IPPB2/415-872/14-4/LS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-872/14-4/LS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2014 r. (data wpływu 22 października 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2014 r. (data nadania 12 grudnia 2014 r., data wpływu 15 grudnia 2014 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-872/14-2/LS z dnia 8 grudnia 2014 r. (data nadania 8 grudnia 2014 r., data doręczenia 11 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zatrudniony w firmie C. sp. z o.o (dalej: "Spółka") na umowę o pracę na stanowisku Administrator Systemów Informatycznych (dalej: "Umowa o pracę").

Do obowiązków Wnioskodawcy wynikających z Umowy o pracę należy:

* budowa i modyfikacja stron internetowych, serwisu "helpdesk" oraz innych serwisów sieciowych Pracodawcy,

* administracja repozytorium danych (archiwum elektroniczne) Pracodawcy,

* wykonywanie okresowych kontroli działania i kompleksowych przeglądów serwisów sieciowych Pracodawcy,

* tworzenie i nadzorowanie procedur administracji istniejącą infrastrukturą IT Pracodawcy,

* wykonywanie instalacji, konfiguracji oraz realizacji bieżącej obsługi informatycznej serwerów Pracodawcy,

Jednocześnie Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta miasta. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest świadczenie specjalistycznych usług doradczych i programistycznych w zakresie technologii informatycznych.

Jednym z usługobiorców Wnioskodawcy jest Spółka, z którą Wnioskodawca podpisał umowę o współpracy (dalej: "Umowa o współpracy"). Przedmiot Umowy o współpracy zakłada świadczenie przez Wnioskodawcę usług w zakresie zarządzania projektami (Project Management) prowadzonymi przez Spółkę, dotyczącymi wdrażania systemów informatycznych do budżetowania i raportowania u klientów Spółki.

Do zakresu zadań Wnioskodawcy wynikających z Umowy o współpracy należy:

* kompleksowe zarządzanie projektami IT,

* zarządzanie zespołem projektowym,

* zarządzanie ryzykiem projektowym oraz biznesowym,

* zbieranie wymagań biznesowych, ich analiza oraz ocena wykonalności,

* określanie szczegółowego harmonogramu prowadzonych prac dla poszczególnych zadań,

* monitorowanie i raportowanie operacyjne postępów prac,

* koordynowanie i wsparcie techniczne procesu wdrażania oprogramowania,

* tworzenie dokumentacji oraz koordynowanie jej przepływu zgodnie z wymaganiami projektu,

* rekrutacja nowych członków zespołu.

Do końca 2013 r. dochody z tytułu działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowywał na zasadach ogólnych określonych w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ((Dz. U. z 2012 r. Nr 361 j.t.; dalej: "u.p.d.o.f."), tj. według skali podatkowej 18% i 32%.

Pismem z dnia 8 grudnia 2014 r. Nr IPPB2/415-872/14-2/LS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez wskazanie:

* Czy czynności wykonywane w ramach umowy o współpracę nie będą tożsame lub częściowo tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach umowy o pracę ze spółką z o.o....

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 11 grudnia 2014 r. Pismem z dnia 11 grudnia 2014 r. (data nadania 12 grudnia 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca przedstawia zakres wykonywanych czynności wynikających z Umowy o pracę jak również zakres zadań Wnioskodawcy wynikających z Umowy o współpracę. W stanowisku wnioskodawcy stwierdza m.in. "iż zakres czynności wykonywanych w ramach Umowy o pracę zdecydowanie nie pokrywa się z zakresem usług świadczonych w ramach Umowy o współpracy. Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego - zgodnie z zawartą Umową o współpracy do obowiązków Wnioskodawcy należy przede wszystkim zarządzanie (kierowanie) projektami informatycznymi dotyczącymi wdrażania systemów informatycznych do budżetowania i raportowania u klientów Spółki i w infrastrukturze technicznej klientów Spółki, natomiast w ramach zawartej Umowy o pracę Wnioskodawca zajmuje się administracją techniczną serwerów stanowiących wewnętrzną infrastrukturą Spółki (pracodawcy)."

Tym samym Wnioskodawca stwierdza, że czynności wykonywane w ramach Umowy o współpracę zdecydowanie nie będą tożsame ani częściowo tożsame z wykonywanymi w ramach Umowy o pracę ze Spółką.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochody uzyskane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w roku 2015 i w latach następnych mogą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f., tj. jako 19% podstawy obliczenia podatku (po złożeniu stosownego oświadczenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w formie pisemnej do dnia 20 stycznia 2015 r. i przy założeniu niezmiennego zakresu obowiązków wynikających z Umowy o pracę oraz Umowy o współpracy).

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Wnioskodawcy uzyskane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej mogą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 u.p.d.o.f., tj, mogą być obliczane jako 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f., podatnicy - za zastrzeżeniem ust. 3 - mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f. W tym przypadku obowiązani są do, złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania.

W myśl art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f., jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Stosownie do wyżej cytowanych artykułów ustawodawca uzależnia możliwość skorzystania z opodatkowania dochodów podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą według stawki 19% od dwóch warunków:

1.

złożenie stosownego oświadczenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w formie pisemnej do dnia 20 stycznia danego roku podatkowego przez podmiot kontynuujący prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej;

2.

podatnik nie wykonuje (nie wykonywał) w danym roku podatkowym w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy tych samych czynności, które poprzednio wykonywane były (są) przez niego w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z powyższego wynika, że ograniczenie o wyborze liniowej metody rozliczenia podatku odnosi się wyłącznie do tycz czynności, które są takie same jaki czynności wykonywane wcześniej lub obecnie w ramach stosunku pracy.

Wobec powyższego, rozważyć należy, czy zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki w ramach działalności gospodarczej na podstawie Umowy o współpracy jest zbieżny z zakresem obowiązków służbowych Wnioskodawcy, wynikających z Umowy o pracę zawartej ze Spółką.

W odniesieniu do zakresu czynności świadczonych na rzecz Spółki, Wnioskodawca stwierdza, iż zakres czynności wykonywanych w ramach Umowy o pracę zdecydowanie nie pokrywa się z zakresem usług świadczonych w ramach Umowy o współpracy.

Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego - zgodnie z zawartą Umową o współpracy do obowiązków Wnioskodawcy należy przede wszystkim zarządzanie (kierowanie) projektami informatycznymi dotyczącymi wdrażania systemów informatycznych do budżetowania i raportowania u klientów Spółki i w infrastrukturze technicznej klientów Spółki, natomiast w ramach zawartej Umowy o pracę Wnioskodawca zajmuje się administracją techniczną serwerów stanowiących wewnętrzną infrastrukturą Spółki (pracodawcy).

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, iż w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. wykluczające możliwość opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 30c u.p.d.o.f.

Wobec powyższego, przy założeniu złożenia przez wnioskodawcę stosownego oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. do 20 stycznia 2015 r. dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w roku 2015 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym, na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Jak stanowi art. 9a ust. 4 u.p.d.o.f., wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w art. 9a ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia danego roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisko, że w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca - po złożeniu oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. - może skorzystać z opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na podstawie art. 30c u.p.d.o.f. w roku 2015 i w latach następnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższego wynika zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zatrudniony w firmie C. sp. z o.o (dalej: "Spółka") na umowę o pracę na stanowisku Administrator Systemów Informatycznych (dalej: "Umowa o pracę"). Jednocześnie Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta miasta. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest świadczenie specjalistycznych usług doradczych i programistycznych w zakresie technologii informatycznych. Jednym z usługobiorców Wnioskodawcy jest Spółka, z którą Wnioskodawca podpisał umowę o współpracy (dalej: "Umowa o współpracy"). Przedmiot Umowy o współpracy zakłada świadczenie przez Wnioskodawcę usług w zakresie zarządzania projektami (Project Management) prowadzonymi przez Spółkę, dotyczącymi wdrażania systemów informatycznych do budżetowania i raportowania u klientów Spółki. Do końca 2013 r. dochody z tytułu działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowywał na zasadach ogólnych określonych w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ((Dz. U. z 2012 r. Nr 361 j.t.; dalej: "u.p.d.o.f."), tj. według skali podatkowej 18% i 32%. Wnioskodawca stwierdza, że czynności wykonywane w ramach Umowy o współpracę zdecydowanie nie będą tożsame ani częściowo tożsame z wykonywanymi w ramach Umowy o pracę ze Spółką.

Z powyższego wynika zatem, że zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy jest rozbieżny z zakresem czynności i usług, które świadczy w ramach umowy o współpracę na rzecz Spółki, w której zatrudniony jest na umowę o pracę jako Administrator Systemów Informatycznych.

Wobec powyższego, w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług w ramach umowy o współpracę mogą być w 2015 r. i latach następnych, o ile nie zmieni się stan faktyczny i prawny, opodatkowane 19% podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl