IPPB2/415-917/10-2/MK - Określenie sposobu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu wypłacanej oszczędzającemu dywidendy od papierów wartościowych zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-917/10-2/MK Określenie sposobu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu wypłacanej oszczędzającemu dywidendy od papierów wartościowych zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu 9 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z tytułu wypłacanej oszczędzającemu dywidendy od papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z tytułu wypłacanej oszczędzającemu dywidendy od papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie odpowiedniego zezwolenia Bank prowadzi działalność maklerską poprzez biuro maklerskie. W ramach prowadzonej działalności biuro maklerskie zawiera umowy na prowadzenie indywidualnych kont emerytalnych (dalej "IKE"). Umowy zawierane są z osobami fizycznymi. Przedmiotem umów jest wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych i prowadzenie rachunku papierów wartościowych oraz rachunku pieniężnego.

Osoby fizyczne, które zawarły powyższą umowę z Bankiem nie gromadzą środków na IKE prowadzonym w innej instytucji finansowej. Środki pieniężne znajdujące się na IKE inwestowane są przez oszczędzających w papiery wartościowe (akcje, obligacje). W związku z posiadaniem papierów wartościowych, oszczędzający mogą uzyskać dochody w postaci pożytków z papierów wartościowych - dywidendy, odsetki od obligacji.

Dywidendy wpłacane są na IKE. Wpłaty dokonywane na IKE (włączając kwotę dywidendy) w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej trzykrotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Bank zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaconej oszczędzającemu dywidendy od papierów wartościowych zgromadzonych na IKE.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Bank nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaconej oszczędzającemu dywidendy od papierów wartościowych zgromadzonych na IKE.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 p.d.o.f. Bank zobowiązany jest, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłaconych lub pozostawionych do dyspozycji podatnika dywidend. Dywidendy podlegają 19% podatkowi dochodowemu na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 p.d.o.f.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a p.d.o.f. wolne od podatku dochodowego są: dochody z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, uzyskane w związku z:

a.

gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego,

b.

wypłatą środków dokonaną na rzecz osób uprawnionych do tych środków po śmierci oszczędzającego,

c.

wypłatą transferową

- z tym że zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, gdy oszczędzający gromadził oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym, chyba że przepisy te przewidują taką możliwość.

W związku z powyższym, istotne znaczenie ma ustalenie czy dywidenda wypłacona oszczędzającemu może być zaliczona do dochodów, które objęte są powyższym zwolnieniem. Czy uzyskana kwota dywidendy będzie potraktowana jako dochód z tytułu oszczędzania na IKE uzyskany w związku zgromadzeniem środków przez oszczędzającego, w rozumieniu zapisów umowy o IKE.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1205 z późn. zm.) (dalej "ustawa IKE") określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach.

Zgodnie z definicjami zawartymi w ustawie o IKE gromadzenie oszczędności na IKE oznacza dokonywanie wpłat wypłat transferowych oraz przyjmowanie wypłat transferowych, a także inwestowanie środków znajdujących się na IKE.

Zgodnie z ustawą o IKE do "środków" zaliczamy środki pieniężne, jednostki ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego, jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, papiery wartościowe oraz niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) i d) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), zapisane na IKE. Pojęcie "wpłata" oznacza natomiast wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego.

Ustawa o IKE nie definiuje pojęcia pożytki ani inwestowanie. Stosując zatem potoczne brzmienie niniejszego pojęcia za "pożytki" należy uznać zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN - korzyści płynące z jakichś działań lub sytuacji, korzyści uzyskane z rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem. Inwestowanie oznacza natomiast przeznaczenie środków finansowych na powiększenie lub odtworzenie zasobów majątkowych.

Analizując powyższe definicje należy dojść do wniosku, że przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego jako jeden z rodzajów wpłaty jest w konsekwencji traktowany jako jedna z form gromadzenia oszczędności na IKE.

Dywidenda jest częścią zysku spółki dzielona między udziałowców/akcjonariuszy odpowiednio do posiadanych przez nich udziałów/akcji. Dywidenda stanowi korzyść z tytułu posiadania akcji danej spółki dla jej akcjonariuszy. Dywidenda jest zatem pożytkiem.

Jak wskazał Bank w opisie stanu faktycznego oszczędzający inwestuje środki zgromadzone już na IKE w papiery wartościowe (akcje). Akcje nie są kupowane ze środków spoza IKE. Pożytki wynikają zatem z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE. Dywidenda wpłacona na konto IKE jest pożytkiem z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE.

W przedmiotowej sprawie nie występują żadne okoliczności, które nakazują opodatkować środki zgromadzone na IKE. Oszczędzający ma tylko jedno konto IKE. Wpłaty na konto IKE (włączając kwotę dywidendy) nie przekroczą w danym roku kwoty odpowiadającej trzykrotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok.

Ponadto, środki zgromadzone na IKE nie zostały zwrócone oszczędzającemu (art. 30a ust. 1 pkt 10 p.d.o.f.).

Biorąc powyższe pod uwagę, wpłacona dywidenda jest jedną z form gromadzenia środków przez oszczędzającego w ramach IKE i w konsekwencji podlega zwolnieniu z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko zostało zaprezentowane w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17 lutego 2005 r. przez Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu (sygnatura akt ZD/423-250/5/04).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Dodatkowo należy podkreślić, że przywołane przez Spółkę rozstrzygnięcie organu podatkowego dotyczące przepisów prawa wydane zostało w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej rozstrzygnięcie organu podatkowego nie jest wiążące dla tut. organu podatkowego. Każdą sprawę organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl