IPPB2/415-869/11-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-869/11-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez organizatora konkursu wartości nagród przekazanych zwycięzcom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez organizatora konkursu wartości nagród przekazanych zwycięzcom.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, Spółka z o.o. (dalej zwany "Spółką") zamierza zorganizować konkurs (dalej zwany "Konkursem"), którego celem będzie zwiększenie poziomu sprzedaży towarów i usług oferowanych przez Spółkę. Konkurs będzie realizowany na podstawie regulaminu, który określi zasady rywalizacji pomiędzy uczestnikami (wygra osoba lub osoby, które uzyskają najlepszy wynik sprzedażowy spośród wszystkich uczestników Konkursu) oraz nagrody dla zwycięzców. Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwać będzie komisja konkursowa.

W Konkursie będą mogły wziąć łącznie udział osoby, które prowadzą sprzedaż towarów i usług oferowanych przez Spółkę, to znaczy:

• pracownicy Spółki (czyli osoby zatrudnione przez Spółkę na podstawie umowy o pracę),

• zleceniobiorcy Spółki (czyli osoby zatrudnione przez Spółkę na podstawie umowy cywilnoprawnej),

• pracownicy tymczasowi (czyli osoby świadczące pracę na rzecz Spółki na podstawie skierowania przez agencję pracy tymczasowej działającej na podstawie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. Nr 166 z 2003 r., poz. 1608 z późn. zm.); zgodnie z art. 2 ww. ustawy pracownicy tymczasowi nie są pracownikami Spółki w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy,

• współpracownicy Spółki, czyli osoby fizyczne, które świadczą usługi na rzecz Spółki w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej,

• sprzedawcy zatrudnieni u kontrahentów Spółki, to znaczy osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne przez podmioty gospodarcze będące kontrahentami Spółki, które bezpośrednio sprzedają towary i usługi Spółki w ramach wykonywanych na rzecz tych kontrahentów obowiązków służbowych.

Osoby te będą bezpośrednio rywalizować w Konkursie o te same nagrody (regulamin wprowadzi jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich osób uczestniczących w Konkursie).

Możliwość wzięcia udziału w Konkursie nie będzie wynikać z umów o pracę, umów cywilnoprawnych lub innych umów, na podstawie których uczestnicy konkursów dokonują sprzedaży towarów i usług Spółki, ale z odrębnego regulaminu konkursu opublikowanego przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jako organizator Konkursu będzie zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 51 z 2010 r., poz. 307 z późn. zm.), dalej zwanej "Ustawą".

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, Spółka jako organizator Konkursu będzie zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Artykuł 10 ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, w ramach którego wymienia:

• stosunek pracy,

• działalność wykonywaną osobiście,

• pozarolniczą działalność gospodarczą,

• działy specjalne produkcji rolnej,

• najem, podnajem, dzierżawę oraz umowy o podobnym charakterze,

• kapitały pieniężne i prawa majątkowe,

• odpłatne zbycie nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub domu, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub innych rzeczy,

• inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł uważa się, między innymi, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów z pozostałych określonych w art. 12-14 i 17 ustawy. Oznacza to, iż nagrody uzyskane przez laureatów Konkursu zorganizowanego przez Spółkę powinny być opodatkowane na zasadach przewidzianych dla przychodów z innych źródeł, pod warunkiem, że nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych źródeł przychodów określonych w art. 10 ustawy.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. Jak stwierdził w wydanej przez siebie interpretacji Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie (IPPB2/415-274/l1-4/MG "o tym, czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje zatem okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu (art. 12 ustawy-dop.), czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą".

Stosownie do art. 13 pkt 8 ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane (między innymi) od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów uzyskanych na podstawie kontraktów menedżerskich.

Artykuł 14 ust. 1 ustawy stanowi, iż za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz zasady organizacji Konkursu, to znaczy:

• równoczesne skierowanie Konkursu zarówno do pracowników, jak też zleceniobiorców, współpracowników oraz osób nie związanych ze Spółką bezpośrednio stosunkiem prawnym (pracowników tymczasowych oraz sprzedawców zatrudnionych przez kontrahentów Spółki),

• określenia zasad przeprowadzenia Konkursu w odrębnym regulaminie,

• brak jakichkolwiek regulacji odnoszących się do Konkursu w umowach zawartych pomiędzy Spółką, a pracownikami (umowa o pracę), zleceniobiorcami (umowa zlecenia) oraz współpracownikami (umowy, w ramach których współpracownicy świadczą usługi dla Spółki w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej)- zdaniem Spółki nie będzie można zakwalifikować wartości uzyskanych przez laureatów Konkursów nagród do przychodów (odpowiednio) ze stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście lub pozarolniczej działalności gospodarczej, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie w żaden sposób wynikała z łączącego Spółkę z laureatami Konkursu (osobami fizycznymi) stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej. W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana przy dokonaniu kwalifikacji podatkowej przekazywanych nagród odwołać się zasad opodatkowania określonych dla przychodów z innych źródeł w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy.

Wśród przychodów z innych źródeł ustawodawca wymienił między innymi - nagrody, w tym nagrody z tytułu wygranych w konkursach (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy). Należy się zatem przede wszystkim zastanowić, czy Konkurs, który zamierza zorganizować Spółka, jest konkursem w rozumieniu powołanego wyżej przepisu ustawy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej wdanej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego wdanej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród".

Biorąc pod uwagę powyższe definicje, można wskazać pięć przesłanek pozwalających na uznanie konkretnej akcji za konkurs, a mianowicie:

• istnienie regulaminu akcji określającego zasady wyboru zwycięzców,

• ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy akcji),

• wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji,

• wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji (komisja konkursowa),

• wydanie zwycięzcom nagród.

W opinii Spółki organizowany Konkurs spełnia wszystkie określone wyżej przesłanki, zatem przekazane zwycięzcom nagrody powinny być opodatkowane na zasadach określonych we wspomnianym wyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do brzmienia tego przepisu, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy, podatek ten pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów nagród uzyskanych w konkursie, przy czym w przypadku, gdy przedmiotem wygranej (nagrody) nie są pieniądze - zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek), na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca siedziby płatnika. Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy płatnicy mają obowiązek w terminie do końca stycznia roku następnego po roku podatkowym przesłać do właściwego dla nich ze względu na miejsce siedziby urzędu skarbowego roczną deklarację PIT-8AR.

W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana pobrać od wartości przekazanych w ramach Konkursu nagród (z uwzględnieniem dyspozycji art. 41 ust. 7 ustawy) 10% zryczałtowany podatek dochodowy i przekazać go na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca siedziby Spółki w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek). Ponadto, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przekazano nagrody w Konkursie, Spółka będzie zobowiązana przesłać do właściwego dla niej ze względu na miejsce siedziby urzędu skarbowego roczną deklarację PIT-8AR, w której wykaże kwotę pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. O tym, czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Stosownie do art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Artykuł 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza przeprowadzić konkurs kierowany łącznie do grupy uczestników, którymi będą pracownicy Spółki, zleceniobiorcy Spółki, pracownicy tymczasowi, współpracownicy Spółki, czyli osoby fizyczne, które świadczą usługi na rzecz Spółki w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej oraz sprzedawcy zatrudnieni u kontrahentów Spółki. Celem konkursu będzie zwiększenie poziomu sprzedaży towarów i usług oferowanych przez Spółkę. Konkurs będzie realizowany na podstawie regulaminu, który określi zasady rywalizacji pomiędzy uczestnikami (wygra osoba lub osoby, które uzyskają najlepszy wynik sprzedażowy spośród wszystkich uczestników Konkursu) oraz nagrody dla zwycięzców. Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwać będzie komisja konkursowa. Możliwość wzięcia udziału w Konkursie nie będzie wynikać z umów o pracę, umów cywilnoprawnych lub innych umów, na podstawie których uczestnicy konkursów dokonują sprzedaży towarów i usług Spółki, ale z odrębnego regulaminu konkursu opublikowanego przez Spółkę.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m.in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów - inne źródła.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród".

Z treści wniosku wynika, że konkursy jakie Spółka planuje przeprowadzić będą posiadały regulamin, wskazane będą kryteria na podstawie, których są wyłaniani zwycięzcy, wskazane będą również osoby odpowiedzialne za przebieg konkursu, czyli wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkurs, a zatem spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez kontrahentów Spółki będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze zostały określone w art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania w przypadku wydawanych przez Spółkę nagród rzeczowych należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zatem w przypadku, gdy będzie to nagroda pieniężna, laureaci konkursu otrzymają nagrodę po potrąceniu kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%, który Spółka jako płatnik podatku winna pobrać od wartości nagrody i odprowadzić w określonym ustawą terminie na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W sytuacji nagród rzeczowych laureaci konkursów, przed wydaniem nagrody powinni wpłacić płatnikowi zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Wpłata kwoty podatku przez podatnika może przybrać postać rzeczywistej wpłaty, bądź potrącenia z kwot przysługujących z wynagrodzenia pracownika lub zleceniobiorcy za ich zgodą. Niemniej jednak wskazać należy, iż powyższe kwestie regulują inne przepisy niż przepisy prawa podatkowego, do których interpretowania nie jest upoważniony Minister Finansów.

Zatem Spółka, tak jak w przypadku nagród pieniężnych powyższy podatek, zobowiązana będzie odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzi deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z treścią art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy.

Reasumując stwierdzić należy, iż opisane przez Spółkę wygrane uzyskane przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników spółki, zleceniobiorców, pracowników kontrahentów oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stan taki będzie istniał bez względu czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wygranej/nagrody w ramach zdarzenia opisanego przez Spółkę we wniosku o interpretację indywidualną, uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy). Wówczas od jej przychodu należy - stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Podkreślić należy, iż tut. Organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie objętym zadanym przez niego pytaniem.

Ponadto organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnić się od stanu faktycznego, który wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji, należy stwierdzić, iż interpretacja ta została wydana w indywidualnej sprawie, w określonym stanie faktycznym i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl