IPPB2/415-89/07-3/RL - Pobór zaliczki na podatek dochodowy od przychodów wypłacanych nierezydentom za pracę wykonywaną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-89/07-3/RL Pobór zaliczki na podatek dochodowy od przychodów wypłacanych nierezydentom za pracę wykonywaną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2007 r. (data wpływu 24 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy od przychodów wypłacanych nierezydentom za pracę wykonywaną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy od przychodów wypłacanych nierezydentom za pracę wykonywaną poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Fundacja) jest niezależną, pozarządową instytucją typu non - profit, której misją jest wspieranie nauki.

Statutowe cele instytucji obejmują:

*

wspieranie uznanych przez środowisko uczonych i zespołów badawczych,

*

wspieranie transferu polskich osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej,

*

wspieranie inicjatyw inwestycyjnych służących nauce w Polsce.

Powyższe cele Wnioskodawca (Fundacja) realizuje prowadząc programy w ramach, których przyznawane są różnego rodzaju stypendia i subwencje oraz nawiązując współpracę z organizacjami zagranicznymi służącą rozwijaniu międzynarodowych kontaktów naukowych.

Ubieganie się o środki Fundacji możliwe jest wyłącznie w drodze konkursów, których celem jest ocena i wybór najlepszych wniosków składanych w ramach poszczególnych programów. Fundacja (Wnioskodawca) wprowadza stopniowo elektroniczną rejestrację kandydatów, którzy, po zalogowaniu, na stronie internetowej Fundacji wypełniają wnioski i dołączają wszelkie wymagane załączniki w języku polskim i angielskim. Następnie wybrani przez Fundację recenzenci, po otrzymaniu hasła dostępu do strony internetowej, dokonują oceny wniosków złożonych w ramach prowadzonych programów, a po wykonaniu dzieła/zlecenia odsyłają drogą elektroniczną sporządzone recenzje. Dzięki nawiązaniu współpracy z zagranicznymi organizacjami naukowymi zaistniała możliwość dokonywania recenzji również wybranych przez Fundację naukowców z zagranicy. Zarówno wnioski do recenzji, jak i wykonane recenzje przekazywane są drogą elektroniczną.

Przedstawiony stan faktyczny został uzupełniony: pismem z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu 30 listopada 2007 r.) oraz pismem z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.), w których doprecyzowano, iż naukowcy dokonujący recenzji wniosków są osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej i są rezydentami następujących państw: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Czechy, Norwegia.

Wnioski do recenzji przekazywane są do recenzenta drogą elektroniczną i tą samą drogą recenzent przekazuje gotową recenzję do Fundacji. Wnioski przesyłane są do recenzenta po uprzednim wyrażeniu zgody na wykonanie recenzji. Zapytanie o wyrażenie zgody przesyłane jest do recenzenta albo drogą poczty elektronicznej albo telefonicznie. Po uzyskaniu akceptacji wykonania recenzji recenzent otrzymuje wnioski do recenzji. Za wykonaną recenzję, recenzent wystawia rachunek, który przesyłany jest na adres Fundacji.

Recenzenci zagraniczni sporządzający recenzje na zamówienie Fundacji osiągają przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Wypłacane wynagrodzenie jest traktowane jako przychód z umowy o dzieło pomimo, że taka umowa nie jest zawierana w formie pisemnej. Efektem pracy recenzenta jest przesłany do Fundacji, w postaci elektronicznej dokument, w którym recenzent dokonuje oceny przesłanych przez Fundację wniosków, sporządza listę rankingową oraz w miarę potrzeb przedstawia dodatkowe uwagi czy rekomendacje.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy od przychodów wypłacanych nierezydentom za wykonane recenzje należy pobierać zryczałtowany podatek (z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania) mimo, że praca nie jest wykonywana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?

Zdaniem wnioskodawcy: Fundacja stoi na stanowisku, że przychody wypłacane nierezydentom za wykonane recenzje nie podlegają opodatkowaniu, ponieważ nie są przychodami z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a więc nie spełniają definicji dochodów zawartej w art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowy z rezydentami Stanów Zjednoczonych, Australii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Czech i Norwegii (osobami fizycznymi). Umowy te określone zostały jako umowy o dzieło, chociaż nie zostały zawarte w formie pisemnej. Umowa o dzieło stanowi jedną z umów nazwanych, uregulowanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U.z 1964 r., Nr 16, poz. 93, z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Zgodnie z art. 3 ust. 1a cyt. wyżej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych ub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

*

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

*

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

*

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

*

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że powyższy katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustęp 1 pkt 1 tego artykułu stanowi, że podatek dochodowy od przychodów uzyskanych na terytorium Polski przez osoby nie mające zamieszkania w Polsce z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 ustawy (w tym z umowy o dzieło) pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20 % przychodu.

Ww. przepis stosuje się z uwzględnieniem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednak zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej, zwanym dalej "certyfikatem rezydencji".

W przedmiotowej sprawie, recenzenci mający miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przedstawili płatnikowi certyfikatu rezydencji. Wobec tego uznać należy, że przychody osiągnięte przez rezydentów ww. państw podlegają w Polsce opodatkowaniu na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Wnioskodawca obowiązany jest do pobrania od wypłacanego wynagrodzenia 20% podatku (art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Podatek ten - zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należy przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg siedziby Wnioskodawcy - w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano. Natomiast w terminie do końca stycznia r. następującego po r. podatkowym, a w przypadku zaprzestania działalności przed tym terminem - do dnia zaprzestania tej działalności, płatnik jest obowiązany przesłać roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT - 8AR.

Artykuł 42 ust. 2 pkt 2 stanowi, iż płatnicy są również zobowiązani przesłać nierezydentom oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych imienne informacje o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne nie mające w Polsce miejsca zamieszkania IFT-1/IFT-1R - w terminie do końca lutego r. następującego po r. podatkowym lub do dnia zaprzestania działalności, w razie zaprzestania działalności przed ww. dniem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl