ilością punktów mają możliwość wygrania nagród przewidzianych w konkursie.

Informacja o konkursie będzie widoczna na głównych stronach portalu. Po wejściu w zakładkę konkursową każdy będzie mógł zapoznać się z jego opisem, regulaminem, nagrodami, czasem trwania o itp. Wziąć udział będzie można po zalogowaniu się w portalu, celem zidentyfikowania osoby, która bierze udział w konkursie, np. za pomocą adresu email, służącego do logowania. Adres email będzie służył również do powiadomienia o rozstrzygnięciu konkursu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż opisane we wniosku nagrody pieniężne, które będą przyznawane w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie z dziedziny sportu w sytuacji kiedy wartość nagrody nie przekroczy 760,00 zł, wygrane te będą zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki naliczania, pobierania i odprowadzania do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku od wydanych nagród.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano jednak za nieprawidłowe ze względu na odmienne uzasadnienie prawne własnego stanowisko w sprawie. Jak wskazano powyżej wygrane w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę z wiedzy o sporcie, pomimo faktu, iż konkurs będzie ogłaszany i prowadzony za pośrednictwem portalu (internetu) będą zwolnione z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f tj. ze względu na fakt, iż przedmiotowy konkurs będzie z dziedziny sportu a nie z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca organizuje konkurs za pośrednictwem Internetu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl